بازگشت برخی از کالاها به فهرست دریافت ارز دولتی

به گزارش بانیما، به گزارش خبرنگاران، موضوع پرداخت مابه التفاوت ارز دولتی با بازار ثانویه در حالی برای بسیاری از واردکنندگان دردسرساز گردیده که آنها به دلیل شرایط تحریم های پیش رو، واردات مواد اولیه و ماشین آلات را تسریع نموده بودند؛ اما اکنون دولت با دریافت این مابه التفاوت 2800 تومانی به ازای هر دلار، می خواهد هر گونه رانت و سوءاستفاده از ارز دولتی را از بین ببرد؛ در حالیکه این امر مشکلاتی را برای تولیدکنندگان به وجود آورده است.

بازگشت برخی از کالاها به فهرست دریافت ارز دولتی

اما در نهایت دولت تصمیم گرفت که 25 قلم کالا را مشمول دریافت ارز دولتی نماید، اگرچه اکنون درخواست محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت این است که این اقلام به 100 قلم افزایش یابد. جالب آنجا است که برخی از این اقلامی که به تازگی در فهرست دریافت ارز دولتی قرار گرفته اند، فراوری داخلی دارند.

در این میان،در حالیکه فراورینمایندگان داخلی انواع فیلم و کاغذ پشت چسبدار، مواد اولیه مورد احتیاج خود را با ارز ثانویه، تحت عنوان اولویت 2 وارد می نمایند در کمال تعجب محصول ساخته گردیده آماده وارداتی در تعرفه شماره 48114900 به نام لیبل در ردیف 42 لیست مذکور تحت عنوان گروه کالای 1 درج گردیده است؛ این در حالی است که با واردات محصول نهایی آن هم با ارز دولتی 4200 تومانی، فراورینمایندگان داخلی امکان رقابت را به طور کامل از دست می دهند و نتیجه نهایی، تعطیلی کارخانجات این فراورینمایندگان در سال حمایت از فراوری داخلی خواهد بود.

در این میان فراورینمایندگان بر این باورند که با سرمایه گذاری های انجام گردیده طی چند سال گذشته، کل احتیاج مصرف داخل کشور بابت انواع فیلم و کاغذ پشت چسبدار توسط 5 فراورینماینده داخلی کوچک و بزرگ بطور کامل مرتفع گردیده و در عمل احتیاجی به واردات محصول نهایی نیست. در این میان، احتیاج سالانه کشور به لیبل و انواع محصولات پشت چسبدار سالانه 14 هزار تن است.

بنا بر این گزارش، در سال 93 شاهد ورود 6000 تن انواع فیلم یا کاغذ پشت چسبدار به کشور بوده ایم که این میزان در حال حاضر و با توجه به راه اندازی و افزایش ظرفیت واحدهای فراوریی به کمتر از 1000 تن در سال رسیده است.

فراورینمایندگان داخلی انواع محصولات پشت چسب دار که یکی از مایحتاج عمده فراوری است، معتقدند چنانچه ردیف تعرفه واردات مواد اولیه این کالا با ارز بازار ثانویه باشد و از طرف دیگر شاهد ورود کالای نهایی و ساخته گردیده وارداتی با ارز 4200 تومانی باشیم در کمتر از 2 ماه آینده، شاهد بیکاری چندین هزار نفر فعالان و کارگران این صنعت بصورت مستقیم و غیر مستقیم به همراه تعطیلی کارخانجات آن خواهیم بود.

یادآور می گردد ارزبری فراورینمایندگان برای واردات مواد اولیه و مورد احتیاج فراوری انواع محصول پشت چسبدار به ازای هر کیلو 1.5 دلار است؛ در حالیکه ارزبری همین کالا بصورت محصول نهایی به ازای هر کیلو 3 دلار یا بهتر بگوییم 2 برابر ارزش واردات مواد اولیه مورد احتیاج فراورینماینده داخلی است.

dorezamin.com: بیاید با هم به دور زمین چرخی بزنیم و همه چیز را از نزدیک ببینیم

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 483

به "بازگشت برخی از کالاها به فهرست دریافت ارز دولتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشت برخی از کالاها به فهرست دریافت ارز دولتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید