من کرونا نمی گیرم توهم است

به گزارش بانیما، تهران (پانا) - به گفته روانشناس حوزه سلامت برخی مردم با اعتقاد به باورهای غیرواقعی و خرافی هنوز شیوع کرونا در جهان و خطرات این ویروس را باور ندارند و در صورتیکه این موضوع توهم است و ریشه در بیماری روانی دارد.

من کرونا نمی گیرم توهم است

به گزارش ایرنا، فرنوش رافعی با بیان اینکه این افراد معتقدند از نیرویی برخوردارند که آنها را محافظت کرده یا باورهای غلطی مثل این دارند که معتادان کرونا نمی گیرند و مبتلا نمی شوند، گفت: البته باید توجه داشت که در سنین خاصی به خصوص در دوران نوجوانی افراد احساس آسیب ناپذیری دارند که باعث می شود به خطرات کم توجه باشند.

این روانشناس حوزه سلامت با اشاره به اینکه بی توجهی مردم نسبت به پروتکل های بهداشتی پیشگیری از کرونا دلایل متعددی دارد، تاکید کرد: فقر یکی از این دلایل است، گروهی از مردم به دلیل عدم توانایی اقتصادی در تهیه اقلام بهداشتی مانند ماسک و ضدعفونی کننده ها در معرض آلودگی و ابتلا به کرونا قرار می گیرند.

وی افزود: حتی اگر ساده ترین ماسک و ارزان ترین ضدعفونی کننده را در نظر بگیریم هزینه ماهانه این اقلام برای یک خانواده 4 نفره حدود 300 هزار تومان هزینه خواهد داشت که برای طیف جامعه با درآمد پایین رقم قابل توجهی خواهد بود.

این روانشناس با بیان اینکه البته فقر مادی تنها دلیل نیست و افرادی نیز هستند که علیرغم تمکن اقتصادی مناسب به دلیل فقر فرهنگی و عدم درک ضرورت پیشگیری، خود را در معرض ابتلا قرار می دهند ،شرح داد: گاهی این افراد در صورت ابتلا به دلیل عدم رعایت موارد ضروری بهداشتی، موجب انتقال بیماری به سایرین می شوند.

رافعی بیان داشت: در این خصوص خطر فقر فرهنگی به مراتب بیشتر از فقر مادی بوده و در صورت عدم آموزش و اطلاع رسانی کافی می تواند عملکرد های بهداشتی را تحت تاثیر قرار داده یا بی اثر کند. به همین دلیل آموزش ها از طریق رسانه، مراکز بهداشت و سلامت و... باید ادامه داشته باشد تا مردم خطر این بیماری را جدی بگیرند.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به مسائل اقتصادی و معیشتی در ادامه شیوع کرونا گفت: گروه هایی از جامعه به صوررت روزمرد درآمدزایی می کنند یا برای پیش بردن فعالیت اقتصادی خود نیاز به حضور مداوم و تعامل با مردم دارند.

این روان درمانگر تاکید کرد: روشن است که در چنین شرایطی حتی با وجود درک خطر بیماری و استفاده از ماسک و سایر وسایل پیشگیری، افراد به دلیل تماس و رو در رو شدن با تعداد زیادی از افراد دیگر، علیرغم میل باطنی خود در معرض ابتلا به بیماری کرونا قرار می گیرند. زیرا در غیر این صورت باید با عواقب اقتصادی مانند برگشت خوردن چک و بدهکاری روبرو شوند. همه این عوامل می تواند زمینه و بستر افسردگی و تنش و درگیری در خانواده ها را ایجاد کند و به مسائل آنها دامن بزند.

رافعی با اشاره به اینکه جامعه ستیزی نیز از عوامل دیگر رعایت نکردن موارد بهداشتی کرونا توسط گروه هایی از مردم است، اظهارداشت: در هر جامعه ای عده ای از افراد وجود دارند که همیشه در پی عنادورزی با قوانین جامعه هستند که البته نوعی بیماری روانی محسوب می شود.

این روانشناس تاکید کرد: این افراد به دلایل مختلف از قوانین و هنجارها تخلف می کنند. در این میان اما سخت گیری دستگاه های نظارتی و در نظر دریافت جریمه های سنگین می تواند تا حدود زیادی این افراد را کنترل و آنها را به رعایت موارد بهداشتی ملزم کند.

وی شرح داد: در این میان افرادی هم هستند که به خاطر ناآگاهی و دانش ناکافی از موارد بهداشتی پیروی نمی کنند. به این دلیل که شاید آموزش کافی در این زمینه دریافت نکرده و سطح آگاهی بالایی از این قضیه ندارند. یا به موارد منتشر شده از طریق رسانه ها توجهی ندارند چون خطر بیماری را به وضوح درک نکرده اند.

رافعی ادامه داد: عده ای نیز با برخی سیاست های اجتماعی و فرهنگی حاکم بر جامعه به طور کل با هر گونه توصیه ای به مخالفت برخواسته و چون دانش کافی در جهت تجزیه و تحلیل مسائل را ندارند، این اقدام خود را به نوعی توجیه به مقاومت می کنند. به همین دلیل آموزش از منابع رسمی معتبر به ویژه در ایام عید که مردم بیشتر در خانه هایشان حضور دارند اهمیت بسزایی دارد.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید 19 از اواخر سال 2019 در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه دنیا منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت دنیای در اسفند 98 (فوریه 2020) بروز پاندمی (همه گیری دنیای) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تا به امروز بیش از 120 میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و حدود دو میلیون و 600 هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید19 جان خود را از دست داده اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مسائل گوارشی از جمله علائم بیماری کووید 19 است. بیش از 80 درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی های جدیدی را در دنیا به وجود آورده است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 26 فروردین 1400 بروزرسانی: 26 فروردین 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 15001

به "من کرونا نمی گیرم توهم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "من کرونا نمی گیرم توهم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید