صندوق بازنشستگی، آخرین گام کروز برای تصاحب ایران خودرو ، قوه قضائیه! تکلیف دادگاه مدیران کروز چه شد؟

به گزارش بانیما، صندوق بازنشستگی یکی از سهامداران ایران خودرو است و در صورت تسلط مدیران کروز به سهام این مجموعه به همراه سهام شرکت های پوششی خود، می توانند به آرزوی دیرینه خود و تسلط بر هیئت مدیره ایران خودرو نزدیک شوند.

صندوق بازنشستگی، آخرین گام کروز برای تصاحب ایران خودرو ، قوه قضائیه! تکلیف دادگاه مدیران کروز چه شد؟

گروه مالی خبرنگاران؛ در حالی که دادگاه آنالیز اتهامات مدیران شرکت کروز از مدت ها قبل شروع شده است؛ گویا خیال دست برداشتن از آرزوی دستیابی به ایران خودرو را ندارند، سال ها است مدیران کروز با استفاده از حفره سهام چرخه ای در ایران خودرو با خرید سهام اولین غول خودروسازی کشور توسط شرکت های پوششی، به دنبال تسلط به غیرمستقیم بر دومین صنعت مهم کشور هستند.

خبرنگاران از سال گذشته در پرونده ای با عنوان تاریکخانه تخلفات و اتهامات کروز برای دستیابی به غول خودروساز را آنالیز کرد و نهایتا سال گذشته اولین جلسه دادگاه مدیران این شرکت برگزار گردید.

روز گذشته علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس، از انتصاب یکی از نزدیکان کروز به مدیریت شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری اطلاع داد، در حالی که صندوق بازنشستگی یکی از سهامداران ایران خودرو است و در صورت تسلط مدیران کروز به سهام این مجموعه به همراه سهام شرکت های پوششی خود، می توانند به آرزوی دیرینه خود و تسلط بر هیئت مدیره ایران خودرو نزدیک شوند.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس در صفحه شخصی خود در فضای مجازی خود نوشت: انتصاب یکی از شرکای کروز (مجموعه خصوصی سهامدار در ایران خودرو) به عنوان مدیرعامل سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری که دارای بخش مهمی از سهام این خودروساز می باشد، شائبه حیف و میل سرمایه های ملی در سال سرانجامی دولت را ایجاد می نماید.

این در حالی است که حامد شمس مدیر کل روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در واکنش به خبر شراکت مدیرعامل جدید شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشور با شرکت کروز، گفت: بر اساس آنالیز های اجرا شده، مدیرعامل جدید شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری هیچ شراکتی در شرکت کروز ندارد.

به گفته شمس اگر مدارک و مستنداتی در این مورد وجود دارد، افراد آن را به ما ارائه دهند.

در حالی که مدیران شرکت کروز در پاسخ به خبرنگاران مدعی عدم سهام داری یا عضویت فردی از این شرکت در هیئت مدیره ایران خودرو هستند؛ حمید کشاورز سهامدار عمده این شرکت، در تبادل نظر با یکی از رسانه ها می گوید: ما الان مالک 5 /18 درصد از سهام ایران خودرو هستیم، یعنی از دولت سهم بیشتری داریم، اما فقط می توانیم یک نماینده در هیات مدیره این شرکت داشته باشیم، حال آنکه دولت چهار نماینده دارد. به عبارت بهتر، کروز به عنوان عظیم ترین سهامدار ایران خودرو هیچ نقشی در اداره این شرکت ندارد.

اعتراف صریح کشاورز، در حالی است که پس از حساسیت رسانه ها به سهامداری خزنده مدیران کروز در ایران خودرو، به هر نحوی این موضوع کتمان شد؛ و این مسئله شائبه برانگیز این سوال را ایجاد می نماید که این دوگانگی مواضع در هراس از پرداخت چه چیزی توسط رسانه های کشور است؟

نادر سخا مدیرعامل شرکت کروز در پاسخ به خبرنگاران مبنی بر اینکه شرکت کروز به وسیله دو شرکت تدبیر سرمایه آراد و بازرگانی گلیار صاحب بیش از 20 درصد سهام شرکت ایران خودرو است درحالی که شما سهام داری کروز از ایران خودرو را تکذیب نموده اید گفت: اینکه یک شخص بخواهد سهام دار جای دیگری غیر از کروز باشد به خودش مربوط است، اما شرکت کروز به عنوان شرکت حقوقی نه یک شخص حقیقی هیچ سهمی از ایران خودرو نداشته و تمایلی هم برای خرید سهام آن ندارد.

سخا در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه خودروسازان عنوان می نمایند که شما برای گروکشی قطعه تحویل نمی دهید و باعث دپو شدن هزاران خودرو به دلیل نداشتن قطعات شده اید بیان نمود: چنین چیزی نیست و عملکرد ما در سوابق گذشته و آمار ها نشان می دهد ما به تعهدات خود پایبند بوده کما اینکه قطعات مورد احتیاج خودروسازان را فقط ما فراوری نمی کنیم بلکه شرکت های زیر مجموعه خودشان هم فراوری می نمایند بنابراین نمی توانند به صاحبان اصلی خود قطعه تحویل ندهند.

شرایط دلار های دولتی کروز به کجا رسید؟

اعضای هیأت مدیره انجمن قطعه سازان در یک نشست خبری با انتقاد از شرایط تخصیص ارز دولتی به یک شرکت خاص قطعه ساز، این شرکت را به عنوان عامل اصلی انباشت خودرو های ناقص کف کارخانه در ایران خودرو و سایپا معرفی کردند.

محمد شه پری، عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان در این مورد گفت: همان شرکت قطعه سازی که بیش ترین ارز دولتی را گرفته، عامل کسری قطعه در فراوری خودرو است.

وی گفت: باید معین شود که کدام شرکت قطعه ساز بیشترین میزان ارز دولتی را دریافت نموده، بیشترین مطالبات را از خودروسازان گرفته و در عین حال، بیشترین سهم را در کسری قطعات خودرو ها داشت.

آنالیز جدول منتشر شده از سوی بانک مرکزی در مورد ارز دولتی تخصیص یافته به شرکت ها نشان می دهد شرکت فراوریی صنایع کروز بیشترین میزان ارز دولتی را در بین شرکت های قطعه ساز دریافت نموده است. دولت انواع ارز شامل یوان چین، وون کره جنوبی، یورو، لیر جدید ترکیه و روپیه هند را به نرخ دولتی در اختیار شرکت کروز قرار داده است.

نگاهی به جداول پرداخت ارز دولتی به شرکت کروز این سوال را ایجاد می نماید که دلیل تخصیص ویژه ارز دولتی به این شرکت چه بوده است؟ چرا قطعه سازان دیگر پیروز به دریافت مبالغ بیشتری از ارز دولتی نشده اند؟ اصولاً این میزان ارز تخصیصی به کروز صرف واردات چه چیزی شده است؟ آیا این منابع دولتی برای واردات مواد اولیه و تجهیزات مصرف شده یا در موارد دیگری مورد استفاده قرار گرفته است؟

از سویی در گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی در سال 93 که در صحن علنی قرائت شد به صراحت از شرکت کروز نام برده می شود.

در این گزارش آمده است: شرکت های کروز، عظام و صنایع سندان ایرانیان، تامین نماینده بیش از 30% قطعات و سیستم های خودرو های پرتیراژ شرکت ایران خودرو هستند، این شرکت ها عمدتاً تامین نماینده انحصاری این قطعات هستند (نزدیک به 2300 قطعه و مجموعه بصورت تک منبع تامین).

با استناد به گزارش نماینده سازمان بازرسی کل کشور مستقر در شرکت ساپکو براساس گزارشات دریافتی از شرکت ایران خودرو، عدم تامین قطعات توسط شرکت کروز از تاریخ 17/01/1392 لغایت 19/08/1392 منجر به 26 روز توقف خط و کاهش فراوری به میزان 18985 دستگاه شده است.

تامین قطعات از فراورینمایندگان انحصاری باعث شده است تا در صورت وجود نقیصه در قطعه به جهت جلوگیری از توقف خط فراوری علیرغم بروز مسائل کیفی، شرکت مجبور به استفاده از اینگونه قطعات در تکمیل محصولات شده و نهایتاً تعداد زیادی از مشتریان در شبکه خدمات پس از فروش در صف تعویض این قطعه معیوب قرار گیرند که بعضاً بعضی از این قطعات در دوره گارانتی هم تامین می شود.

کروز و صمدی سهامدار عظیم ایران خودرو!

در همان گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی در مورد سهام شرکت کروز از غول خودروسازی آمده است: شرکت صنایع فراوریی کروز با نقض ردیف 6 از بند ط. ماده 45 و مواد 46 و 47 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی و مصوبه شصت و سومین جلسه شورای رقابت به وسیله شرکت های تدبیر سرمایه آراد و سپهر ایرانیان کیش در مجموع مالک 92/26% سهام شرکت ایران خودرو و یک عضو در هیات مدیره شرکت است.

البته اکنون شرکت کروز عضوی در هیئت مدیره ایران خودرو بنا به اظهارات رسانه ها با توجه به دستور رئیس جمهور ندارد.

از طرفی یکی دیگر از قطعه سازانی که از ایران خودرو طلبکار است، حمیدرضا صمدی است که وی نیز بنا به آمار رسمی سازمان بورس سهامدار شرکت ایران خودرو است.

صمدی در همین حال سهامدار سه شرکت دیگر از سهامداران ایران خودرو است که مجموعا حدود 5 درصد سهام ایران خودرو را دارا هستند.

وی که از سال 95 به کنسرسیوم ویسمن موتور به همراه صاحبان شرکت کروز پیوست و یکی از مهم ترین سهامداران ایران خودرو است مالکیت شرکت اورند پیشرو که تأمین نماینده انحصاری قطعات سیستم های سوخت رسانی است را در اختیار دارد.

به نظر می رسد سرانجام دادن به پشت پرده هزارتوی خصوصی سازی در سایپا و ایران خودرو فقط با ورود سازمان بازرسی کل کشور و قوه قضائیه قابل حل باشد تا دیگر شاهد ظهور و بروز اتفاقات مشابه هفت تپه و ماشین سازی نباشیم و چرخ های فراوری خودروی کشور پنچر نشود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 10583

به "صندوق بازنشستگی، آخرین گام کروز برای تصاحب ایران خودرو ، قوه قضائیه! تکلیف دادگاه مدیران کروز چه شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صندوق بازنشستگی، آخرین گام کروز برای تصاحب ایران خودرو ، قوه قضائیه! تکلیف دادگاه مدیران کروز چه شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید