بیش از 13هزار محصول دانش بنیان درفن بازار عرضه شد
به گزارش بانیما، رئیس شبکه فن بازار ملی ایران گفت: عرضه 13745 محصول دانش بنیان، 210 قرارداد بازاریابی و تاسیس چند فن بازار استانی و تخصصی از جمله بخشی از فعالیت های این شبکه در سال 1398 بود.
به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران، میلاد صدرخانلو اضافه نمود: فعالیت های این شبکه در سالی که گذشت در چند حوزه قابل تقسیم بندی است، یکی از وظایف شبکه فن بازار ملی در کشور، اضافه کردن مراکز استانی و تخصصی فن بازار به این شبکه است که یکی از اولویت های اصلی شبکه فن بازار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری محسوب می شود.
وی افزد: سه دفتر فن بازار منطقه ای در استان های آذربایجان غربی، لرستان و خراسان شاقتصادی طی سال 98 ایجاد شد که افتتاح دفاتر استان های آذربایجان غربی و خراسان شاقتصادی با همکاری پارک های علم و فناوری آن استان ها و بازگشایی دفتر فن بازار منطقه ای لرستان با همکاری شرکت شهرک های صنعتی آن استان بوده است.
ایجاد فن بازار شهر هوشمند
رئیس شبکه فن بازار ملی ایران ضمن شرح تمایز فن بازارهای تخصصی و منطقه ای، اظهار کرد: در سال 1397 در کشور تنها فن بازار تخصصی صنعت گاز به شبکه فن بازار ملی متصل بود، خوشبختانه در سال 1398 تفاهم نامه های لازم، برای ایجاد فن بازارهای تخصصی جدید منعقد شد. ایجاد فن بازار تخصصی سلامت یکی از آخرین اقدامات در این زمینه بود که با توجه به همکاری انجام گرفته با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، انتظار می رود این فن بازار تخصصی در ماه های شروعین سال 1399 افتتاح شود.
ایجاد فن بازار تخصصی شهر هوشمند با تولیت شهرداری تهران و دبیرخانه تهران هوشمند، از دیگر اقداماتی بود که در سال 1398 انجام گرفت. صدرخانلو در این رابطه گفت: امیدوار هستیم که افتتاح رسمی آن با انتها یافتن مراحل مقدماتی از قبیل انتخاب کارگزار در سال 1399 انجام گیرد.
فن بازارهای تخصصی سلامت، صنعت خودرو و شهر هوشمند
رئیس شبکه فن بازار ملی ایران با اشاره به همکاری این نهاد با مجموعه های صنعتی کشور، بیان نمود: در زمستان 1398 تفاهم نامه ای با شرکت ساپکو (وابسته به گروه صنعتی ایران خودرو) در حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد شد و گشت تا اقدامات نهایی برای تشکیل فن بازار تخصصی صنعت خودرو با همکاری دو طرف انجام گیرد. این تفاهم نامه در واقع سندی است برای راه اندازی فن بازار صنعت خودرو و این حوزه را نیز به جمع فن بازارهای تخصصی اضافه خواهد نمود. امیدوار هستیم با توجه به اقدامات انجام گرفته در سال جدید شاهد شروع به کار عملیاتی سه فن بازار تخصصی تخصصی سلامت، صنعت خودرو و شهر هوشمند، علاوه بر فن بازار تخصصی صنعت گاز باشیم.
200 میلیارد ریال قرارداد بازاریابی محصولات دانش بنیان
رئیس شبکه فن ملی ایران، بیان نمود: در کنار فعالیت های توسعه ای و ایجاد و تاسیس فن بازارهای جدید، باید به آمار گردش اقتصادی و تعاملات فناورانه انجام گرفته در درون این شبکه نیز اشاره نمود. در سال 1398 پیروز شدیم که در شبکه فن بازار ملی ایران حدود 210 قرارداد بازاریابی محصولات فناورانه را نهایی کنیم. تعداد 70 فقره فروش محصولات دانش بنیان و فناورانه، دیگر اتفاق امید بخش اتفاق افتاده در شبکه فن بازار ملی در سال 1398 بود. این مقدار فروش حاصل بیش از 200 میلیارد ریال قرارداد است که برای بازاریابی محصولات دانش بنیان منعقد شد.
صدرخانلو، یاری به جذب سرمایه را از جمله دیگر وظایف این شبکه برشمرد و گفت: در سال 1398، حدود 260 جلسه B2B با مدیریت این شبکه برگزار گردید و این جلسات در نهایت به جذب 45 فقره با رقم کلی جذب سرمایه حدود 350 میلیارد ریال منتهی گشت.
احتیاجهای صنعتی ارجاع شده
رئیس شبکه فن بازار ، در ادامه با اشاره به احتیاجهای صنعتی ارجاع شده به این مرکز، بیان نمود: در سال 1398 حدود 86 احتیاج صنعتی با رقم کلی 30 میلیارد ریال به این شبکه ارجاع داده شد که توسط اعضای شبکه فن بازار و با تسهیل گری بروکرهای فعال در درون شبکه، این احتیاجها مرتفع شد.
همچنین در سال 1398 در حدود 400 تقاضا از سوی اجزای مختلف صنعت و فراوری کشور به شبکه فن بازار عرضه شد که در مقابل این حجم تقاضا، 13745 مورد فناوری نیز از سوی شرکت های فناور و دانش بنیان عضو شبکه عرضه گشت. نتایج تقابل این حجم از عرضه و تقاضا، برطرف احتیاجهای صنعتی و بازاریابی محصولات دانش بنیان بوده است.
برنامه های شبکه فن بازار ملی ایران در سال 1399
وی با شرح سهم سرمایه گذاری فناورانه در فعالیت های شبکه فن بازار ملی ایران، اظهار کرد: در سال 1398 همچنین 32 قرار داد سرمایه گذاری فناورانه به ارزش نزدیک به 900 میلیارد ریال امضاء شدند. این قراردادها در مراحل نهایی اجرا قرار داشته و امید داریم با همکاری دستگاه های مربوطه در سال جدید شاهد عملیاتی شدن این قراردادها باشیم.
وی یکی از برنامه های سال جدید (1399) را که برای شبکه فن بازار کشور از اولویت بالای برخوردار است، اضافه کردن استان های به جامانده به این شبکه خواند و اضافه نمود: در این خصوص اقدامات اولیه در سال 1398 انجام گرفته است و امیدوار هستیم با افزایش تعامل با مدیریت استانی، بتوانیم این مهم را محقق سازیم.
رئیس شبکه فن بازار اضافه نمود: اقدام دیگری که در سال 1399 حتماً پیگیری می شود، فعال کردن هر چه بیشتر فن بازارهای تخصصی است. ما در شبکه فن بازار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مامور هستیم که بر اساس جهت معین شده در نقشه جامع علمی کشور، مقدمات تجهیز کلیه صنایع حوزه های الف این نقشه به فن بازارهای تخصصی را فراهم آوریم.
صدرخانلو، بروکرهای فناوری، یا کارگزاران تجارت فناوری را یکی از اجزای مهم شبکه فن بازار معرفی کرد و گفت: در شبکه فن بازار ملی ایران یکی از اجزای دارای ارزش اضافه نموده قابل توجه، بروکرهای فناوری هستند. بر این اساس برنامه ریزی شده است تا در سال 1399 فعالیت بروکرها به شکل قابل ملاحظه ای توسعه یافته و بر تنوع کاری آنها اضافه نموده شود تا در نهایت برنامه کاری آنها به شکل بهینه ای، عملیاتی شود. از فعالیت های دیگر شبکه فن بازار غنی سازی و باز آفرینی پورتال شبکه فن بازار خواهد بود. با توجه به اینکه این پورتال محل رجوع و کسب اطلاعات در زمینه تبادلات فناوری است، ضروری است که این سامانه همگام با توسعه فعالیت ها در شبکه، به روز رسانی شود و توسعه یابد.
وی ابراز امیدواری کرد که در نهایت شبکه فن بازار در بدنه اکوسیستم فناوری و نوآوری نقش خود را به شکل رضایت بخش ایفا نموده و ادامه، حمایت های موثر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را پیش احتیاج ضروری تحقق این مسئله خواند.
منبع: اقتصاد ایرانbestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا