یا بسته حمایتی ارائه کنید یا قرنطینه کامل

به گزارش بانیما، خبرنگاران : نماینده وزیر صنعت، معدن و تجارت در اتاق اصناف ایران با اشاره به اجاره ای بودن حدود 40 درصد واحدهای صنفی، از ارائه پیشنهاد تشدید پروتکل های بهداشتی، تداوم فعالیت مشاغل و تشدید نظارت ها به ستاد ملی کرونا اطلاع داد.

یا بسته حمایتی ارائه کنید یا قرنطینه کامل

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا؛ ابراهیم درستی نماینده وزیر صنعت، معدن و تجارت در اتاق اصناف ایران با اشاره به اجاره ای بودن حدود 40 درصد واحدهای صنفی، از ارائه پیشنهاد تشدید پروتکل های بهداشتی، تداوم فعالیت مشاغل و تشدید نظارت ها به ستاد ملی کرونا اطلاع داد و گفت: نمی توان محدودیت های نظارت را رد کرد، اما یا باید بسته حمایتی برای مشاغل آسیب دیده در نظر گرفته گردد یا قرنطینه کامل اعمال گردد.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا، سهمگین ترین موج بعد از نوروز 1400 شروع شد و حالا هفته چهارمی است که مشاغل گروه 2، 3 و 4 تعطیل هستند که طبق اعلام اتاق اصناف بیش از یک میلیون واحد صنفی را شامل می گردد. این طولانی ترین محدودیت برای مشاغل از زمان شروع شیوع ویروس کرونا است. طی هفته های اخیر مسوولان صنفی کشور بارها به بسته بودن واحدهای صنفی و فعالیت بانک ها و سازمان امور مالیاتی و غیره با توجه به شرایط مالی سخت اصناف انتقاد نموده اند. البته وزارت بهداشت نیز در روزهای ابتدایی شروع موج چهارم کرونا، چندین بار خواستار تعطیلی کامل ادارات و بخش خصوصی در تهران شده، اما تعیین نیست که چرا محدودیت های بیشتر اجرا نشد.

با تداوم محدودیت های کرونا تسهیلات اندکی برای صنوف در نظر گرفته شد. طبق اعلام معاون مالی رئیس جمهوری، برای بازه از اول تا بیستم اردیبهشت ماه تنفسی به مبادلات با چک دهد و بانک ها و موسسات اعتباری از صدور گواهی عدم پرداخت چک اجتناب نمایند و مهلت پرداخت مالیات بر عملکرد و مالیات بر ارزش اضافه نموده سال 1399 تا انتها خرداد 1400 امهال شد. مواردی که نماینده وزیر صنعت، معدن و تجارت در اتاق اصناف ایران معتقد است برای حل مسائل اصناف کافی نیست.

درستی، با بیان اینکه یاری های دولت از بهمن سال 1398 تا به امروز قابل مقایسه با مسائل اصناف نیست، توضیح داد: اصناف هزینه هایی از جمله اجاره منزل، اجاره مغازه، مالیات، تامین اجتماعی و عوارض پسماند شهرداری دارند، اما دولت حتی از آبونمان برق نمی گذرد و انتظار دارد همه مشاغل محدودیت های کرونایی را رعایت نمایند.

پیشنهاد تشدید پروتکل های بهداشتی و فعالیت اصناف

وی همچنین از جلسه مشترک اتاق اصناف با ستاد ملی مقابله با کرونا در روز گذشته اطلاع داد و گفت: در این جلسه از ستاد کرونا درخواست کردیم پروتکل های بهداشتی سختگیرانه تر شوند، اما واحدهای صنفی مجاز به فعالیت باشند و اگر کسی از اجرای پروتکل ها تخلف کرد، با واحد مذکور برخورد گردد. در صورتی که این پیشنهاد مورد تایید ستاد ملی کرونا قرار گیرد از روز شنبه اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه تا به امروز 14 ماه از شیوع ویروس کرونا گذشته و معلوم نیست که این شرایط چه زمانی تمام گردد، گفت: اصناف تحت فشار شدید و بیشتر آن ها در حال ورشکستگی هستند. حمایت از سوی سازمان های مرتبط، انتظار به حق این اصناف است، اما در حال حاضر اعلام شده چک ها تا 20 اردیبهشت برگشت نمی خورند که همین هم اجرا نمی گردد، چراکه قوانین بانکی به گونه دیگری است. در دفعات قبل هم که این موضوع اعلام شد، چک ها برگشت خوردند و هزینه آن هم از حساب مغازه داران کم شد. شرایط نسبتا مشابهی هم در موضوع امهال مالیات ها وجود دارد.

یا حمایت کنید یا قرنطینه کامل!

این مقام صنفی در پاسخ به اینکه آیا در صورت اجرای پیشنهاد آنها امکان نظارت بر همه صنوف وجود دارد؟ توضیح داد: نمی توان محدودیتهای نظارت را رد کرد، اما یا باید بسته حمایتی برای مشاغل آسیب دیده در نظر گرفته گردد یا قرنطینه کامل اعمال گردد. حتی در زمینه گروه بندی مشاغل ایراداتی وجود دارد و می توان گفت بسیاری از مشاغل گروه یک می توانند در این مدت فعالیت ننمایند و بعضی از مشاغل گروه 2 و 3 می توانستند در گروه یک قرار گیرند. بنابراین همه دستگاه های نظارتی باید دست به دست هم دهند تا بر اجرای پروتکل ها نظارت نمایند.

40 درصد صنوف اجاره ای هستند

نماینده وزیر صنعت، معدن و تجارت در اتاق اصناف ایران با بیان اینکه در سطح کشور و به ویژه تهران بالغ بر 35 تا 40 درصد واحدهای صنفی اجاره هستند، توضیح داد: در حال حاضر بیشتر پاساژها، بازار و مغازه ها بسته هستند و این واحدهای صنفی برای خرج و مخارج ابتدایی خود یعنی اجاره مغازه و اجاره منزل دچار مشکل هستند. البته ما صادقانه می دانیم دولت هم روزهای سختی دارد.

وی از ارگانهایی که با اصناف سر و کار دارند، مانند سازمان امور مالیاتی خواست که در این روزها حداقل اگر یاریی پرداخت نمی نمایند حداقل پولی هم از آن ها نگیرند و این موضوع فقط در کاغذ و حرف نباشد بلکه واقعا اجرا گردد.

مگر بعد از دو ماه معجزه می گردد که مالیات می گیرید!؟

نایب رئیس اتاق اصناف تهران اضافه نمود: برای مثال در محدودیت قبلی دوماه مالیات به تعویق افتاد و بعد از آن هم مالیات را افزایش دادند و هم جریمه آن را دریافت کردند. لازم است در حوزه بیمه های اجتماعی و عوارض و پسماند شهرداری نیز مساعدت هایی صورت گیرد. اما سازمان امور مالیاتی باید در روزهای تعطیلی صنوف، پرونده مالیاتی را بسته حساب کند. امهال دو ماهه پرداخت مالیات ها به ما یاریی نمی کند. مگر بعد از دوماه برای واحد صنفی معجزه رخ می دهد؟

درستی در انتها تاکید نمود که اجرای پروتکل های بهداشتی لازم است و سلامت مردم در اولویت واقع شده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 16105

به "یا بسته حمایتی ارائه کنید یا قرنطینه کامل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یا بسته حمایتی ارائه کنید یا قرنطینه کامل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید