مرگ شاهکار مناسبات آلمان و فرانسه

به گزارش بانیما، ژاک شیراک، رئیس جمهوری اسبق فرانسه، سیاستمدار برجسته اروپا و از شاگردان مکتب ژنرال شارل دوگل که بیش از هفت دهه دیوانسالاری، دولتمردی و کوشش در جمهوری پنجم فراسه را تجربه کرد و پس از 87 سال، زندگی را بدرود گفت.

مرگ شاهکار مناسبات آلمان و فرانسه

با تور آلمان از دیدنی ترین کشور اروپایی بازدید کنید.

او را می توان شخصیت کم نظیری دانست که از خود یک سیاستمدار انعطاف پذیر و یکی از بزرگان دنیا، اروپا و فرانسه در اذهان متبادر ساخته بود. ژاک شیراک زندگی سیاسی را از حزب کمونیست شروع و با تحولات فکری به حزب راستگرای اوام پ فرانسه تجربه کرد.

وی به یکی از نامداران سیاسیون قرن بیستم فرانسه تبدیل و به عنوان یکی از رهبران دنیای مطرح شد که با هژمونی غرب و یکجانبه گرایی آمریکا پس از فروپاشی دیوار برلین و اتحاد جماهیر شوروی مخالفت می کرد و در بسیاری از موضوعات مهم دنیا چون پیمان کیوتو، محیط زیست و دیگر مسائل مهم بین المللی با آمریکا همراهی نکرد. وی همچنین از مخالفان جنگ های آمریکا در مناطق مختلف دنیا بود. شیراک فارغ التحصیل مدرسه تربیت نخبگان(ENA) و دانش آموخته دانشگاه هاروارد آمریکا، سیاست را با کارنامه ای مشحون از پیروزی و شکست، موفقیت و ناکامی، تجربه کرد؛ که این مساله از او انسانی عمیق و هوشمند و شخصیت محکم و در عین حال منعطف پدید آورد، تا جایی که از بزرگان قرن بیستم و جمهوری پنجم فرانسه شد.

شیراک از رهبری حزب گرفته تا عضویت در کابینه های مختلف از دوران دوگل و پمپیدو، از شهرداری پاریس و نخست وزیری، دوبار به ریاست جمهوری فرانسه رسید و سکان دار تحولات و تجارب مهمی در تاریخ مناسبات دنیای و بین المللی شد.

شیراک با سیمایی از رقابت و همکاری و عشق و نفرت شناخته می شد و نام و آوازه اش نه تنها با بزرگان فرانسه چون ژنرال دوگل، جرج پمپیدو، ژیسکاردستن و میتران و ژوسپن پیوند خورده بود بلکه با بزرگان دنیا در آمریکا و اروپا و آسیا و خاورمیانه در پی ایجاد دنیای مبتنی بر همزیستی و همکاری و حل مسائل آن بود و در این رابطه کارنامه درخشانی از خود به جا گذاشت.

یکی از شاهکارهای او، مناسبات رقابتی نه جنگ و نه صلح فرانسه با آلمان را تبدیل به همکاری استراتژیک در همه موضوعات دوجانبه منطقه ای و بین المللی بین دو کشور کرد و ستیزهای تاریخی الزاس را به همکاری استراتژیک و پیمان همکاری استراسبورگ رساند و شروع هزاره جدید را در مناسبات استراتژیک فرانسه با همسایه تاریخی آلمان مبدل کرد که با این کار او رقابت جنگ و ستیز به متحد استراتژیک دوجانبه، منطقه ای و دنیای مبدل شد. به سختی می توان فردی را جایگزین شخصیت سیاسی و دنیا شمول ژاک شیراک کرد و او را با معاصرانش تمثیل و مقایسه کرد. شیراک در میان اردوگاه سیاسیون، در دوستی، فردی کم نظیر و بامعرفت بود و قدردان خدمتی بود که هر کس به وی می کرد و سعی می کرد تا آن را جبران کند.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد (1989 تا 1995) و کشور فرانسه (2002 تا 2006)

منتشر شده در اینستاگرام نویسنده 8 مهر 1398

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 16 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 4797

به "مرگ شاهکار مناسبات آلمان و فرانسه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرگ شاهکار مناسبات آلمان و فرانسه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید