کانون وکلا هرچه سریعتر به درگاه ملی مجوز ها متصل گردد، سازوکار تازه مانعی در برابر امضا های طلایی

به گزارش بانیما، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: سامانه درگاه ملی مجوز ها بیش از هزار و 800 امضای طلایی را در کشور برای اولین بار از بین خواهد برد. مجلس همه دستگاه هایی که نسبت به صدور مجوز ها مسئول هستند را مکلف نموده که به سامانه درگاه ملی مجوز ها متصل شوند.

کانون وکلا هرچه سریعتر به درگاه ملی مجوز ها متصل گردد، سازوکار تازه مانعی در برابر امضا های طلایی

بهروز محبی نجم آبادی؛ نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه در ماه های اخیر، قانون مصوب مجلس به یکی از مهمترین اقدامات اصلاحی دولت در زمینه اصلاح نظام مجوزدهی تبدیل شده است که در آن همه دستگاه ها باید به درگاه ملی مجوز ها متصل شوند؛ به نظر شما برطرف انحصارها، امضا های طلایی، تصاحب قدرت، شفاف شدن فرآیند صدور مجوز ها و عیان شدن مسائل در زمینه انحصار و صدور مجوز ها می تواند به عنوان اثرات درگاه ملی مجوز ها اخذ گردد، به خبرنگار مالی خبرنگاران گفت: همه دستگاه ها موظف هستند که به سامانه درگاه ملی مجوز ها متصل شوند به این دلیل که همه اتفاقات و مراحل کار از یک درگاه واحد آنالیز می گردد، هم نمونه مجوز های ثبت محور و هم مجوز های فرآیند محور، برای مجوز های فرآیند محور قطعا باید در یک مدت زمان تعریف شده و بعد از آپلود مدارک دستگاه ها نسبت به آنالیز آن ورود پیدا نمایند و کمبود ها و نظرات خود را اعلام نمایند. اگر دستگاه نسبت به آنالیز مدارک کوتاهی نمایند قطعا این موضوع در سامانه ثبت خواهد شد و دستگاه حقی در حوزه مجوزدهی ندارد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از دستگاه ها به سامانه درگاه ملی مجوز ها متصل شده اند و تعدادی کمی هم هنوز به این درگاه نپیوسته اند، گفت: بعضی از دستگاه ها نبود امکانات کافی و زیر ساخت ها را دلیل متصل نشدن به سامانه درگاه ملی مجوز ها عنوان نموده اند. اما به هر حال این موضوعات پذیرفته نیست و مجلس به شدت در پی این است که همه دستگاه ها به این درگاه متصل شوند چراکه تنها سامانه درگاه ملی مجوز ها است که مراحل مجوزدهی را مشخص تکلیف می نماید.

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زمانی که افراد به وسیله سامانه الکترونیک و فضای مجازی برای دریافت مجوز ثبت نام می نمایند، قطعا با اشخاص در ارتباط نیستند که کار را تسریع و یا به تاخیر بیندازد. معتقدم محتمل است با وجود این درگاه در آینده زمینه های فساد ایجاد گردد که مسوولان این سامانه باید دقت داشته باشند که مدل پاسخگویی به گونه ای باشد که ارتباط فقط با توجه به مدارک ارائه شده قضاوت شوند. سامانه درگاه ملی مجوز ها بیش از هزار و 800 امضای طلایی را در کشور برای اولین بار از بین خواهد برد.

محبی نجم آبادی در خصوص این موضوع که یکی از دستگاه هایی که با وجود اخطار های فراوان رئیس مرکز بهبود محیط کسب وکار به عنوان متولی اصلی درگاه ملی مجوز ها از اتصال به درگاه ملی مجوز ها سرباز زده است؛ کانون وکلا هستند، مجلس نسبت به این شرایط چه رویکردی خواهد داشت، توضیح داد: مجلس همه دستگاه هایی که نسبت به صدور مجوز ها مسوول هستند را مکلف نموده که به سامانه درگاه ملی مجوز ها متصل شوند. در گذشته در حوزه وکالت و طرح تسهیل قانون صدور مجوز فقط تعداد کمی از افراد پیروز به قبولی در آزمون وکالت می شدند، اما هم اکنون اگر شخص حدنصاب نمره آزمون را کسب کند و صلاحیت شخصی داشته باشد مجوز فعالیت وکالت برای این فرد صادر می گردد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این سوال که درگاه ملی مجوز ها با وجود همه مقاومت ها، چه زمانی تکمیل خواهد شد و با توجه به شعار سال که فراوری اشتغال آفرین است؛ چگونه می توان به تحقق این شعار در حوزه تسهیل فرآیند صدور مجوز و در نتیجه تسهیل سرمایه گذاری در فراوری و اشتغال آفرینی یاری کرد، اعلام کرد: فرصت کمی برای اتصال دستگاه ها به سامانه درگاه ملی مجوز ها به جای مانده و دولت هم در صدا و سیما تبلیغات گسترده ای در این حوزه انجام داده است. امیدوارم این سامانه به زودی تکمیل گردد تا اقدام اساسی برای تسهیل کسب و کار ها در کشور رقم بخورد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 31 خرداد 1401 بروزرسانی: 31 خرداد 1401 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 20006

به "کانون وکلا هرچه سریعتر به درگاه ملی مجوز ها متصل گردد، سازوکار تازه مانعی در برابر امضا های طلایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کانون وکلا هرچه سریعتر به درگاه ملی مجوز ها متصل گردد، سازوکار تازه مانعی در برابر امضا های طلایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید