عطا بهرامی کارشناس اقتصاد بین الملل: پرس تی وی در میان متحدان امریکا گسست ایجاد می نماید

به گزارش بانیما، خبرگزاری خبرنگاران- کارشناس مسائل بین الملل تاکید نمود: متحدان امریکا مانند اروپا به شدت به رسانه ها حساس هستند. اینکه پرس تی وی واقعیت مذاکرات و اهداف امریکا را نشان می دهد، این مزیت را برای ما به همراه دارد که در جبهه غرب گسست ایجاد کنیم.

عطا بهرامی کارشناس اقتصاد بین الملل: پرس تی وی در میان متحدان امریکا گسست ایجاد می نماید

به گزارش خبرنگاران، دکتر عطا بهرامی کارشناس اقتصاد بین الملل در پاسخ به این سوال که وقتی امریکا قصد ندارد به برجام عمل کند پس چرا تقاضای مذاکره می نماید؟ اظهار کرد: گاهی تکرار یک ادعای غلط بیشتر از استدلال قوی در افکار عمومی درست جلوه داده می گردد و هدف آمریکا این است که ایران را تحت فشار قرار دهد؛ اما به افکار عمومی جهان به ویژه کشورهای متحدش اینگونه وانمود کند که مقصر خود ایران است که تحریم شده و کشورها از بازار ایران محروم شده اند.

این کارشناس مسائل بین الملل تاکید نمود: متحدان امریکا مانند اروپا به شدت به رسانه ها حساس هستند. اینکه پرس تی وی واقعیت مذاکرات و اهداف امریکا را نشان می دهد، این مزیت را برای ما به همراه دارد که در جبهه غرب گسست ایجاد کنیم. برای مثال پتروشیمی ایران از همه جهان ارزان تر است. به همین دلیل هم آلمان بسیاری از محصولات پتروشیمی ایران را 20 درصد زیر قیمت جهانی پیش خرید نموده بود و تحریم های امریکا به شدت برای آلمان گران تمام شد.

عطا بهرامی اضافه کرد: خودروسازی فرانسه هم بازار ایران را به خاطر همراهی با امریکا از دست داد در حالی که ایران آخرین کشوری بود که این صنعت فرانسه را جدی می گرفت. جالب است بدانید درصد کمی از فرانسوی ها خودروهای ساخت کشورشان را سوار می شوند. آنها بازار ایران را به راحتی از دست دادند.

وی گفت: پس زمانی که افکار عمومی اروپا به ویژه جامعه اقتصادی آن از بی نتیجه بودن مذاکرات برجام و نیز بی احتیاجی ایران به غرب مطمئن شوند و بدانند ایران برای بقای اقتصادی خود راه های دیگری غیر از غرب دارد، آنها هم به آمریکا برای تغییر راهبرد خود نسبت به تحریم ها فشار می آورند یا در جهت همراهی با واشنگتن تجدید نظر می نمایند. این قابلیتی است که دیپلماسی عمومی ایران می تواند به وسیله پرس تی وی به آن دست یابد.

وی شرح داد: یکی از مواردی که مردم جهان و به ویژه امریکا از آن بی خبر هستند و پرس تی وی می تواند در موردش افشاگری کند این است که امریکا برای جبران هزینه های سنگینی جنگ افغانستان کوشش کرد به وسیله شرکت های هندی معادن سنگ آهن عظیمی در افغانستان کشف کند و برای استخراج آن دست به کار شد که میلیاردها دلار قیمت دارد. از آنجا که هیچ جهتی غیر از ایران برای انتقال این محصول به بازار هند نبود، بحث توسعه بندر چابهار را خود امریکا عنوان کرد و در ابتدا هم از تحریم مستثنی بود؛ اما به دلیل رشد تحریم ها این پروژه متوقف شد و هند هم عقب نشست. اکنون اقتصاد امریکا این فرصت را از دست داده است.

این کارشناس اقتصاد بین الملل توضیح داد: پرس تی وی از منظر سیاسی و حقوق بشر توانسته به وزنه ای در جهان رسانه تبدیل گردد؛ اما افشاگری از امریکا می تواند با این سوژه های اقتصادی تکمیل گردد که جهانی دلارمحور رو به انتها است و اکنون هم اعتبار دلار به زیر 70 درصد رسیده است. همچنین امریکا کمتر از 20 درصد اقتصاد جهان را در اختیار دارد.

وی اضافه کرد: پرس تی وی باید در تبیین نظم اقتصادی جهان که از غرب به شرق می رود، کوشش کند. غربی ها از اینکه ما هشت سال معطل لغو تحریم ها هستیم، سوءاستفاده می نمایند؛ چرا که می دانند پیش فرض سیاستمداران دولت این بود که اقتصاد جهان در دست غرب است و در حالی ما به سمت غرب رفتیم که جهان اقتصاد به شرق رویکرد نموده است. دلار در حال کنار رفتن است؛ اما سیاست خارجی ایران به سمت غرب حرکت می کرد. اگر غرب بداند که کشوری به آن احتیاج دارد به شدت بی رحمانه رفتار می نمایند؛ اما خوشبختانه حقیقت این است که جهان واقعا محتاج غرب نیست.

کارشناس مسائل اقتصاد بین الملل در مورد اهمیت افشاگری این حقیقت گفت: زمانی که ما در دیپلماسی عمومی خود بر این نکته پافشاری کنیم که جهان در حال چند قطبی شدن استف موجب می گردد که توهم ابرقدرتی امریکا در افکار عمومی دیگر کشورها زیر سوال برود. به بیان دیگر بیان مکرر این حقیقت موجب می گردد که غرب دیگر به آنچه نداردف افتخار نکند. دوران سروری غرب بر جهان به انتها رسیده و این نکته ای است که ایران در دیپلماسی عمومی خود باید از آن به خوبی استفاده کند.

تامین اقتصادی شبکه های بین المللی

دکتر بهرامی درخصوص نحوه تامین اقتصادی شبکه سی ان ان گفت: ابرثروتمندان امریکایی برای تامین منافع شرکت های چند ملیتی غرب هزینه های رسانه های فراملی امریکا مانند سی ان ان می پردازند برای مثال تولیدنمایندگان کالاهایی که به لیتیوم احتیاج دارد برای کودتا و شورش ضد دولت مردمی مورالس در بولیوی از رسانه های غربی استفاده کردند و هزینه های آن را هم می پردازند. [می دانیم که بولیوی بیشترین ذخائر لیتیوم را در جهان دارد.] بنابراین سی ان ان در صندلی روابط عمومی ابرشرکت امریکایی فعالیت می نماید.

این کارشناس اقتصاد بین الملل تاکید نمود: شبکه های فراملی سایر کشورها مانند آلمان، انگلیس، روسیه و چین توسط دولت های شان تامین اقتصادی می شوند. هر کشور برای فعالیت جهانی و پیشبرد دیپلماسی عمومی احتیاجمند یک وجهه بین المللی است که طبعا از بودجه ملی برای آن هزینه می گردد.

وی با بیان اینکه وجود رسانه های برون مرزی کاملا توجیه اقتصادی دارد، تاکید نمود: هزینه دیپلماسی عمومی کاملا منطقی و اقتصادی است. برای مثال در جنگ جهانی دوم، انگلیس خیلی قوی بود و رسانه داشت و شوروی در مقابل ضعیف بود تا جایی که احتیاجمند یاری اقتصادی غرب بود؛ اما زمانی که ایران را اشغال نموده بودند، برای اجاره سینماهای تهران بیست برابر حالت عادی هزینه پرداختند تا سینماهای ایران فقط فیلم های کمونیستی نمایش بدهند که نتیجه اش تربیت یک نسل از کمونیست ها در ایران سال های بعد بود.

کارشناس اقتصاد بین الملل با بیان اینکه اگر فرصت های اقتصادی ایران را در جهان مطرح کنیم، چند برابر به درآمد ارزی کشور اضافه کرده می گردد، گفت: فعالان اقتصادی دنبال فرصت ها هستند و حتی تحریم هم نمی تواند در مقابل سود بالا مانع باشد. برای مثال زعفران ایران توسط اسپانیا و یونان در همین شرایط تحریم خریداری می گردد. حتی خودشان تحریم را دور می زنند.

بهرامی اظهار کرد: شرکت های ایرانی باید بدانند با تبلیغات در عرصه بین الملل می توانند صادرات را رونق دهند و از نرخ دلار فعلی برای رشد صادرات استفاده نمایند. برای مثال در منطقه اوراسیا مواد غذایی گران است و در هند کابل های مسی می تواند فروش خوبی داشته باشد. در امریکای لاتین لوازم خانگی، تراکتور و ... پر فروش است و در خیلی از کالاها تولیدات ایرانی حتی از چین ارزان تر است. در همه این موارد ما دارای مزیت نسبی هستیم.

وی در انتها اظهار داشت: با توجه به نقش آفرینی چین در اقتصاد ایران از این پس، ضروری است پرس تی وی در مورد چین فعالیت های خود را افزایش دهد و اگر این شبکه برای این منظور تقویت گردد بهتر از این است که شبکه ای به زبان چینی داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 22 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 22 اردیبهشت 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 15443

به "عطا بهرامی کارشناس اقتصاد بین الملل: پرس تی وی در میان متحدان امریکا گسست ایجاد می نماید" امتیاز دهید

1 کاربر به "عطا بهرامی کارشناس اقتصاد بین الملل: پرس تی وی در میان متحدان امریکا گسست ایجاد می نماید" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عطا بهرامی کارشناس اقتصاد بین الملل: پرس تی وی در میان متحدان امریکا گسست ایجاد می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید