خبرنگاران استاندار: شیوع اعتیاد در خراسان شمالی 11.58 درصد است

به گزارش بانیما، بجنورد- خبرنگاران- استاندار خراسان شمالی بیان کرد: براساس آمار پیش نویس سند جامع پیشگیری از اعتیاد استان، میانگین شیوع اعتیاد در این خطه 11.58 درصد برآورد شده است.

خبرنگاران استاندار: شیوع اعتیاد در خراسان شمالی 11.58 درصد است

محمدعلی شجاعی، یکشنبه در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، با بیان این که آمارها بیانگر بهتر شدن شرایط استان در زمینه اعتیاد است، گفت: آمار به روز و بررسی شده ای که توسط این شورا تهیه و تدوین شده و در آن درصد شیوع در نقاط شهری و روستایی هر شهرستان با تفکیک جنسیتی معین شده، باید مبنای برنامه ریزی های این بخش باشد.

وی درصد شیوع اعتیاد را در مناطق شهری خراسان شمالی9.63 و در مناطق روستایی 14 درصد بیان نمود و گفت: با توجه به این آمار باید برنامه ریزی ها برای کاهش این ارقام شروع گردد به طوری که تا خاتمه سال این ارقام حتما در هر 2 بخش شهری و روستایی چند درصد کاهش داشته باشد.

شجاعی با بیان اینکه تمرکز ارائه خدمات باید بر مناطق و محلات پرخطر باشد، گفت: حوزه های عمرانی، فرهنگی، ورزشی و آموزش و سلامت باید بر این نقاط متمرکز گردد تا از حالت فعلی خارج شوند.

وی با ابراز گلایه از اجرایی نشدن مصوبات جلسات قبلی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، خطاب به مدیران دستگاه های اجرایی تاکید نمود: مصوبات جلسات فقط برای نوشتن روی کاغذ نیست و باید اجرا گردد و شرایط بیماری کرونا نباید بهانه ای برای انجام نشدن کارها باشد و بدانید که کاغذبازی به درد استان نمی خورد.

استاندار خراسان شمالی گفت : ایحاد اشتغال و توجه به بحث آموزش های فنی و حرفه ای متناسب با ظرفیت های استان راهکاری برای برنگشتن معتادان بهبود یافته به چرخه اعتیاد است.

وی اضافه کرد: آمار شیوع اعتیاد در استان خراسان شمالی تهیه شده است که تابلو راهنمای ما برای انجام کارهاست و در شهرستان هایی که درصد شیوع اعتیاد در آن نسبت به متوسط استانی بالاتر است باید برنامه ویژه ای داشته باشیم و حتی در حوزه مبارزه با مواد مخدر باید محله به محله اقدام کنیم و گزارش اقدامات را داشته باشیم.

شجاعی، خواستار یک کاسه شدن اعتبارات مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد دستگاه های فعال در این بخش شد و گفت: اگر هر دستگاه بخواهد به تنهایی در زمینه اعتیاد کار کند با اعتبار اندک خود نمی تواند کاری از پیش ببرد اما اگر این اعتبارات سرجمع گردد، رقم خوبی خواهد شد که می توان آنرا برای اجرای طرحی جامع و موثر هزینه کرد.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی اضافه کرد: اعتیاد بعضی شهرستان ها از شیوع بالاتری نسبت به استان برخوردار است که باید در این مورد برنامه ریزی های دقیق تری انجام گردد.

شجاعی اضافه کرد: بر اساس سند پیشگیری از اعتیاد استان و آمار و ارقام مربوط به تجزیه و تحلیل جمعیتی شیوع اعتیاد، برنامه جامع عملیاتی را تا 15 روز آینده ابلاغ خواهیم کرد که در آن توضیح وظایف تمامی دستگاه های اجرایی برای کاهش نرخ اعتیاد استان معین شده است.

مرگ 38 نفر در خراسان شمالی به علت مصرف مواد مخدر

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی هم در این جلسه از مرگ 38 نفر در استان به علت سوء مصرف مواد مخدر در سال گذشته اطلاع داد و گفت: باید برنامه ریزی های لازم صورت گیرد تا در امسال شاهد بروز این گونه اتفاقات نباشیم.

سعید آیتی گفت: راه اندازی مرکز جامع ترک اعتیاد در دستور کار شورا قرار گرفته است و با راه اندازی این مرکز بعضی خدماتی که هم اکنون نمی توان ارائه داد، قابل انجام خواهد شد.

وی همچنین از نبود مرکز ماده 16 ویژه زنان در استان به عنوان یک نقیصه یاد کرد که کوشش می گردد امسال راه اندازی گردد.

آیتی با بیان اینکه کشفیات مواد مخدر استان در سال 98 نسبت به سال پیش از آن 2 درصد کاهش داشته است، گفت: امسال اقدامات شورا در حوزه مقابله تشدید شده است و با همکاری سایر دستگاه ها توانسته ایم کشفیات مواد مخدر را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه مقابله با افزایش کشت خشخاش و شاهدانه در مناطق سخت گذر نیز در دستور کار قرار گرفته، اضافه کرد: ایجاد بانک اطلاعاتی از خرده فروشان مواد و شناسایی و از بین بردن پاتوق های فروش مواد و معتادان و نا امن کردن مراکز خرده فروشی از برنامه های امسال است.

آیتی از تهیه و تدوین سند جامه پیشگیری و مقابله با اعتیاد در استان اطلاع داد و گفت: کاهش 25 درصدی اعتیاد در استان در این سند تا خاتمه سال 1400 دیده شده است.

وی همچنین از تهیه و تجزیه و تحلیل آمار اعتیاد در استان به تفکیک شهری، روستایی و جنسیتی در شهرستان های مختلف اطلاع داد و گفت: آمار اعتیاد در کارکنان دولت و دانشجویان نیز در دست تهیه است.

نبود خودرو مناسب برای مقابله با خرده فروشان

فرمانده انتظامی خراسان شمالی نیز در این نشست گفت: فرایند کشفیات مواد مخدر افزایش دارد و توفیقات خوبی در این زمینه داشته ایم اما آنچه معین است آن است که تا تقاضا در این زمینه وجود داشته باشد عرضه نیز وجود خواهد داشت.

سردار علیرضا مظاهری، از نبود خودرو متناسب با انجام ماموریت های مقابله با توزیع کنندگان و قاچاقچیان مواد مخدر در استان گلایه کرد و گفت: اکنون 30 دستگاه خودرو، اغلب فرسوده، در این بخش داریم که کارایی لازم را به ما نمی دهد و لازم است تجهیزات خودروی نیروی انتظامی در این بخش به روز گردد.

وی گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که در حوزه مبارزه با مواد مخدر استان وجود دارد، ظرفیت پایین اردوگاه ها برای پذیرش معتادان است به طوری در یکی دو هفته گذشته حدود 150 معتاد متجاهر دستگیر شدند که از این تعداد 100 نفر پذیرش و 50 نفر نیز دوباره به علت نبود فضا آزاد شدند.

مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان شمالی نیز در این نشست گفت: آمار ورود معتادان به زندان های استان در حال افزایش است.

مجتبی محمدی اضافه کرد: 37 درصد مددجویان زندان های استان زیر پوشش درمان متادون و نگهدارنده های دیگر هستند و امسال مجبوریم تمام هزینه های این درمان ها را خود تامین کنیم.

خراسان شمالی 863 هزار نفر جمعیت دارد که 44 درصد آنان در نواحی روستایی سکونت دارند.

namasho.ir: نماشو: همه چیز اینجا هست از سفر و گردشگری تا ورزش و سرگرمی

منبع: ایرنا
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 10214

به "خبرنگاران استاندار: شیوع اعتیاد در خراسان شمالی 11.58 درصد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران استاندار: شیوع اعتیاد در خراسان شمالی 11.58 درصد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید