پتانسیل انرژی بادی در اردبیل مغفول است، گازرسانی شیوه منسوخ

به گزارش بانیما، به گزارش خبرنگاران، حسین شایقی شامگاه چهارشنبه در سمینار انرژی های نو، اقتصاد و کارآفرینی شرح داد: در کشور رشد مصرف برق 2.4 درصد است که این نشان می دهد اگر شرایط به همین شکل ادامه یابد لازم است سال آینده برق بیشتری تولید شود.

پتانسیل انرژی بادی در اردبیل مغفول است، گازرسانی شیوه منسوخ

وی اضافه کرد: این در حالی است که زمان لازم برای ایجاد یک نیروگاه در بهترین حالت سه سال است و در چنین شرایطی باید به سمت تولید انرژی های تجدید پذیر متناسب با توانمندی ها گام برداشت.

رئیس بنیاد نخبگان استان با اشاره به خرید تضمینی انرژی های تجدید پذیر از سوی دولت ادامه داد: برنامه ریزی بر این اساس است که تا 2040 مصرف انرژی های تجدید پذیر به 15 درصد افزایش یابد و به همین منظور باید توجه کارآفرینان و دانشگاهیان به این حوزه جلب شود.

شایقی با تأکید به اینکه گازرسانی به یک روستای دورافتاده شیوه منسوخی است و صرفه اقتصادی ندارد، ادامه داد: به عنوان مثال در کشور چین این طرح اجرا نمی شود و در مقابل در هر خانه روستایی افراد ساکن از انرژی های تجدید پذیر نیازهای خود را تأمین می کنند.

وی به تأکید به ضرورت فرهنگ سازی استفاده از این انرژی ها متذکر شد: در خود انرژی خورشیدی کشور رتبه هشتم را به لحاظ توانمندی دارد و خود استان اردبیل پتانسیل قابل توجه بادی دارد و در اغلب روزها ما شاهد وزش باد هستیم.

وی بابیان اینکه اوایل انقلاب تعداد اندکی از روستاها برق داشتند اما امورات خود را سپری می کردند، اضافه کرد: امروز تبدیل شدن به کلان شهر مطرح است درحالی که نسبت به هزینه های تأمین انرژی آن درست نیندیشیدیم.

رئیس بنیاد نخبگان استان بابیان اینکه مشخص نیست از ظرفیت ستاد انرژی های تجدید پذیر در معاونت علمی و فناوری استان چه زمانی استفاده خواهد شد، اضافه کرد: بی توجهی به این نیاز در حالی است که در حال حاضر تولید انرژی خورشیدی کم هزینه تر از انرژی فسیلی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به رقم قابل توجه سرمایه گذاری های خارجی در انرژی های تجدید پذیر ادامه داد: روزبه روز استفاده از انرژی های تجدید پذیر در دنیا با افزایش همراه است و این در شرایطی است که در خود کشور رشد ناچیز است و تغییرات خطی است.

شایقی این دیدگاه که وجود گاز و نفت ما را از انرژی تجدید پذیر بی نیاز می سازد را منسوخ دانست و متذکر شد: در حال حاضر نیز در برخی مواقع در تأمین برق موردنیاز دچار مشکل می شویم و سال گذشته در برخی استان ها مصرف کولرها موجب خاموشی بود.

ضرورت تعریف ریز شبکه انرژی تجدید پذیر در اردبیل

وی به ضرورت تعریف ریز شبکه در استان اردبیل باهدف فعال سازی منابع تولید انرژی به صورت پراکنده در سطح استان تأکید کرد و اضافه کرد: از مزایای ریز شبکه کاهش هزینه تلفات است و در شرایط کنونی نیز 17 درصد برق تولیدی استان در شبکه تلف می شود که مدیران متولی به دنبال کاهش آن به 11 درصد هستند.

به گفته رئیس بنیاد ملی نخبگان استان کاهش آلودگی هوا، بازده بالا، مشارکت سودمند در بازار برق، توسعه آسان و فضای کم و افزایش قابل تر اعتماد دیگر مزایای ریز شبکه است.

شایقی با تأکید به اینکه ریز شبکه درعین حال برخی معایب قابل کنترل نیز دارد، اضافه کرد: ازجمله ضرورت کنترل فرکانس، به وجود آمدن اختلال در پایداری، هزینه بالای احداث منابع تولید پراکنده، مسائل فنی مانند کنترل، حفاظت و پایداری و نبود استانداردهای لازم برای طراحی و پیاده سازی را می توان نام برد.

وی بخشی از فناوری های جدید در صنعت برق را انرژی های تجدید پذیر دانست و با تأکید به پتانسیل های قابل توجه در کشور و استان ادامه داد: به عنوان مثال برای گردشگری چشمه گر گر در اردبیل برنامه ریزی می شود درحالی که هزینه نگه داری تأسیسات آن چند برابر تولید انرژی از خورشید یا باد است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان استان ازجمله ضرورت های روز این استان را تأمین انرژی اراضی پایاب خداآفرین دانست و تأکید کرد: بر اساس برآوردی که شده بالای هزار مگاوات برق لازم است تا این تغییر آبیاری از دیم به آبی بتواند مورداستفاده قرار گیرد.

مغان مستعد انرژی های خورشیدی

عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی بابیان اینکه منطقه مغان در اردبیل پتانسیل قابل توجه برای انرژی های خورشیدی دارد، ادامه داد: هرچند در تابستان ما با کشور آذربایجان تبادل برق داریم اما باید به فکر شیوه های جدید تأمین برق با توسعه اراضی کشاورزی باشیم.

شایقی درعین حال به وجود آبشارهای قابل توجه در استان اشاره کرد و اضافه کرد: برای تولید برق می توان از این جریان های آبی استفاده کرد.

وی با تأکید دوباره به اینکه بسیاری از گازرسانی ها در استان ضروری نبوده و به عنوان مثال دریکی از روستاهای گرمی 10 سانتی متر بارش بر روی لوله موجب خسارت شده بود، متذکر شد: به جای آن می توانستیم از ظرفیت انرژی های تجدید پذیر استفاده کنیم.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 7726

به "پتانسیل انرژی بادی در اردبیل مغفول است، گازرسانی شیوه منسوخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پتانسیل انرژی بادی در اردبیل مغفول است، گازرسانی شیوه منسوخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید