لزوم به کارگیری همه ذینفعان برای موفقیت در اجرای طرح کاپ

به گزارش بانیما، رئیس شورای اسلامی شهر تهران بر لزوم بکارگیری همه ذینفعان به ویژه رسانه ها در جهت فرهنگ سازی و رسیدن به موفقیت در طرح کاپ تاکید نمود.

لزوم به کارگیری همه ذینفعان برای موفقیت در اجرای طرح کاپ

به گزارش خبرنگاران، محسن هاشمی در آیین رونمایی سامانه صورت شرایط الکترونیکی و اپلیکیشن های جمع آوری و تفکیک پسماند و همچنین شروع اجرای طرح کاپ گفت: در بحث چشم انداز شهر هوشمند که از ابتدای دوره پنجم مطرح بوده، در قالب سامانه یک پارچه تهران من امروز به طرح کاپ رسیدیم و در این طرح نیز شاهد راه اندازی اپلیکیشن های جمع آوری و بحث صورت شرایط الکترونیک هستیم.

وی اضافه کرد: البته این موارد موضوعات داخلی شهرداری تهران هستند و به شهروندان ربطی ندارد. عملیاتی که شهرداری به صورت کلی در نحوه صورت شرایط انجام داده تا این کار به شکل بهتری انجام گردد.

هاشمی ادامه داد: باید از مجموعه شهرداری تهران تشکر کرد که یکی از گامهای مهم اجرای طرح جامع پسماند شهر تهران را برداشته و این نرم افزار گام مهمی است که بتوانیم سیستم پسماند در شهر تهران را ارزیابی کنیم.

وی تاکید نمود: در حال حاضر جمع آوری و تفکیک پسماند در تهران مناسب نیست، مخازن روباز هستند و دسترسی به آنها امکان پذیر است که این موضوع به عنوان یک نقطه ضعف محسوب می گردد. در جهان دسترسی به پسماند از سالها پیش از عده ای گرفته شده اما در شهر تهران این گونه نیست. علاوه بر این بوی نامطبوع موجب نارضایتی شهروندان شده و بعضا فضا را غیر بهداشتی می نماید؛ لذا امیدواریم تدبیر اساسی برای این معضل اندیشیده گردد.

هاشمی اظهار کرد: از سوی دیگر، طرح جامع پسماند شهر تهران دسترسی و ایجاد مافیای زباله برای استفاده از پسماند خشک را تقویت می نماید افرادی که طمع زیادی برای دسترسی به این زباله ها دارند تا سود بیشتری نمایند که بعضا از بچه ها کار نیز بهره می گیرند که باید به این موضوع به صورت جدی پرداخته گردد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع دفن با حجم زیاد زباله اشاره نمود و اضافه کرد: در طرح کاپ باید معین گردد که هدف کاهش دفن پسماند است یا کاهش فراوری پسماند؟ ما در موضوع حل مشکل ترافیک ابتدا باید کاهش سفر را محقق کنیم و در حوزه پسماند نیز باید ابتدا کاهش فراوری پسماند را به عنوان هدف درنظر داشته باشیم.

وی اضافه کرد: نظام جامع پسماند باید همانند کشورهای پیشرفته، کاهش پسماند در خانوار و کاهش پسماند ساخت و سازها را دنبال کند. باید تفکیک از مبداء و کاهش دفن پسماند به عنوان هدف های بعدی پیگیری گردد و در نهایت موضوع امحاء و فراوری کمپوست و انرژی مد نظر قرار گیرد. بی تردید برای اجرای صحیح این نیازها باید خط قرمزهایی تعریف کنیم که بدون تحقق آنها دسترسی به موفقیت امکان پذیر نیست.

هاشمی تاکید نمود: نخست حاکم بودن اصل رقابت دراجرای این طرح است تا به نقطه ای نرسیم که مافیای دیگری در طرح کاپ تشکیل گردد. لذا راستا اجرای این طرح باید شفاف باشد و دوم هم بحث جسارت و ریسک پذیری در اجرای طرح است. نگرانی هایی برای مشارکت و پذیرش شهروندان وجود دارد که باید فرهنگ سازی لازم انجام گردد و ممکن است در این راستا اجرای طرح با مشکلاتی روبرو باشد.

به گفته وی، در نهایت بکارگیری همه ذینفعان به ویژه رسانه ها در این طرح مهم است. فضای مجازی و دستگاههای انتظامی و اجرایی برای موفقیت طرح باید ارتباط حرفه ای با یکدیگر داشته باشند.

به گزارش خبرنگاران، آرش حسینی میلانی عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در این مراسم ضمن قدردانی از تلاشهای شهرداری تهران برای اجرای این طرح به عنوان حرکت مهم محیط زیستی اضافه کرد: طبق تکالیف وزارت کشور و سازمان حفاظت محیط زیست این حرکت صورت گرفته است و در گام نخست خروجی اولیه در این طرح مورد استناد قرار گرفته؛ اما هوشمند سازی مخازن که نیازمند سرمایه گذاری زیادی است باید با کمک شهردار تهران به پیش برود. عزم و اراده و توان لازم در سازمان مدیریت پسماند فاوای شهرداری تهران و مناطق 22 گانه شکل گرفته و اختیاراتی باید کسب می شد که صورت گرفته و همگی گام موثری در این حوزه است.

وی ادامه داد: بحث پذیرش این فرایند مهم توسط شهروندان برای تفکیک از مبداء نیازمند کار فرهنگی بزرگی است که امروز در تهران ظرفیت های خوبی برای این کار فرهنگی همانند شوراکمک ها ایجاد شده که می توانند در این امر کمک رسان باشند.

حسینی تاکید نمود: پذیرش اجتماعی دراین طرح بسیار مهم است و امیدواریم تخصیص بودجه برای ادامه اجرای این طرح نیز به صورت ماهانه و منظم انجام گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 10607

به "لزوم به کارگیری همه ذینفعان برای موفقیت در اجرای طرح کاپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم به کارگیری همه ذینفعان برای موفقیت در اجرای طرح کاپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید