قارچ گانودرما چیست و چه تاثیری بر دیابت نوع 1 و 2 دارد؟

به گزارش بانیما، امروزه استفاده از گیاهان دارویی به صورت دمنوش یا ماده خوراکی در درمان بیماری ها به طرز چشمگیری پیشرفته است. یکی از این گیاهان دارویی قارچ گانودرما است. قارچی شناخته شده که در بین مردم شرق آسیا به شکل عجیبی رواج دارد. تاثیر قارچ گانودرما بر دیابت نوع 1 و 2 موضوع جدیدی به شمار می آید که در تحقیقات علمی اخیر روی آن کار شده است. در این مطلب خبرنگاران به بررسی تاثیر قارچ گانودرما بر دیابت خواهیم پرداخت.

قارچ گانودرما چیست و چه تاثیری بر دیابت نوع 1 و 2 دارد؟

قارچ گانودرما چیست؟

گانودرما یک قارچ پوسیدگی سفید است که به عنوان داروی مؤثر و نیروبخش برای افزایش طول عمر و سلامتی، استفاده می شود. این گیاه به نام های لینگژی (در چین) یا ریشی (در ژاپن) نیز شناخته می شود. مردم چین به گنودرما، قارچ جاودانگی می گویند. آن ها اعتقاد دارند که بوسیله این قارچ، می توان بیش از 75 نوع بیماری را کشف، کنترل و یا حتی درمان کرد. عناوینی مثل تقویت رشد مو، ضد آلرژی بودن، ام اس و یا حتی تیروئید در این لیست دیده می شود، اما در میان این 75 مورد، 2 مورد بسیار از بقیه شاخص تر هستند. سرطان و دیابت. دو غول بیماری جهان! حالا ما قصد داریم با معرفی این قارچ، اثرات این دارو بر دیابت را بررسی کرده و درستی این ادعای مردمان کشور آسیایی را ثابت کنیم.

تأثیر قارچ گانودرما بر دیابت

دیابت یکی از بیماری هاییست که در اثر اختلال متابولیکی به وجود می آید و طبیعتاً قند خون را افزایش می دهد. این بیماری که به دو دسته دیابت نوع 1 و 2 تقسیم می شود، در هر 6 ثانیه جان یک فرد را می گیرد و در هر 3 ثانیه یک نفر به لیست مبتلایان به آن افزوده می شود. مبتلایان به دیابت نوع 2 حدود 90٪ مبتلایان به این بیماری را تشکیل می دهند. داروهای شیمیایی در سال های اخیر در این زمینه بسیار پیشرفت کرده اند و می توانند در مدت زمان طولانی (حدود یک و نیم الی سال) به تدریج سطح قند خون را کاهش و این بیماری را درمان کنند؛ اما به علت هزینه های بالای درمان، رژیم غذایی طاقت فرسا و اثرات بعدی آن، رغبت مردم به مصرف این داروها کم شده است. در نتیجه، پزشکان و مردم رو به سمت درمان طبیعی با استفاده از گیاهان دارویی آورده اند.

گانودرما لوسیدوم یکی از این دسته روش های درمانی است که گرچه قدمت طولانی در طب سنتی داشته، اما در 50 سال اخیر توجهات به آن بیشتر و مطالعه آن مورد توجه قرار گرفته است. پژوهشگران زیادی در کشورهای شرق آسیا تا کنون گزارشاتی مبنی بر اثرات دارویی آن بر بیماران داده اند. مطالعات Jung (پژوهشگر چینی) و همکارانش نشان می دهد که این قارچ، با تحریک جذب کلسیم از مسیرهای AMPK و PL 3-Kinase، می تواند موجب عمل هموستاز گلوکز شود.

در مطالعه ای دیگر که از طریق دانشگاه UNINOVE کشور برزیل انجام شد، آن ها با ایجاد چند گروه موش و دادن گانودرما به یکی از گروه ها به مدت 30 روز، پیروز به اثبات نتایج فوق العاده این قارچ بر درمان دیابت شدند؛ به طوری که در خاتمه مدت آزمایش، دسته ای از موش ها که به آنها گانودرما داده شده بود، به طرز چشمگیری دیابتشان کاهش پیدا کرده بود. نمودار زیر نتایج این آزمایش را نشان می دهد.

نحوه اثر قارچ گانودرما بر دیابت

این قارچ شگفت انگیز دارای پلی ساکارید هایی شناخته شده است که از سر هیپوگلیسیمی دارد. این قارچ با افزایش هموگولوبین خون، تاثیرات جانبی دیابت نوع 2 را در مواردی حتی تا 50٪ کاهش می دهد. این قارچ با افزایش سطح انسولین پلاسما و کاهش سطح قند پلاسما (که در آزمایشات بر روی موش ها اثبات شده است)، تأثیر خود را روی این بیماری می گذارد. ضمناًً گنودرما، به میزان قابل توجهی نفوذ Lymphocyte را کاهش تشخیص آنتی بادی انسولین در موش های دیابتی را افزایش داد.

پرورش قارچ گانودرما در ایران

به خاطر اقلیم مناسب ایران پرورش این قارچ پر خاصیت در کشور قابل انجام است. علاوه بر خواص درمانی گانودرما، این قارچ دارای مصرف خوراکی نیز بوده و به صورت پودر در قهوه های مختلف هم کاربرد دارد و در بازار ایران به فروش می رسد. همچنین نمونه های ایرانی این قارچ، به علت داشتن پلی ساکارید های بیشتر، دارای ارزش دارویی بیشتر است.

سایر خواص درمانی قارچ گانودرما

همانطور که ذکر شد این قارچ دارای خواص درمانی و خوراکی زیادی است که در قسمت پایین به صورت تیتروار به آن اشاره می کنیم:

  • خواص ضد آلرژی
  • تاثیر در درمان کبد چرب، هپاتیت و سیروز کبدی
  • بهبود عملکرد کلیه
  • تاثیر در داشتن خوابی آرام
  • تقویت سیستم ایمنی
  • موثر در لاغری و کاهش وزن و تناسب اندام

کلام آخر

به عنوان آخرین نکته در این مقاله بد نیست اشاره ای داشته باشیم به اینکه خاص درمانی و خوراکی قارچ گانودرما و به ویژه تاثیر آن بر دیابت موضوع جدیدی است که هنوز پشتوانه علمی معتبری برای آن وجود ندارد و مطالب ذکر شده در این مقاله بیشتر جنبه های تجربی مصرف قارچ گانودرما در شرق آسیا و کشورهایی مثل چین بود. مطمئنا برای بررسی صد در صدی تاثیر این قارچ بر انواع بیماری ها و به خصوص دیابت تحقیقات علمی بیشتری مورد نیاز است. با این حال تأثیر درمان گیاهی بر بهبود دیابت غیرقابل انکار است؛ به همین علت پیشنهاد می کنیم با روش های مختلف درمان سنتی دیابت آشنا شوید. کارشناسان بخش سلامت خبرنگاران، منتظر دریافت دیدگاه ها و سوالات شما در این خصوص هستند

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 20 آذر 1400 بروزرسانی: 20 آذر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 18137

به "قارچ گانودرما چیست و چه تاثیری بر دیابت نوع 1 و 2 دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قارچ گانودرما چیست و چه تاثیری بر دیابت نوع 1 و 2 دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید