وقتی &lsaquoفاصله گذاری اجتماعی&rsaquo از قرنطینه خارج می گردد!، مرگ مردم نتیجه ناهماهنگی دولتمردان در موضوع کرونا

به گزارش بانیما، با توجه به عضویت نماینده وزارت صمت در ستاد مقابله با کرونا، صدور بخشنامه ای از طرف قائم مقام این وزارتخانه در مغایرت با مصوبه های این ستاد و شورای عالی امنیت به سادگی توانست فاصله گذاری اجتماعی را زیر سؤال ببرد.

وقتی &lsaquoفاصله گذاری اجتماعی&rsaquo از قرنطینه خارج می گردد!، مرگ مردم نتیجه ناهماهنگی دولتمردان در موضوع کرونا

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران، باوجود تعطیلی مدارس و بسیاری از مشاغل در کشور و ممنوعیت خروج از استان ها، از روز گذشته و پس از سرانجام تعطیلات نوروزی، مترو و اتوبوس ها بازهم با انبوهی از مسافرها انباشته شدند تا تمام رشته های دو هفته سخت گذشته که در فاصله گذاری اجتماعی گذشت پنبه گردد.

سررشته این موضوع را می توان در ماجراهایی که بین وزارت صمت، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و رئیس جمهور رخ داد جستجو کرد.

بخشنامه وزارت صمت؛ در زمان و مکان نامناسب

حسین مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با ارسال نامه ای به رؤسای سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان های کشور در مورخ 99/01/09 با موضوع عدم وقفه در کار فراوری کشور گفت که اصل کار و فراوری کشور آن هم در سالی که به نام سال جهش فراوری نام گذاری شده تعطیل پذیر نیست لذا موضع رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد کرونای این وزارتخانه جلوگیری از ایجاد هرگونه وقفه در کلیه واحدهای فراوریی کشور در تمام بخش های صنعتی، معدنی و کشاورزی است لذا این امر مهم با دقت نظر کافی و تنظیم صورت نامه های بهداشتی در جهت سلامت کارگران و کارکنان واحدهای فراوریی مورد اقدام و کنترل واقع گردد و حمایت های لازم در تداوم فعالیت این واحدها معمول داشته و از هرگونه تعطیلی ممانعت به عمل آورند.

اعتراض تند وزیر بهداشت به رئیس جمهور

از طرف دیگر سعید نمکی وزیر بهداشت شب گذشته در نامه ای به حسن روحانی نسبت به ابلاغ دستورالعمل وزارت صمت مبنی بر بازگشایی مشاغل و کسب وکارها به شدت اعتراض کرد.

نمکی در این نامه نوشت:

به استحضار می رسد مدت هاست گروهی شبانه روز در حال تدوین پروتکل های متعدد جهت محیط های مختلف اجتماعی، اداری، کسب وکار، خدماتی و علمی و فرهنگی هستند و تعداد قابل توجهی را به دستگاه های ذی ربط ابلاغ نموده اند. اخیراً جهت گام دوم فاصله گذاری منطقی تحت عنوان فاصله گذاری هوشمند با همکاری نماینده دستگاه ها، اصناف و جوامع هدف و با یاری صمیمانه وزارت کشور در تمام ایام تعطیلی مشغول تدوین دستورالعمل های بازنگری شده برحسب نوع و محل انجام فعالیت ها هستیم که با توجه به شرایط اپیدمیولوژیک استان ها طبقه بندی و اعلام نماییم. متأسفانه ناگهان اخیراً بدون اطلاع ستاد نامه ای توسط قائم مقام محترم وزارت صنعت، معدن و تجارت به کلیه استان ها ابلاغ شده که عملاً دستورالعمل اداری برای بازگشایی کلیه مشاغل و مراکز کسب وکار تلقی می گردد که این شیوه با نقش، مسئولیت و صندلی ستاد ملی مقابله با کرونا مغایرت دارد.

ضمن اعتقاد استوار این جانب و وزیر محترم کشور و دیگر همکارانمان به یاری هرچه زودتر به کاهش اثرات اپیدمیولوژیک کرونا بر اقتصاد کم بنیه کشور و تدوین پروتکل برای بازگشایی فعالیت های مالی با اولویت ویژه، قویاً اعلام می کنیم که هرگونه تصمیم آتش به اختیار توسط هر دستگاه دولتی، غیردولتی، فرهنگی، مذهبی و غیره که مورد تأیید نباشد شعله هایش به سرعت دامن نظام سلامت و متعاقب آن اقتصاد کشور را خواهد گرفت. اگر امروز کاهش التهاب اولیه مشاهده می گردد و کشور در شرایط مناسب تری در مقابل هجوم ویروس واقع شده است علاوه بر مرحمت الهی، آثار مدل مدیریت مبتنی بر کارشناسی، تدبیر و حمایت جمعی و گام های برنامه ریزی شده است که پیموده ایم. کوچک ترین حرکت نسنجیده و غیر منطبق با نظر کارشناسی آسیب های غیرقابل جبرانی در پی خواهد داشت که حداقل در نظام سلامت امکان ایستادن در مقابل هجمه هایش میسر نیست.

ترافیک امروز تهران نگران نماینده است

هشدار مدیرکل سازمان بهداشت جهانی درباره هرگونه تعجیل در لغو قرنطینه

فوت کارگر کرونایی، کارفرما را موظف به تأمین خسارت می نماید

تعیین ساعت کاری بازگشایی واحدهای صنفی شایعه است

بازگشایی مشاغل تخلف است و با متخلفان برخورد می گردد

از طرف دیگر کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت درباره شروع به کار مشاغل خصوصی از روز 16 فروردین گفت: تمامی مشاغل باید تابع مصوبات ستاد مقابله با کرونا باشند به این صورت شروع به کار مشاغلی که جزو موارد استثناء قرار نگرفته است ممنوع بوده و اگر کارفرمایی اقدام به بازگشایی محل کار کند متخلف است چراکه مصوبات ستاد مقابله با کرونا عیناً مانند مصوبات شورای عالی امنیت ملی است و با متخلفین برخورد مقتضی صورت خواهد گرفت.

وی اضافه نمود: از سوی دیگر آیین نامه های ابلاغی به ادارات و... پیش از نوروز ابلاغ شده است؛ سلامت حقوق عامه مردم است و مدعی العموم به تخلفات ورود خواهد نمود.

جهانپور درباره نامه وزیر بهداشت در واکنش به ابلاغ وزارت صمت مبنی بر بازگشت به کار بعضی مشاغل اظهار کرد: وزیر بهداشت به عنوان فرمانده ستاد ملی مقابله با کرونا نامه ای گلایه آمیز نوشتند چراکه این مصوبه، با مصوبات ستاد مقابله با کرونا مغایرت دارد و می تواند برای مدیریت کووید 19 دردسرهایی ایجاد کند.

اصناف تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا هستند

روابط عمومی اتاق اصناف ایران هم در پی نشر اخبار و اطلاعات کذب در شبکه های اجتماعی مبنی بر تعیین ساعت کاری بعضی رسته های صنفی در روزهای آینده اطلاعیه ای مهم و فوری را صادر کرد.

در این اطلاعیه آمده است: حسب پیگیری های به عمل آمده تا به امروز هیچ تصمیمی از سوی هیچ یک از سازمان ها و نهادهای صنفی مبنی بر بازگشایی واحدهای صنفی یا تعیین ساعت کاری تعیین جهت حضور هر یک از این رسته ها اتخاذ نشده است. بدیهی است اتاق اصناف ایران و دیگر سازمان های صنفی خود را مکلف به تبعیت از تصمیم های ستاد ملی مقابله کرونا به مدیریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می دانند.

به همین جهت هرگونه بازنشری تأییدی این خبر مصداق شاخص شیطنت رسانه ای و تشویش اذهان عمومی به قصد برهم زدن آرامش موجود در جامعه اصناف محسوب شده و مستوجب پیگرد قانونی از سوی نهادهای ذی ربط خواهد بود.

لازم به ذکر است وفق آخرین تصمیم های اخذشده هرگونه اطلاع رسانی در حوزه اصناف تنها به وسیله درگاه های رسمی اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران صورت خواهد گرفت و دیگر اخبار منتشرشده از سوی دیگر شبکه های خبری فاقد وجاهت رسمی خواهند بود.

به وزیر بهداشت اطلاعات غلط داده شده است!

البته حسین مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صمت وزیر بهداشت را به دریافت اطلاعات غلط متهم نموده و گفت: نمی دانم در نامه وزیر بهداشت به رئیس جمهور به چه دلیل به موضوع بازگشایی کسب وکارها اشاره شده است درحالی که در نامه ابلاغی من به مراکز استان ها بر تعطیل ناپذیری واحدهای فراوریی تأکید شده است، گمان می کنم در خصوص نامه ابلاغی من به استان ها اطلاع رسانی نادرستی به وزیر بهداشت شده است .

وی با اشاره به ابلاغیه مذکور که موردانتقاد وزیر بهداشت قرار گرفته بیان داشت: این ابلاغیه صراحت به فراوری دارد و در خصوص هیچ چیز دیگری مطلبی ذکر نشده ضمن اینکه در نامه مذکور دقیقاً در امر فراوری در شرایط فعلی (شیوع ویروس کرونا) به حفظ معیارها و پروتکل های بهداشتی و حفظ سلامت کارکنان و کارمندهای واحدهای فراوریی تأکید شده است .

اگر واحدهای فراوریی عظیم شروع به کار ننمایند دچار مشکل می شویم

مدرس خیابانی با اشاره به اینکه نامه ابلاغی به سازمان های صمت استان ها پاسخ استعلام معاونت های تخصصی مانند صنایع معدنی و خودروسازی بوده است، گفت: این معاونت ها طی نامه ای خواهان تعیین تکلیف شده بودند، لذا بر اساس آن نامه پاسخ داده شد که چگونه می تواند فعالیت خود را شروع کند .

وی در پاسخ به این سؤال که بر اساس این نامه آیا فعالیت خودروسازی ها و واحدهای فراوری فولاد هم مجاز می گردد، گفت: اگر واحدهای فراوریی مانند خودروسازی ها فعالیت خود را شروع ننمایند که از ماه آینده به دلیل عدم انجام تعهدات خود شاهد تجمعات مردمی خواهیم بود که اعلام می نمایند خودروسازان، خودروهایشان را تحویل نداده اند .

مدرس خیابانی بیان داشت: ما به عنوان وزارت صمت در سال جهش فراوری توصیه داریم که فراوری ادامه داشته باشد اما اگر واحد فراوریی و صنعتی احساس کند که ادامه فراوری در شرایط فعلی ممکن است به کارکنانش آسیبی وارد گردد آن واحد فراوریی مختار است که فراوری خود را تعطیل کند .

قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی گفت: بنابراین اگر فولادسازان و خودروسازان و ... می توانند با حفظ سلامت کارکنان به فعالیت بپردازند توصیه ما برقراری فراوری است .

وی بیان داشت: در حال حاضر مدیرعامل ایران خودرو اعلام نموده که با راه اندازی بعضی سالن ها و رعایت پروتکل های بهداشتی و به کارگیری بخشی از نیروها امکان فعالیت و ادامه فرایند فراوری را دارد .

اما آنچه باید به آن توجه داشت این نکته است که با توجه به عضویت نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت در ستاد مقابله با کرونا، صدور بخشنامه ای که در مغایرت با مصوبه های این ستاد و شورای عالی امنیت ملی بوده است، به سادگی توانسته است موجب بروز مشکل گردد. با آنالیز بعضی اظهارنظرهای رئیس جمهور در جلسات این ستاد که با واقعیت های موجود و بیان شده از طرف وزیر بهداشت فاصله نجومی دارد، به نظر می رسد این ناهماهنگی ریشه ای است. ناهماهنگی که می تواند تمام کوشش های انجام گرفته در طول بیش از یک ماه گذشته را به طرفه العینی بر باد داده و جان مردم کشور را بیش از گذشته به خطر اندازد.

انتهای پیغام/4145

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 8610

به "وقتی &lsaquoفاصله گذاری اجتماعی&rsaquo از قرنطینه خارج می گردد!، مرگ مردم نتیجه ناهماهنگی دولتمردان در موضوع کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی &lsaquoفاصله گذاری اجتماعی&rsaquo از قرنطینه خارج می گردد!، مرگ مردم نتیجه ناهماهنگی دولتمردان در موضوع کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید