عراق، دیدار عبدالمهدی با ملک سلمان، مذاکرات قریب الوقوع با روسیه برای خرید اس 400

به گزارش بانیما، خست وزیر عراق که به عربستان رفته است، امروز با پادشاه این کشور دیدار کرد.

عراق، دیدار عبدالمهدی با ملک سلمان، مذاکرات قریب الوقوع با روسیه برای خرید اس 400

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، خبرگزاری رسمی سعودی از دیدار عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان اطلاع داد. این دیدار در کاخ سلطنتی آل سعود در شهر جده برگزار شده است. بر اساس این گزارش، عبدالمهدی در ادامه قرار است امروز با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی هم دیدار کند. عبدالمهدی امروز در سفری کوتاه مدت که چند ساعت بیشتر طول نمی کشد، وارد عربستان شد،

وی در فرودگاه بین المللی جده مورد استقبال شاهزاده خالد الفیصل امیر منطقه مکه مکرمه نهاده شد. این در حالی است که شبکه الفرات به نقل از آنچه منابع مطلع خوانده است، گزارش داده است که عبدالمهدی، پیشنهاد میانجی گری میان ایران و عربستان را به مقامات سعودی خواهد داد از جمله پیشنهاد برگزاری نشست میان مقامات دو کشور در بغداد برای حل اختلافات و بحران ها میان بغداد و تهران را داده است.

بیانیه سفارت آمریکا درباره جزئیات دیدار ترامپ و برهم صالح

خبر دیگر اینکه سفارت آمریکا در بغداد، مهمترین محورهای مطرح شده در دیدار برهم صالح رئیس جمهور عراق و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک را تشریح نموده است.

در بیانیه سفارت آمریکا آمده است رئیس جمهور دونالد ترامپ برای آنالیز راه های تقویت شراکت و همکاری قدرتمندانه تر و برای حمایت از مسائل متعدد همچون امنیت، تجارت و انرژی با رئیس جمهور برهم صالح دیدار کرد.

این بیانیه آورده است رئیس جمهور ترامپ بر حمایت قدرتمندانه از ادامه جنگ علیه داعش تاکید نموده است.

دفتر ریاست جمهوری عراق گزارش داده بود که صالح و ترامپ روز سه شنبه نشستی در نیویورک برگزار کردند که طی آن رئیس جمهور عراق بر اهمیت تحولاتی که عراق در زمینه های مختلف شاهد است و ضرورت حمایت از ثبات آن و تکمیل پیروزی به دست آمده بر تروریسم به وسیله بازسازی تاکید نموده است.

بر اساس این بیانیه، برهم صالح بر اهمیت آرام شدن اوضاع منطقه ای و اجتناب از متشنج شدن اوضاع برای اینکه امنیت و ثبات در منطقه تحکیم گردد، تاکید نمود.

این بیانیه آورده است رئیس جمهوری آمریکا هم بر اهتمام خود به تحولات در عراق تاکید و از تحولات مثبت تمجید کرد. وی گفت کشورش از عراق در حفظ امنیت و ثبات و بازسازی شهرهایشان حمایت می نماید.

بر اساس بیانیه سفارت آمریکا در بغداد، دو رئیس جمهور همچنین تحولات منطقه ای و بین المللی و مسائل مورد اهتمام و راه های مبارزه با تروریسم و ارتقای سطح روابط دوجانبه میان دو کشور را آنالیز کردند.

همکاری امنیتی عراق و ارمنستان

خبر دیگر اینکه عراق و ارمنستان به زودی یادداشت تفاهم و همکاری امنیتی امضا می نمایند. بر اساس گزارش شبکه الفرات، نجاح الشمری وزیر دفاع عراق امروز چهارشنبه هراتمشیا پولادیان سفیر جمهوری ارمنستان در بغداد را به حضور پذیرفت که طی آن راه های گسترش همکاری نظامی میان عراق و ارمنستان به وسیله امضای یادداشت تفاهم و همکاری امنیتی آنالیز شد که این توافق در آینده نزدیک میان دو کشور امضا خواهد شد.

بر اساس بیانیه وزارت دفاع عراق، سفیر ارمنستان در این دیدار گفت که کشورش امکاناتی در زمینه آموزش از جمله پزشکی نظامی و پذیرش دانشجویان در ارمنستان در اختیار دارد.

سفیر ارمنستان در این دیدار رسما از وزیر دفاع عراق برای سفر به ایروان دعوت کرد. وزیر دفاع عراق هم با تشکر از حمایت جمهوری ارمنستان از کشورش خاطرنشان کرد که در زمان معین به دعوت نامه سفر به ارمنستان پاسخ خواهد داد.

سفر قریب الوقوع هیئت عراقی به روسیه برای مذاکره درباره اس 400

خبر دیگر اینکه بدر الزیادی از اعضای کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق تاکید نمود منتظر موضع رسمی دولت برای صدور گزارش ما درباره حضور نظامیان بیگانه و حملات اخیر به مواضع و مقرهای حشد شعبی هستیم.

الزیادی در گفت وگو با شبکه السومریه گفت مجلس صدور گزارش خود درباره حملات اخیر به مقرهای حشد شعبی و نیز موضوع حضور نظامیان بیگانه را به تاخیر انداخته چرا که منتظر موضع رسمی فرمانده کل نیروهای مسلح است تا هیچ مسئله ای پیش نیاید. وی اضافه کرد یک هیئت رسمی طی روزهای آینده برای مذاکره درباره خرید سامانه دفاع هوایی اس 400 به روسیه سفر خواهد نمود.

الزیادی اضافه کرد کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق، گزارش خود درباره حضور نظامیان بیگانه در خاک عراق را پس از تجاوزات اخیر به مقرهای حشد شعبی تکمیل نموده است. وی اضافه کرد گزارش دولتی هم از سوی کمیته های دولتی که از سوی فرمانده کل نیروهای مسلح(عادل عبدالمهدی) تشکیل شده، کامل و تحویل داده شده است.

وی خاطر نشان کرد موضع ما در مجلس پس از اعلام موضع رسمی دولت اعلام خواهد شد، زیرا ما نمی خواهیم وضعی بر خلاف موضع فرمانده کل نیروهای مسلح اتخاذ کنیم. ما هرگز اجازه نقض مرزها و فضای خود را نخواهیم داد و هرگز در این زمینه تماشاچی نخواهیم بود و تصمیمات قاطع و معین نماینده ای در این زمینه برای مصون سازی وضعیت دفاعی هوایی و حمایت از حاکمیت عراق اتخاذ خواهیم کرد.

نماینده مجلس عراق گفت طی روزهای آینده هیئتی رسمی از عراق به روسیه خواهد رفت تا با مقامات این کشور درباره خرید سامانه دفاع هوایی روسی اس 400 مذاکره کند. وی اضافه کرد عراق همچنین برای اینکه محدود به یک کشور خاصی نباشد، به مذاکره با طرف های متعددی پس از شکست سیاست تکیه بر یک کشور خاص، روی خواهد آورد. وی تاکید نمود عراق کشور آزاد و دارای حاکمیت است و در عقد قرارداد با هر کشوری در راستای منافع کشور و حفظ حریم هوایی و حمایت از خود بدون تکیه بر کشور خاصی آزاد است.

دیدار معاون وزیر خزانه داری آمریکا با بارزانی

خبر دیگر اینکه مارشال بیلینگزلی معاون وزیر امور خزانه داری آمریکا در امور به اصطلاح مبارزه با تامین هزینه های اقتصادی تروریسم امروز با شاد بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در اربیل دیدار کرد. بر اساس بیانیه دفتر بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان تاکید نموده است که نباید با اقلیم کردستان همچون دیگر استان های عراق رفتار گردد. وی همچنین به این نکته اشاره نمود که پیشنهادی برای حل اختلافات موجود با بغداد ارائه نموده است.

در بیانیه دفتر بارزانی آمده است که نخست وزیر اقلیم کردستان،امروز چهارشنبه معاون وزیر امور خزانه داری آمریکا در امور مبارزه با تامین اقتصادی تروریسم را به حضور پذیرفت که در این نشست که استفان فاگن کنسول آمریکا در اربیل هم حضور داشت، نخست وزیر کردستان، مقام آمریکایی را در جریان نتایج مذاکرات جاری به دولت فدرال(بغداد) قرار داد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 8 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 5150

به "عراق، دیدار عبدالمهدی با ملک سلمان، مذاکرات قریب الوقوع با روسیه برای خرید اس 400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عراق، دیدار عبدالمهدی با ملک سلمان، مذاکرات قریب الوقوع با روسیه برای خرید اس 400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید