بخش خصوصی چشم انتظار مشارکت در تفاهمات ایران و چین

به گزارش بانیما، نایب رئیس اتاق مشترک ایران و چین گفت: در قالب تفاهم نامه های منعقد شده بین دو کشور ایران و چین، یک سری کارها مانند پروژه خط آهن سریع السیر تهران-مشهد تعریف شده است که امید می رود بخش خصوصی در این باره وارد گردد.

بخش خصوصی چشم انتظار مشارکت در تفاهمات ایران و چین

با تور تابستانی چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید و از دیوار چین در پکن عبور کنید و به نمایشگاه گوانجو رفته و در خیابانهای شانگهای قدم بزنید.

مجیدرضا حریری در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرنگاران، اظهار کرد: همکاری با اقتصاد دوم جهان و ورود رئیس جمعهور این کشور به ایران بعد از 14 سال برای کشور ما سود اقتصادی خواهد داشت و تفاهم نامه های که به صورت 25 ساله میان دو کشور نوشته شده است، نشان از همکاری عمیق دو کشور دارد.

وی با بیان اینکه چین می تواند نقش مهمی در توسعه زیر ساخت های اقتصادی ایران داشته باشد خاطر نشان کرد: چین نگاه ویژه به خاورمیانه دارد به طوری که رئیس جمهور این کشور؛ قبل از سفر منطقه ای خود اعلام نموده بود که خاورمیانه می تواند با یاری چین به یک منطقه صنعتی بزرگ خاورمیانه تبدیل گردد.

حریری توضیح داد: چین شریک تجاری اول بیش از 110 کشور در جهان بوده و بیشترین مبادله تجاری را با آنها دارد که ملاحضات سیاسی یا شرایط خاص کشورها، نقشی در ایجاد و توسعه این روابط نداشته است به همین منظور نیز دو کشور ایران و چین بر اساس علاقه دو طرف و تفاهمات اجرا شده قصد توسعه روابط خود در شرایط تجاری برجام نیز دارند.

بنا بر این گزارش در ملاقات روز گذشته رئیس جمهوری اسلامی ایران با رئیس جمهور چین خبر از گسترش روابط تجاری ایران و چین به 600میلیارد دلار تا 10 سال آینده داده شد و در این ملاقات 17 سند و یادداشت تفاهم همکاری میان 2 طرف امضا شد.

از تفاهمات یاد شده می توان به یادداشت تفاهم ارتقاء کمربند اقتصادی جاده ابریشم و ایجاد جاده ابریشم دریایی قرن 21 ، تقویت همکاری های صنعتی، معدنی و سرمایه گذاری فی مابین وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران و کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات چین، تفاهم بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران و وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین در زمینه همکاری های ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره نمود.

سایر تفاهم نامه های اقتصادی به امضا رسده دو طرف شامل: تأمین اعتبار اقتصادی پروژه خط آهن سریع السیر تهران مشهد بین وزارت راه و شهرسازی ایران و بانک صادرات و واردات اگزیم چین، تفاهم همکاری بین وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران و وزارت بازرگانی چین در زمینه تحکیم همکاری های سرمایه گذاری، تفاهم توسعه همکاری توسعه نیروی انسانی بین وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران و وزارت بازرگانی چین و تفاهم نامه جهت توسعه روابط همکاری مشترک فی مابین سازمان منطقه آزاد قشم و دفتر منطقه آزاد تجاری پایلوت گوآنجو چین است.

منبع: تسنیم
انتشار: 27 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 6859

به "بخش خصوصی چشم انتظار مشارکت در تفاهمات ایران و چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخش خصوصی چشم انتظار مشارکت در تفاهمات ایران و چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید