آیا ترامپ می تواند حکم عفو برای خود صادر کند؟

به گزارش بانیما، کارشناسان و رسانه ها گمان دارند که پس از خاتمه دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ موجی از شکایت ها علیه او روانه دستگاه قضایی آمریکا گردد. آیا ترامپ می تواند حکم عفو برای خودش صادر کند؟

آیا ترامپ می تواند حکم عفو برای خود صادر کند؟

به نقل از شبکه خبری دویچه وله، در گزارش بازرس ویژه رابرت مولر گمان زده می گردد که دونالد ترامپ در جریان ریاست جمهوری خود مرتکب سوءاستفاده از مقام خود شده باشد. علاوه بر آن، محتمل است که نقض قوانین اقتصادیاتی و سوءاستفاده از پول های کارزار انتخاباتی نیز مطرح شوند، اما ترامپ در مقابل پیگرد در این زمینه ها به عنوان رئیس جمهوری از مصونیت برخوردار است؛ البته تا زمانی که مقام ریاست جمهوری را دارا باشد. آیا رئیس جمهور ترامپ می تواند پیشگیرانه خود را عفو کند؟

قضیه بسیار مناقشه برانگیز است، آن هم نه فقط برای رئیس جمهوری که هنوز قدرت را در دست دارد؛ زیرا او هم در این باره فکر نموده که می تواند خودش را عفو کند.

ترامپ در توییتی در سال 2018 در این باره به وضوح سخن گفته است. اما در میان کارشناسان اختلاف نظر هست. مسلم این است که تا به امروز رئیس جمهوری نبوده که برای ارتکاب به جنایت در زمان ریاست جمهوری اش، خودش را عفو نموده باشد. آخرین بار ریچارد نیکسون رئیس جمهور بود که مورد عفو نهاده شد. اما این حکم عفو را نه خود او، بلکه جانشین اش جرالد فورد امضا نموده بود.

اختیارات گسترده ریاست جمهوری

در بسیاری از رسانه های آمریکا از هم اکنون برآورد می گردد که دونالد ترامپ با چه زبانی می خواهد این عفو خود را بیان کند. بنیانگذاران ایالات متحده آمریکا به طور اصولی اختیارات زیادی در خصوص عفو برای ریاست جمهوری قائل شدند. آنها می گفتند که رئیس دولت با خردمندی تمام از این حق خود بهره خواهد برد.

در ماده دو قانون اساسی آمریکا آمده است که رئیس جمهوری دارای قدرت لغو کردن حکم اعدام و اعطای عفو در مواردی است که جرمی علیه ایالات متحده واقع شده باشد، مگر در موارد اتهام یک مقام دولتی.

یک حکم دیوان عالی ایالات متحده به سال 1915 اما می گوید که اقدام به عفو کردن خود می تواند به معنای اعتراف به گناه خود نیز ارزیابی گردد. این امر می تواند زمینه ساز به جریان انداختن پفراینده جدیدی برای استیضاح و برکناری علیه او باشد، زیرا او با این کار اعتراف نموده که در زمان ریاست جمهوری اش مرتکب تخلف و جرم شده است. اما اینکه آیا دموکرات ها یک بار دیگر بخواهند علیه ترامپ پفراینده ای در این زمینه به جریان اندازند، بسیار بعید به نظر می رسد.

بنابراین وقتی ترامپ مطمئن باشد که پفراینده ای علیه او به جریان نخواهد افتاد، بعید نیست که خود را عفو کند. همچنین تعیین نیست چه کسی می خواهد رئیس جمهوری را به دادگاه بکشاند. در چنین صورتی، پفراینده به دیوان عالی کشور ارجاع می گردد و در آنجا اکثریت شش به سه در دست محافظه کاران و هم فکران ترامپ است.

اما نیویورک تایمز در گزارشی نوشته است که رئیس جمهوری آمریکا بیش از یک انتخابات را از دست داده است. او وقتی ژانویه از کاخ سفید خارج گردد، همچنین مصونیت قضایی خودش را از دست می دهد. پس از 20 ژانویه، ترامپ که فعلا از اذعان به شکست خودداری نموده و برای ماندن تقلا می نماید، بیشتر از همواره در معرض تحقیقات دادستان منطقه منهتن درباره کسب و کارهای خانوادگی و فعالیت هایش و همچنین اقتصادیات هایش قرار می گیرد.

این تحقیق دو ساله که تنها پفراینده کیفری شناخته شده باز علیه ترامپ است، از پاییز گذشته متوقف شده است؛ زمانی که رئیس جمهوری آمریکا برای متوقف کردن احضاریه برای عواید اقتصادیاتی اش و دیگر سوابق وارد عمل شد؛ مناقشه تند و تیزی که برای دومین بار مقابل دیوان عالی آمریکا نهاده شده است. انتظار می رود به زودی حکمی درباره آن صادر گردد.

ترامپ اعتراض دارد که تحقیقات این دادستان منطقه ای دموکرات -سایروس آر. وانس جونیور- تحقیقی با انگیزه سیاسی است. اما اگر دیوان عالی حکم دهد که دادستان وانس محق دریافت این سوابق است و او بتواند از جرایم احتاقتصادی رونمایی کند، ترامپ ممکن است با مجریان قانون روبرو گردد؛ این می تواند تنش های سیاسی را بیش از پیش شعله ور نموده و چشم انداز یک محکومیت کیفری یا حتی مجازات زندان را برای یک رئیس جمهوری سابق به تصویر بکشد.

اما قدرت عفو او تا حد جرایم دولتی نیست، مثل نقض های احتاقتصادی که از سوی دفتر دادستان وانس مورد پیگرد نهاده شده است. تحقیقات وانس می تواند اهمیت فوق العاده ای پیدا کند و آن در صورتی است که دولت بایدن، در کوشش برای متحدساختن این کشور و خودداری از نشان دادن تلافی علیه ترامپ، کوشش کند تا از تحقیقات جدید فدرال دوری کند. چنین اقدامی نمی تواند این دادستان منطقه ای را مقید کند چون یک مقام ایالتی منتخب و مستقل است.

از یک طرف، دادستان وانس ممکن است با فشار برای کنار گذاشتن هرگونه اتهامی روبرو گردد تا اجازه دهد این کشور پس از انتخابات ریاست جمهوری مناقشه برانگیز رو به جلو حرکت کند. از طرف دیگر، این دادستان منطقه ای بابت تصمیم سال 2012 خود که نخواست کیفرخواست علیه فرزندان ترامپ (ایوانکا ترامپ و دونالد ترامپ جونیور) صادر کند، شدیدا مورد انتقاد نهاده شد. فرزندان ترامپ به گمراه کردن سرمایه گذاران در یک پروژه هتل مالکیت مشترک متهم بودند. وانس گفته است که بعد از تحقیقات دو ساله، دفتر او نمی تواند اثبات کند که جرمی اتفاق افتاده است.

بعضی کارشناسان حقوقی می گویند، چنانچه تعیین گردد دادستان وانس مدارکی برای توجیه این اتهامات داشته اما تصمیم گرفته تا ترامپ را محاکمه نکند، پیغام اشتباهی را ارسال می نماید. اما در جریان نبرد حقوقی بر سر احضاریه وانس که در رابطه با هشت سال عواید اقتصادیاتی شرکتی و خصوصی ترامپ و دیگر سوابق شرکتی اوست، دادستان ها در اسناد دادگاه گفتند که آنها طیفی از جرایم اقتصادی بالقوه را آنالیز کردند.

علاوه بر تحقیقات وانس، ترامپ همچنین با تحقیقات دادستان کل ایالت نیویورک روبرو است. ترامپ تحقیقات او را هم با انگیزه های سیاسی می داند. وکلای ترامپ در اقدامی برای متوقف کردن احضاریه، از اظهارات سال 2018 لتیتیا جیمز، دادستان کل استفاده کردند که گفته بود آنها بخشی از کمپین اذیت و آزار این رئیس جمهور بوده اند.

سال گذشته، دفتر جیمز یک تحقیقات تقلب مدنی درباره کسب و کار ترامپ به راه انداخت. همین ماه گذشته، اریک ترامپ، دومین پسر رئیس جمهوری آمریکا، پس از ماه ها تاخیر تحت سوگند از سوی وکلای این دفتر مورد پرسش نهاده شد.

در صورتی که ترامپ خود را عفو کند، معلوم نیست که جو بایدن و وزیر دادگستری او پفراینده ای علیه ترامپ تشکیل دهند و ریسک آن را بپذیرند که در یک فرایند طولانی رسیدگی به اقدامات ترامپ، بار دیگر به شکاف کنونی عمیق درون جامعه، بیش از پیش دامن زده گردد. ، ایسنا

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 12971

به "آیا ترامپ می تواند حکم عفو برای خود صادر کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا ترامپ می تواند حکم عفو برای خود صادر کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید