زورآزمایی ترامپ با کرونا برای خروج از سیاه چاله ناگهانی

به گزارش بانیما، برای اولین بار در تاریخ ایالات متحده آمریکا، در50 ایالت این کشور فاجعه عظیم اعلام شده، نزدیک به 600 هزار آمریکایی مبتلا به بیماری کووید-19 شده و بیش از 23 هزار نفر از آن ها جان خود را از دست داده اند.

زورآزمایی ترامپ با کرونا برای خروج از سیاه چاله ناگهانی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، برای اولین بار در تاریخ ایالات متحده آمریکا، در50 ایالت این کشور فاجعه عظیم اعلام شده، نزدیک به 600 هزار آمریکایی مبتلا به بیماری کووید-19 شده و بیش از 23 هزار نفر از آن ها جان خود را از دست داده اند و ابراقتصاد دنیا با از دست دادن تریلیون ها دلار، آینده اقتصادی نسبتا تاریکی پیش رو دارد.

نیویورک، پرجمعیت ترین شهر آمریکا این روز ها خلوت ترین روز های تاریخی خود را می گذراند و زیر پوست آن انفجاری خاموش در حال وقوع است که آن را به کانون دنیای همه گیری بیماری کووید-19 تبدیل نموده و بر صدر جدول دنیای نشانده است.

اندرو کومو فرماندار نیویورک می گوید این شهر روز های سختی را می گذراند؛ در هر دو دقیقه یک نفر جان خود را به علت ابتلا به بیماری کووید -19 از دست می دهد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که هشدار ها درباره همه گیری این بیماری را هفته ها نادیده گرفته بود، در تبادل نظر با شبکه فاکس نیوز با اعلام فاجعه عظیم در آمریکا بیان نموده است: بسیار غم انگیز و دهشتناک است که این دشمن نامرئی به چه صورت بر ما فرود آمد.

عمیق ترین رکود اقتصادی تاریخ

بیماری کووید 19 با سرعتی حیرت انگیز همه کسب وکار های قدیمی و جدید را در دنیا از جمله آمریکا تعطیل نموده است.

مدیرکل سازمان تجارت دنیای می گوید همه گیری این بیماری در دنیا ممکن است به عمیق ترین رکود اقتصادی تاریخ بشر منجر گردد و سازمان بین المللی کار، آن را بدترین بحران از زمان جنگ دنیای دوم می داند که رقم بیکاری در سراسر دنیا در انتها امسال میلادی بسیار بیشتر از برآورد اولیه سازمان بین المللی کار مبنی بر 25 میلیون بیکار باشد.

موسسه گلدمن ساکس پیش بینی نموده است اقتصاد آمریکا در طول فصل اول امسال میلادی رشد منفی 9 درصد را تجربه می نماید و بعد از آن در فصل دوم با رشد منفی 34 درصد، بدترین فصل خود را بعد از جنگ دنیای دوم در زمینه رشد اقتصادی ثبت خواهد نمود.

این موسسه همچنین پیش نموده است نرخ بیکاری در آمریکا تا 15 درصد افزایش یابد.

بسیاری از اقتصاددانان نیز انتظار دارند تا انتها ماه آینده میلادی بیش از 20 میلیون نفر در آمریکا از کار اخراج شوند و نرخ بیکاری به 15 درصد افزایش یابد. بعضی منابع نیز، نرخ بیکاری را تا 30 درصد پیش بینی می نمایند.

وزارت کار آمریکا با تایید تاثیر ویرانگر بیماری کووید-19 اعلام نموده است با توجه به تاثیر شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد و با افزایش 6.6 میلیون نفری شمار بیکاران طی یک هفته، تا کنون 16 میلیون نفر در این کشور بیکار شده اند.

شبکه تلویزیونی سی ان ان می گوید: سفر های هوایی در آمریکا 96درصد کاهش یافته و تنها ظرف سه هفته، نزدیک به 17 میلیون آمریکایی از کار بیکار شده اند و این یعنی بیش از 10درصد کل نیروی کار آمریکا.

بر اساس گزارش این شبکه آمریکایی، در بسیاری از ایالت ها درخواست ها برای ثبت نام به عنوان افراد بیکار، بیش از حد انتظار بوده به گونه ای که اداره کاریابی آمریکا ناگزیر شده از شرکت های فناوری برای ارتقا سرور هایی که اکنون از کار افتاده اند، یاری بخواهد. در بسیاری از ایالت های آمریکا همچون فلوریدا، مردم به دلیل از کار افتادن سرور های اداره کاریابی، ناگزیر در صف های طولانی، آن هم بدون رعایت فاصله اجتماعی، فقط برای دریافت فرم ثبت نام بعنوان فرد بیکار برای دریافت یاری اقتصادی، ایستاده اند.

کسری بودجه فراتر از دو تریلیون دلار

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کسری بودجه دولت فدرال آمریکا بر اساس آمار، در نیمه نخست امسال در مجموع 743 میلیارد و 600 میلیون دلار بود که افزایشی 7.6 درصدی را در مقایسه با سال قبل از آن نشان می دهد.

دولت ترامپ و دفتر بودجه کنگره پیش بینی می نمایند کسری بودجه امسال برای نخستین بار از سال 2012 از یک تریلیون دلار بگذرد، اما با توجه به بسته نجات اقتصادی 2.2 تریلیون دلاری برای مقابله با تبعات بیماری کووید-19 و افزایش مخارج دولت، اقتصاددانان تخمین می زنند کسری بودجه امسال از دو تریلیون دلار عبور کند.

بانک مرکزی آمریکا همچنین اعلام نموده است می تواند 2. 3 تریلیون دلار دیگر به اقتصاد این کشور تزریق کند و کوشش ها برای یاری به شرکت ها و دولت های ایالتی را که از شیوع ویروس کرونا رنج می برند، افزایش دهد که چنانچه بسته نجات اقتصادی دوم تصویب گردد، بی تردید کسری بودجه آمریکا از این رقم نیز فراتر خواهد رفت.

گروه غیردولتی کمیته بودجه فدرال مسئولانه (CRFB) پیش بینی نموده است تعطیلی بخش عظیمی از اقتصاد آمریکا و بسته نجات اقتصادی هنگفتی که واشنگتن هزینه نموده است، کسری بودجه آمریکا را در سال اقتصادی 2020 نزدیک به چهار برابر نموده و به 3.8 تریلیون دلار می رساند که با 18.7 درصد خروج اقتصادی آمریکا برابر است.

تشدید نابرابری های نژادی

شیوع ویروس کرونا نه تنها تبعات اقتصادی عظیمی برای آمریکا در برداشته بلکه نابرابری های نژادی را نیز آشکارتر ساخته است.

ایلهان عمر عضو مجلس نمایندگان از ایالت مینه سوتا با انتقاد از این نابرابری های نژادی می گوید: 19 درصد از رنگین پوستان در مینه سوتا بیکار شده اند در حالی که بیکاری برای سفید پوستان 9.5درصد است.

لوری لایت فوت شهردار شیکاگو نیز در تبادل نظر با سی. بی. اس اعلام نموده است 72 درصد جان باختگان ناشی از کرونا را سیاهپوستان شامل می شوند و این مختص شیکاگو نیست.

بر اساس آمار، سفیدپوستان 49 درصد و سیاهپوستان 30 درصد جمعیت شهر شیکاگو را تشکیل می دهند، اما شمار جان باختگان کرونا در میان سیاهپوستان 72 درصد است.

شهردار شیکاگو می گوید در مورد آمار مربوط به بیماری های دیگر مانند دیابت و بیماری های قلبی نیز این ایالت با همین مسأله روبرو هستیم. ما مدت هاست که از طاعونی که به جان سیاهپوستان شیکاگو افتاده، سخن می گوییم.

او به مقام های پزشکی دستور داده است هنگام انجام آزمایش کرونا، اطلاعات جمعیتی افراد نیز گردآوری گردد.

روزنامه واشنگتن پست نیز اعلام نموده است شمار مبتلایان در نقاطی که اکثریت جمعیت آن ها را سیاهپوستان تشکیل می دهند، سه برابر مناطقی است که جمعیت سفیدپوست در اکثریت هستند. همچنین شمار جان باختگان کرونا در مناطق سیاهپوست، 6 برابر نقاطی است که اکثریت جمعیت آن ها سفیدپوست هستند.

کاهش محبوبیت ترامپ

نظرسنجی ها نشان می دهد مقبولیت عملکرد ترامپ در رسیدگی به موضوع همه گیری ویروس کرونا ثابت بوده در حالی که در آمریکا به طور معمول نظرسنجی ها در دوران بروز بحران داخلی، افزایش محبوبیت رئیسان جمهوری این کشور را نشان می دهد. بطور مثال، بعد از حملات 11 سپتامبر 2001 محبوبیت جورج دبلیو بوش رئیس جمهوری وقت آمریکا افزایش یافت.

علاوه بر این، در بیشتر نظرسنجی های ملی، محبوبیت ترامپ نسبت به جو بایدن رقیب دموکراتش برغم آنکه نتوانسته به دلیل شیوع این بیماری برنامه های تبلیغاتی خود را اجرا کند، کاهش یافته است.

ترامپ که عملکردش در مقابله با ویروس کرونا حتی مورد انتقاد دکتر فائوچی رئیس مرکز بیماری های عفونی و آلرژی آمریکا و چهره مورد اعتماد این روز های آمریکایی ها قرار گرفته، در نشست خبری روز دوشنبه خود با خبرنگاران از تصمیماتش دفاع و ادعا کرد اگر به عنوان رئیس جمهوری به این نتیجه برسد که قرنطینه و محدودیت های ایالتی لغو گردد، فرمانداران نمی توانند از دستور او سرپیچی نمایند.

این در حالی است که کارشناسان می گویند چنین اختیاراتی بر اساس قانون اساسی آمریکا به عهده فرمانداران ایالت ها گذاشته شده که حتی در صورت دستور رئیس جمهوری برای بازگشایی کسب و کارها، الزامی برای اجرای آن ندارند.

براساس گزارش رویترز، حضور پی در پی ترامپ در نشست های خبری در کاخ سفید درباره شیوع کرونا و حرف هایی که او بی محابا در این باره بر زبان می راند، زنگ خطر کاهش بیشتر محبوبیت او را در این شرایط بحرانی آمریکا به صدا در آورده به گونه ای که مشاورانش نگران حضور او در چنین نشست های خبری هستند.

یک منبع مطلع گفته است: بار ها در این زمینه به ترامپ توصیه شده است، اما او فکر می نماید شرکت در این جلسات خیلی خوب است. هر چند ترامپ به تعداد بالایی از آمریکایی هایی که به جلسات روزانه او گوش می نمایند، می بالد، اما بعضی مشاورانش احساس می نمایند او باید هنگامی که در جلسه ها شرکت می نماید، سخنان ابتدایی را مطرح کند و جزئیات را به گروه ویژه مدیریت بحران بسپارد.

یک جمهوریخواه نزدیک به کاخ سفید درباره حضور طولانی مدت ترامپ در چنین جلساتی گفته است: این موضوع به او یاری نمی نماید. بر اساس نظرسنجی ها، محبوبیت شغلی او بسیار کاهش یافته و به مرور زمان اوضاع بدتر می گردد. اختلاف ها بر سر جلسات رورانه ترامپ بخشی از تغییرات در برنامه های هر روزه رئیس جمهوری است.

به نوشته رویترز، ترامپ این روز ها همیشه گوشی تلفن زیر گوشش است و با فرمانداران، مقامات مدیریت اضطراری، رهبران تجاری، نمایندگان کنگره و افرادی که باید مشکل شان را حل نماید یا آن هایی که راهکار هایی ارائه می دهند، صحبت می نماید و نشست های خبری تنها راه اصلی ارتباطی او با دنیا خارج است که اغلب بیش از دو ساعت طول می کشد و از جهت اصلی خارج می گردد.

دکتر بندی لی، ویراستار پرونده خطرناک دونالد ترامپ و رئیس ائتلاف دنیای بهداشت روانی در مقاله ای در نشریه هیل نوشته است: ما اخراج رئیس جمهور از دفتر ریاست جمهوری و عزل از تمام اختیارات مربوط به همه گیری ویروس کرونا را پیشنهاد نموده ایم.

اما بعضی این رویکرد ترامپ را مفید می دانند، زیرا شبکه های تلویزیونی چاره ای به جز انتشار بخشی یا همه جلسات ندارند و با توجه به اینکه بسیاری از آمریکایی ها در خانه هستند و به جزئیات درباره زمان کاهش این بحران گوش می نمایند، بسیار مورد توجه قرار می گیرند.

بازگشایی اقتصاد آمریکا

دولتمردان آمریکایی که افق پیش روی اقتصادی را نسبتا تاریک می بینند در کوششند با توجه به اعلام جامعه پزشکی و درمانی مبنی بر تداوم بیماری کووید-19 تا زمان کشف دارو و واکسن ویژه برای آن، راه هایی برای خروج از سیاه چاله اقتصادی کشور خود بیابند.

مشاوران ترامپ می گویند او در جلسه های خصوصی بسیار نگران شرایط اقتصادی آمریکا است چرا که تا پیش از این به عنوان دستاورد ریاست جمهوری اش به آن می بالید و آن را بهترین سوژه برای انتخابات نوامبر (آبان) قلمداد می کرد.

ترامپ در مصاحبه با فاکس نیوز اعلام نموده است: به زودی تصمیمی در مورد لغو محدودیت ها اتخاذ خواهم کرد. تصمیم درباره بازگشایی کار ها در آمریکا را با توجه به توصیه شورایی متشکل از کارشناسان سیاسی، تجاری و درمانی در آینده ای بسیار زود اعلام خواهم کرد.

استیون منوچین وزیر خزانه داری دولت ترامپ نیز در مصاحبه با شبکه سی. ان. بی. سی گفته است: اقتصاد آمریکا باید در ماه مه برای کسب و کار بازگشایی گردد.

گِرِگ آبوت فرماندار جمهوریخواه ایالت تگزاس نیز به منظور جلوگیری از رکود اقتصادی ناشی از تعطیلی فعالیت های تجاری اعلام نموده است میخواهد بر اساس دستوری اجرایی که قرنطینه ناشی از شیوع ویروس کرونا را به روشی امن لغو می نماید، اجازه دهد فعالیت های تجاری در این ایالت از سرگرفته گردد و فهرستی از دستورات راهنما را برای صاحبان تجاری درباره چگونگی شروع فعالیت امن آن ها از جمله آزمایش کرونا ارائه دهد.

او که مدعی است اگر تگزاس کشوری مستقل بود، می توانست یازدهمین اقتصاد عظیم دنیا باشد، می گوید می تواند بین سلامت افراد و امنیت اقتصادی توازن برقرار کند.

جامعه پزشکی و بسیاری از دموکرات ها در آمریکا معتقدند تعطیلی فعالیت های کسب و کار باید به منظور کاستن از میزان ابتلا به این ویروس ادامه یابد، اما جامعه تجاری و بسیاری از جمهوریخواهان خواهان انتها دادن به عمیق ترین رکود از زمان رکود عظیم هستند و می گویند این تصمیم باید پیش از این که شیوع کرونا تاثیرات اقتصادی بلندمدتی داشته باشد، باید اتخاذ گردد.

جو بایدن نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا، طرح خود مبنی بر بازگشایی ایمن فعالیت ها را ارائه نموده است.

او در روزنامه نیویورک تایمز نوشته است: در حالی که ما آماده بازگشایی آمریکا می شویم باید به خاطر داشته باشیم که این بحران چه چیزی به ما آموخت: شکست دولت در برنامه ریزی، آماده سازی و برآورد صادقانه تهدیدی است که ملت آمریکا را به نتایج فاجعه آمیز میکشاند. ما نباید این اشتباهات را تکرار کنیم.

بایدن تاکید نموده است: برای بازگشایی آمریکا، درخواست برای حفظ محدودیت های فاصله اجتماعی تا زمانی که کاهش چشمگیر در موارد ابتلا مشاهده گردد، باید ادامه یابد. هرگونه کوشش برای بازگشایی کسب وکار ها باید پس از آن صورت گیرد که آزمایش های گسترده، ساده و سریع ابتلا به کرونا فراهم گردد و برنامه رهگیری باید با حفظ حریم شخصی افراد باشد. بیمارستان ها و مراکز بهداشتی باید به طرز مناسبی آماده ظهوردوباره این ویروس در زمانی که فعالیت های اقتصادی از سر گرفته می شوند، باشند. بیمارستان ها نیازمند کارمندان و تجهیزات ضروری بوده و مقامات بهداشت عمومی نیز باید نظارت های درمانی مربوطه را انجام دهند.

بایدن می گوید: اشتباه نکنید، یک برنامه موثر برای شکست ویروس آن است که چگونه می توان اقتصاد کشور را به جهت خود بازگردانیم؛ بنابراین ما باید این تفکر را متوقف کنیم که بهداشت و اقتصاد جدا از یکدیگر هستند. آن ها از هم جدا نیستند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 8871

به "زورآزمایی ترامپ با کرونا برای خروج از سیاه چاله ناگهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زورآزمایی ترامپ با کرونا برای خروج از سیاه چاله ناگهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید