نمک های فاقد ید خاصیت سرطان زایی دارند

به گزارش بانیما، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: نمک های فاقد ید حاوی انواع ناخالصی از جمله فلزات سنگین بوده و خاصیت سرطان زایی دارند و مسائل مضاعفی را به دنبال خواهد داشت.

نمک های فاقد ید خاصیت سرطان زایی دارند

دکتر آبتین حیدرزاده در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در شرایط شیوع بحران کووید 19،علی رغم مرگ و میر ناشی از کرونا، عادی انگاری مردم، در زمینه اختلالات ناشی از کمبود ید که خیلی آرام در جامعه اثر می نماید نیز می تواند بروز کند.

وی با بیان اینکه ید و روی دو عنصری هستند که در نظام ایمنی ما نقش خیلی مهمی دارند، اضافه نمود: کمبود این دو عنصر اثرات جبران ناپذیری در سلامت افراد بر جای خواهد گذاشت.

حیدرزاده با اشاره به اهمیت پایش مستمر از اجرای برنامه IDD توضیح داد: با استراتژی و اطلاع رسانی مناسب می توان خطر احتمالی بازگشت عوارض ناشی از کمبود این عنصر در جامعه را کاهش داد.

وی در ادامه مطلع سازی مردم در راستای شناخت و تقاضای محصول سالم و به ویژه در زمینه نمک مصرفی خانوارها، استفاده از نمک یددار تصفیه شده را موثر دانست و یادآور شد: با توجه به عوارض مصرف زیاد نمک در افراد، لازم است از تمامی ظرفیت ها برای اصلاح الگوی مصرف نمک در جامعه استفاده گردد که اگر این نوع نمک از نوع دریا و نمک های فاقد ید باشد که حاوی انواع ناخالصی از جمله فلزات سنگین بوده و خاصیت سرطان زایی دارند، مسائل مضاعفی را به دنبال خواهد داشت.

منبع: همگردی
انتشار: 23 اسفند 1399 بروزرسانی: 23 اسفند 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 14392

به "نمک های فاقد ید خاصیت سرطان زایی دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمک های فاقد ید خاصیت سرطان زایی دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید