داروهای گیاهی و شیمیایی موثر در درمان کووید 19

به گزارش بانیما، از اوایل سال گذشته میلادی تا به امروز داروهای گیاهی و شیمیایی گوناگونی برای معالجه بیماری کووید 19 توصیه می شوند. در این گزارش به شماری از این داروها و تاثیرگذاری آنها می پردازیم.

داروهای گیاهی و شیمیایی موثر در درمان کووید 19

آویگان(Avigan)

داروی آویگان که به طور معمول برای معالجه آنفلوآنزا به کار می رود حاوی ماده فاویلاویر (Favilavir) است و ابتدا در جنوب شرق آسیا و سپس در سراسر دنیا گسترش یافت.

این دارو علیه ویروس های گوناگون آر ان ای (RNA) عمل می نماید. در سال 2014 از آن با موفقیت علیه بیماری ابولا استفاده شد. در سال 2016 دولت ژاپن فاویلاویر را برای یاری اضطراری در مبارزه با ابولا در اختیار دولت گینه گذاشت.

بر اساس داده هایی که تا به امروز منتشر شده، این دارو می تواند مدت بیماری را کوتاه کند، اما عوارض جانبی بسیار شدیدی مانند شوک های آنافیلاکسی یا سینه پهلو دارد.

دگزامتازون (Dexamethason)

بعضی از کارشناسان بر این باورند که داروی ضد التهاب دگزامتازون باعث کاهش مرگ و میر در میان بیمارانی می گردد که بیش از هفت روز بستری هستند و تحت تنفس مصنوعی قرار دارند.

موسسه روبرت کُخ آلمان و سازمان بهداشت دنیای استفاده از این دارو را در چنین بیمارانی توصیه می نمایند.

افرادی که علائم خفیف بیماری کووید19 را دارند نباید از ادگزامتازون استفاده نمایند.

ساندرا سیزک، مدیر انستیتوی ویروس شناسی بیمارستان دانشگاه فرانکفورت در اکتبر 2019 در این باره شرح داد: اگر استفاده از دگزامتازون را خیلی زود آغاز کنید سیستم ایمنی بدن را کاهش داده یا به طور کلی از کار می اندازید و حتی این امکان وجود دارد که بیماری را شدیدتر کنید.

آرتمیسینین (Artemisinin)

در ابتدای شیوع کووید 19 یک شربت گیاهی از ماداگاسکار به عنوان معالج این بیماری خبرساز شد. این شربت که کووید ارگانیک (Covid Organic) نام دارد به آرتمیسینین، ماده ای که از گیاه ماگورت به دست می آید، متکی است. در حال حاضر هیچ مطالعه بالینی معتبری در خصوص اثرات این شربت وجود ندارد.

تیمی به سرپرستی پروفسور پتر زبرگر، رئیس بخش سیستم های بیومولُکولی موسسه ماکس پلانک، توانسته است در یک لوله آزمایش تشخیص دهد که عصاره گیاه آرتمیسیا در برابر ویروس سارس کوو 2 موثر است.

این پژوهش تا کنون به مرحله پایانی نرسیده است. مرحله دوم آزمایش روی این گیاه روی 360 نفر در مکزیک در حال اجرا است.

زبرگر در گفت وگو با دویچه وله گفت، شواهد مهمی وجود دارد که ادامه آنالیز علمی اثرات آرتمیسیا بر ویروس سارس کوو 2 را توجیه می نماید.

این کارشناس آلمانی توصیه می نماید که از مصرف چای حاوی آرتمیسیا برای جلوگیری یا بهبود کووید 19 خودداری گردد، زیرا هنوز تاثیرگذاری آن در مرحله بالینی اثبات نشده است.

بعضی از داروهایی که برای معالجه کووید 19 به کار می فرایند برای معالجه بیماری های دیگر، از جمله مالاریا ساخته شده اند

هیدروکسی کلروکین (Hydroxychloroquin)

در ابتدای گسترش ویروس کرونای جدید (سارس کوو 2) ماده فعال هیدروکسی کلروکین که از قدیم برای مقابله با مالاریا به کار می رود نور امیدی بود در برابر کووید 19 و در بعضی کشورها مورد استفاده نهاده شد.

اکنون موسسه فدرال داروها و تجهیزات پزشکی آلمان نسبت به مصرف آن برای درمان این بیماری هشدار می دهد.

این موسسه به دلیل عوارض جانبی شدید این ماده توصیه می نماید که از افراد تحت درمان هیدروکسی کلروکین بیش از دیگران مراقبت گردد.

در وبسایت این موسسه آمده است که مصرف این دارو تا به امروز هیچ اثر مثبتی بر بیماران کرونایی نگذاشته است.

توسیلیزوماب و ساریلوماب (Tcilizumab, Sarilumab)

تاثیرات آنتی بادی توسیلیزوماب و ساریلوماب بر بیماری کووید 19 مورد بحث است.

از این مواد به طور معمول برای معالجه روماتیسم مفصلی استفاده می گردد، اما نتایج یک پژوهش حاکی از آن است که برای کاهش میزان مرگ و میر بیماران کرونایی نیز در حد قابل توجهی موثر است.

دولت بریتانیا میخواهد در آینده از این مواد برای معالجه کووید 19 استفاده کند.

پژوهشگران در مطالعه دیگری به این نتیجه رسیده اند که توسیلیزوماب و ساریلوماب، مرگ و میر بر اثر این بیماری را را کاهش نمی دهند.

ایورمکتین (Ivermectin)

در رابطه با داروی ایورمکتین نیز اظهارات دوگانه ای وجود دارد. در حالی که در آمریکای جنوبی از این داروی ضد گال به عنوان داروی معجزه آفرین ضد کرونا نام برده می گردد، سازمان بهداشت دنیای و اداره رسیدگی به امور دارویی ایالات متحده آن را توصیه نمی نمایند.

آنها بر این نظرند که برای مشخص تاثیرات ایورمکتین بر پیش گیری یا معالجه کووید 19 آزمایش های بیشتری ضروری است.

اتحادیه پزشکان متخصص مراقبت های ویژه ایالات متحده هم پس از مطالعه بالینی روی ایورمکتین به این نتیجه رسیده است که این ماده فعال می تواند میزان ویروس ها در بدن را در حد قابل توجهی کاهش دهد و بهبودی بیمارانی را که به طور خفیف مبتلا هستند سرعت بخشد.

گفته می گردد که این دارو در موارد شدید هم احتیاج به بستری در بیمارستان را کاهش می دهد و در بعضی موارد از مرگ و میر بر اثر کووید 19 جلوگیری می نماید.

شرکت های داروسازی بسیاری از کشورها در حال آزمایش برای یافتن واکسن یا داروی مناسب برای مقابله با کرونا هستند

رمدسیویر (Remdesivir)

این دارو با تبلیغات دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده مشهور شد. او بیان کرد که برای درمان کووید 19 خود از این دارو استفاده نموده است.

رمدسیویر در اصل برای درمان ابولا فراوری شده بود، اما کارآیی لازم را نداشت و کنار گذاشته شد. با وجود این، نخستین دارویی بود که کمیسیون اتحادیه اروپا در ژوئیه 2019 استفاده از آن را برای یاری به درمان بیماران مبتلا به کووید19 تحت شرایط ویژه مجاز بیان کرد.

سازمان بهداشت دنیای می گوید، شواهد کافی برای تاثیرگذاری این دارو وجود ندارد و موسسه روبرت کُخ آلمان استفاده از آن را فقط در شرایط استثنایی توصیه می نماید.

نیکلوزامید (Niclosamide)

این دارو هم که به ضد انگل معروف است در بعضی نقاط برای مقابله با کووید 19 به کار رفت.

انستیتو پاستور کره جنوبی در تابستان گذشته این دارو را در میان بسیاری از داروهایی که گفته می شد می توانند در درمان کووید 19 موثر باشند، در رتبه نخست قرار داد.

اما تا به امروز هیچ موسسه معتبر دیگری استفاده از آن را توصیه ننموده است.

پیش گیری بر درمان مقدم است

هنوز برای مقابله با ویروس سارس کوو 2 یا بیماری ناشی از آن (کووید 19) دارویی که عموما به رسمیت شناخته شده باشد وجود ندارد.

به همین دلیل کارشناسان در سراسر دنیا توصیه می نمایند، تا کشف این دارو بهتر است که شهفرایندان از ابتلای خود به این ویروس جلوگیری نمایند.

برای این کار باید به محدودیت های اجتماعی پایبند بود و با شست وشوی مرتب دست ها با صابون، فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک در اماکن عمومی و دوری از تجمعات عمومی یا میهمانی سپری برای محافظت از خود در برابر این ویروس ایجاد کرد.

منبع: dw

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 3 اسفند 1399 بروزرسانی: 3 اسفند 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 14027

به "داروهای گیاهی و شیمیایی موثر در درمان کووید 19" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داروهای گیاهی و شیمیایی موثر در درمان کووید 19"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید