جزئیات آخرین وضعیت دکتر سلیمانی، آمریکایی ها با زندان از مهمانشان پذیرایی می نمایند!

به گزارش بانیما، همسر مسعود سلیمانی گفت: یکسال قبل در چنین روزی اقای سلیمانی به دعوت نیوکلینیک به آمریکا سفر کردغافل از اینکه آن ها با برنامه ریزی و توطئه از قبل طراحی شده او را دعوت نموده بودند. آمریکا مهمانی را دعوت نموده و با زندان از او پذیرایی می نماید!

جزئیات آخرین وضعیت دکتر سلیمانی، آمریکایی ها با زندان از مهمانشان پذیرایی می نمایند!

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، مراسم آنالیز دلیل دستگیری آقای دکتر مسعود سلیمانی امروز در سالن اجتماعات شبکه پرس تی وی برگزار گردید.

در این مراسم یعقوب فتح اللهی معاونت پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس، مهناز ربیعی همسر مسعود سلیمانی، منصوره موحدیان رییس دانشکده پزشکی و پیمان جبلی معاونت برون مرزی صداوسیما حضور داشتند.

* در سیستم قضایی آمریکا هیچ جرمی علیه دکتر سلیمانی وجود ندارد

فتح اللهی در ابتدای این نشست طی سخنانی گفت: این نشست برای دستگیری آقای سلیمانی برپا شده است و امیدوارم بتوانیم در این نشست بخشی از حقایق را بازگو کنیم. چنین رفتاری از سوی آمریکا از هیچ منطقی تبعیت نمی نماید جز منطق استکبار و حتی کارشناسان حقوقی آمریکا نیز می گویند ما در ادعای سیستم قضایی آمریکا هیچ جرمی درباره دستگیری آقای سلیمانی مشاهده نکردیم.

وی ادامه داد: اگر جرم موثقی هم وجود داشت دولت آمریکا باید در این یکساله اعلام می کرد که چنین کاری ننموده است. امیدواریم جامعه جهانی بتواند وظیفه خود را در برابر این ظلم انجام دهد.

در ادامه درباره کمپینی که توسط شبکه پرس تی وی برپا شده است توضیحاتی ارائه شد. free-masoud-soleimani# آدرس بالا برای حمایت در این کمیپن طراحی شده است.

منصوره موحدیان رییس دانشکده پزشکی نیز در سخنانی بیان داشت: من از سوی همه دانشجویان دکتر سلیمانی در این جلسه حاضر شدم که این پیغام را به جامعه علمی برسانیم که دانشمند ما که فعالیتی غیر از تدریس علم نداشت یکسال است که در زندان به سر می برد و شاید بتوان گفت که او از ابتدایی ترین حقوق انسانی محروم شده است.

وی ادامه داد: ما در هفته های ابتدایی باور نمی کردیم و امیدوار بودیم بزودی این اتهام رفع گردد و آقای دکتر به ایران برگردد. دانشجویان دکتر به شدت آزرده خاطر هستند و امید داریم تا در جمع های اینچنینی با یاری اصحاب رسانه بتوانیم این پیغام را به گوش همه جهان برسانیم که علم هیچگونه مرز و محدودیتی ندارد و هر فردی که کار علمی می نماید حق دارد ارتباطات علمی داشته باشد و نباید برایش مرزبندی کرد.

* آمریکایی ها با زندان از مهمانشان پذیرایی می نمایند

مهناز ربیعی همسر دکتر مسعود سلیمانی نیز در ادامه گفت: یکسال قبل در چنین روزی اقای سلیمانی به دعوت نیوکلینیک به آمریکا سفر کردند. غافل از اینکه آن ها با برنامه ریزی و توطئه از قبل طراحی شده او را دعوت نموده بودند. آمریکا مهمانی را دعوت نموده و با زندان از او پذیرایی می نماید!

وی ادامه داد: آقای سلیمانی استاد تمام هماتولوژی دانشگاه تربیت مدرس است و هدف وی در سطح جهانی درمان بیماری های صعب العلاج بود و روی این موضوع کار می کرد. وی استاد نمونه کشوری در سال 94 و همچنین استاد برتر سایت تامسون است.

ربیعی در ادامه اضافه نمود: کاری که آمریکا کرد این بود که دارد از نخبه یک کشور به عنوان وجه المصالحه بین ایران و خودش استفاده می نماید و این نقض حقوق بشر است. آنهم برای کشوری که ادعای دفاع از حقوق بشر دارد. خانواده وی و خواهر و برادرش همگی تحت فشار هستند و حتی دو ماه پیش مادر همسرم به دلیل فشار عصبی ناشی از این دستگیری درگذشت. امیدوارم این پویش ادامه داشته باشد تا به نتیجه نهایی برسیم و آزادی آقای سلیمانی رقم بخورد.

در ادامه این مراسم مرضیه هاشمی مجری و خبرنگار شبکه پرس تی وی گفت: آمریکا متاسفانه باز هم کار های خلاف حقوق بشر انجام داده است و با دعوت از آقای سلیمانی او را زندانی نموده است. هرچند من از این اقدامات آمریکا تعجب نمی کنم. نباید هم فکر کنید این اتفاق به خاطر حضور ترامپ به عنوان رییس جمهور آمریکا است بلکه در جریان این چهل سال بعد از انقلاب اسلامی ایران ما در جا های مختلف شاهد این دستگیری ها توسط دولت آمریکا بودیم.

* هدف آمریکا نابودکردن جمهوری اسلامی ایران است

وی ادامه داد: هدف آمریکا نابود کردن جمهوری اسلامی ایران است و خودش گفته که از طرق مختلف جلوی پیشرفت ایران را در جوامع بین المللی می گیرد و شاهد این مطلب شهدای هسته ای و تحریم ها است.

هاشمی در ادامه نیز با اشاره به زمان دستگیری خود در آمریکا اضافه نمود: بعد از اینکه از زندانی در آمریکا آزاد شدم و به ایران آمدم بسیاری افراد با من تماس دریافتد و گفتند که آن ها هم دستگیر شدند که اغلب آن ها رسانه ای نشد و هیچکس از این دستگیری ها خبر دار نشد. حتی عده ای هم به من گفتند درباره زندانی شدنت حرف نزن و سکوت کن، اما معتقدم که نباید سکوت کرد و ترسید و باید چنین مسائلی را رسانه ای کرد. اگر سکوت کنیم هیچ اتفاقی نمی افتد.

این مجری و خبرنگار ادامه داد: چطور آن ها به خودشان اجازه دادند که آقای سلیمانی را دستگیر و زندانی نمایند؟ آن ها حتی قبل از رسیدن هواپیما به آمریکا ویزای آقای سلیمانی را باطل کردند و ماجرا از همین باطل شدن ویزا شروع شد تا الان که یکسال از این ماجرا می گذرد. جالب است آن ها که ادعای عدالت دارند چرا در این یکسال آقای سلیمانی را آزاد نکردند؟ چونکه هدفشان چیز دیگری است و اگر سلیمانی با آن ها همکاری می کرد قطعا آزادش می کردند.

وی در ادامه نیز با درخواستی از اصحاب رسانه گفت: خبرنگاران باید صدای این مظلومین را به گوش جهانیان برسانند. ما نباید سکوت کنیم و به امید خداوند حرکتی که پرس تی وی شروع نموده و به دنبال حقیقت است را جهان متوجه گردد ووبا فشار روی دولت آمریکا بزودی آزادی آقای سلیمانی را ببینیم.

فتح الهی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی براینکه در این یک سال چه اقدامات حقوقی در این زمینه انجام دادید و دولت ایران چه حرکت هایی انجام داده است؟، گفت: دانشگاه ها در همکاری های بین المللی برای اعزام افراد، تابع ضوابطی هستند. اگر چنین اتفاقی بیفتد نهاد مسئول دانشگاه است و وزارت امور خارجه هم به نوبه خود وظیفه اش را انجام داده است، اما بهتر است نهاد مرتبط با خودش چنین کاری را تقبل کند.

رفیعی درباره اینکه وزارت علوم در بحث اخذ وکیل برای آزادی آقای سلیمانی چه نموده است؟ گفت: هیچ راه حل ای نداریم حتی برای پیدا کردن محل زندان همسرم به صورت شخصی به وسیله دوستانی که در آنجا داشتیم پیگیری کردیم تا بفهمیم جای او کجاست. وزارتخانه هنوز وکیل نگرفته، اما پیشنهاد هایی به ما دادند.

* شروع پخش مستند هایی با موضوع دکتر سلیمانی از پرس تی وی

فتح اللهی در همین زمینه نیز گفت: نماینده ایران و آمریکا در زمینه دریافت وکیل کار خود را انجام داده است.

در بخش دیگری از این مراسم مجری در پاسخ به سوالی مبنی بر ساخت هشتگ آزادی مسعود سلیمانی گفت: زمانی که آقای سلیمانی دستگیر شدند شبکه پرس تی وی پیگیری های لازم را انجام داد، اما اخیراً با نزدیک شدن سالگرد دستگیری وی با راه انداختن این هشتگ و همچنین ساخت کلیپ از خانواده وی همت خود را به کار گرفت تا خبرنگار های مختلف به این پویش بپیوندند.

همچنین پیمان جبلی معاونت برون مرزی سازمان صدا و سیما در ادامه نیز بیان داشت: هم شبکه پرس تی وی و هم شبکه هیسپان تی وی اقداماتی شروع کردند که از جمله آن ها می توان به مستند های 30 و 10 دقیقه ای اشاره نمود که در بخش های مختلف خبری پخش شده است و فردا و پس فردا و پنج شنبه و آدینه نیز آنتن شبکه پرس تی وس در اختیار این موضوع قرار گرفته است.

موحدیان در ادامه نیز گفت: یک پتی شن طی 20 روز گذشته توسط همکاران دانشگاهی ما تهیه شده است که پتی شن اصلی با سازمان ملل در ارتباط است و هر کس اعتراضی کند مستقیماً با سازمان ملل در ارتباط خواهد بود.

ربیعی در ادامه این مراسم نیز گفت: هدف این پویش آزادی آقای سلیمانی بود. اما مهمترین چیزی که وجود دارد این است که چرا آمریکا باید دانشمندی را که در جهت بیماری های صعب العلاج کار نموده را وارد ماجرا های سیاسی کند و همین موضوع وحشتی در دل سایر دانشمندان ایجاد می نماید که اگر نخواهند با آمریکا همکاری نمایند دستگیر می شوند. از رسانه ها و مردم خواهش می کنم که این اعتراض را به آمریکا داشته باشند که چرا ما باید از وجود دانشمندان مان محروم باشیم؟

در ادامه فتح اللهی در پاسخ به این سوال که شنیده شده دستگیری آقای سلیمانی به دلیل نقض تحریم ها بوده است گفت: کسی رسماً به جمهوری اسلامی این موضوع را اعلام ننموده است. وکیل های شان در صحبت با قاضی پرونده گفتند که علت دستگیری نقض تحریم ها علیه ایران است. اما تنها چیزی که در خصوص آقای سلیمانی می گویند این است که او تهیه هورمون رشد برای انجام تحقیقات آزمایشگاهی در حوزه سلامت را به عهده داشته و این به معنای نقض تحریم نیست!

ربیعی در ادامه بیان داشت: همه می دانیم که اتهام نقض تحریم ها بهانه است، چون آقای سلیمانی نه در آمریکا زندگی نموده و نه خرید نموده و کارت عابر بانکی هم ندارد! نام موادی که توسط دانشجویان دکتر قابل انتقال بوده را آمریکایی ها شنیدند و همین باعث شده که دولت آمریکا روی دکتر سلیمانی حساس گردد و هیچ دلیلی مبنی بر اینکه آقای سلیمانی جرمی مرتکب شده باشد وجود ندارد حتی در مقاله نیچر حقوق دان های متخصص حوزه امنیت آمریکا اعلام کردند حتی اگر چنین جرمی رخ داده باشد نباید یک سال در زندان حبس باشد.

* واکنش موسسه دعوت نماینده دکتر سلیمانی روشن نیست

فتح الهی در پاسخ به این سوال که نهاد های بین المللی چه واکنش هایی در این زمینه داشتند و انتظار شما از آن ها چیست؟ گفت: نهاد های بین المللی بر اساس وظیفه ای که به صورت نهادی دارند باید برای آزادی آقای سلیمانی اقدامات قانونی انجام دهند. انتظارمان نیز همین است که باید بلافاصله بعد از دستگیری چنین کاری انجام می دادند که پیگیری کردند.

موحدیان در ادامه گفت: سلیمانی فرد علمی بود و رئیس انجمن علمی تخصصی هماتولوژی ایران نیز هست. ما اعتراضی داشتیم که نهاد های علمی بین المللی هم باید وارد ماجرا شوند. این ها بلافاصله اعتراض های خود را چند بار اعلام کردند. اعتراض ها از انجمن ها و نهاد های علمی و نهاد های ناظر در کشور های اروپایی و آمریکایی بیان شده است، اما گویا مسائل علمی و مسائل سیاسی با هم خلط شده است و ما هم هرچه سکوت نکنیم نتیجه بهتری می گیریم.

وی ادامه داد: همچنین بهتر است در صحبت با افرادی که خارج از ایران زندگی می نمایند از آن ها بخواهیم این اتفاقات را منعکس نمایند. مقاله نیچر در اینباره بسیار مفصل است و توصیه می کنم که حتما آن را بخوانید و کاری مثل رساندن صدای اعتراضات به گوش همه مردم کار مهمی است.

فتح اللهی درباره اینکه آیا شما به وسیله مایوکلینیک که از آقای سلیمانی دعوت به همکاری نموده بودند، پیگیری حالش را نموده اید؟ گفت: ما واکنش روشن از این موسسه ندیدیم و بلافاصله همزمان خودشان باید پیگیری می کردند که نکردند.

موحدیان در این زمینه گفت: از طرف ریاست دانشگاه نامه رسمی به موسسه مایو کلینیک زده شد و پاسخ آن ها این بود که ما از اول ماجرا را رصد کردیم و با وکلا ارتباط داشتیم، اما آقای سلیمانی وارد مایو کلینیک نشدند که همکاری را با وی شروع کنیم و بنابراین ما مسئولیتی در این زمینه نداریم.

ربیعی در پاسخ به دیگر سوالی مبنی بر اینکه در این مدت ارتباط دیداری و گفتاری با آقای سلیمانی داشتید؟ نیز گفت: متاسفانه امکان ملاقات حضوری برای ما وجود ندارد و ویزا هم صادر نشده و از طرفی حتی یکبار دوستم را برای ملاقات همسرم فرستادم که اجازه ملاقات ندادند و زمانی که پرسیده بود آیا به همه زندانیان این زندان اجازه ملاقات نمی دهید؟ پاسخ شنیده بود نه اینطور نیست!

* مرگ مادر دانشمند ایرانی بر اثر فشار عصبی دوری از فرزند

وی در خاتمه نیز گفت: مادر و پدر همسرم از این موضوع خبر نداشتند و ما که می دانستیم اگر متوجه شوند فشار عصبی فراوانی به آن ها وارد می گردد به آن ها نگفاه بودیم که چه اتفاقی افتاده است. بعد از مدتی با پیگیری هایی مادر همسرم خودش متوجه این موضوع شد و بعد از یک هفته به دلیل فشار عصبی بالا سکته مغزی نموده و به کما رفت و 2 ماه پیش فوت شد. ما نمی توانیم ارتباطی با همسرم داشته باشیم و شرایط سختی است و مواقعی که تماس می گیریم با اینکه هزینه های مکالمه بسیار بالا است، اما بهانه های مختلفی می آورند از جمله اینکه تلفن زندان قطع است و این مسائل برای ما آزار دهنده است.

در راستای پیگیری جدی تر وضعیت دانشمند ایرانی محبوس در آمریکا، شبکه پرس تی وی علاوه بر تشکیل کمپین اعتراضی به ادامه دستگیری و بازداشت غیرقانونی پروفسور مسعود سلیمانی، امروز 30 مهرماه از ساعت 14 تا 16 کنفرانس خبری با حضور اعضای خانواده و همکاران این استاد و مدیر گروه خون شناسی دانشگاه تربیت مدرس با اصحاب رسانه های داخلی و خارجی مقیم تهران در محل سالن اجتماعات شبکه پرس تی وی برگزار کرد.

پروفسور مسعود سلیمانی در سال 2018 از طرف مایوکلینیک آمریکا جهت انجام پروژه های تحقیقاتی به این کشور دعوت شد و در اکتبر همان سال پس از دریافت ویزای رسمی، راهی آمریکا شد، اما طی یک برنامه از پیش مشخص شده، پلیس FBI پس از خروج وی از ایران، ویزای او را در هواپیما باطل کرد و در فرودگاه شیکاگو به اتهام ورود غیر قانونی به آمریکا بازداشت و با اتهام دوم نقض تحریم های آمریکا علیه ایران، روانه زندانی در ایالت جورجیا کرد.

dorezamin.com: بیاید با هم به دور زمین چرخی بزنیم و همه چیز را از نزدیک ببینیم

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 5818

به "جزئیات آخرین وضعیت دکتر سلیمانی، آمریکایی ها با زندان از مهمانشان پذیرایی می نمایند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات آخرین وضعیت دکتر سلیمانی، آمریکایی ها با زندان از مهمانشان پذیرایی می نمایند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید