خبرنگاران بحران کرونا و ضرورت اصلاح الگوی مصرف آب

به گزارش بانیما، تهران- خبرنگاران- فعالان حوزه محیط زیست معتقدند، افزایش مصرف سالانه آب به ویژه در یک سال اخیر تحت تاثیر پاندمی کرونا، اصلاح فرایند مصرف آب در فرایند کشاورزی و صنعت را بیش از پیش ضروری نموده است.

خبرنگاران بحران کرونا و ضرورت اصلاح الگوی مصرف آب

به گزارش خبرنگاران، منابع آبی کشور در سال های اخیر تحت تاثیر گرم شدن کره زمین، توسعه کشت و صنعت، رشد جمعیت و گسترش شهرنشینی، تضعیف شده است.

ضعفی که در یک سال اخیر با شیوع یک بیماری ویروسی تحت عنوان کووید-19 (که جز با رعایت اصول بهداشتی مهار نمی شد) تشدید شد و مصرف منابع آبی دنیا را بیش از پیش افزایش داد.

ویروسی که براساس منابع رسمی، از 6 تا بیش از 30 درصد مصرف سرانه آب در استان های مختلف را در بازه زمانی مشابه به نسبت سال های گذشته افزایش داده و موجب نگرانی برخی دوستداران محیط زیست نیز شده است.

منابعی که بشر در شرایط عادی هم به بیش از سه درصد آن دسترسی نداشت و به دلیل غیرقابل دسترس بودن 97 درصد آن، پیش از شیوع کرونا نیز می توانست بحران کم آبی را به یکی از بزرگترین خطرات دنیای بدل کند.

براساس برخی نقشه های محیط زیستی که مصرف سرانه آب در کشورهای مختلف را نشان می دهد، کشورهای حوزه آمریکای شمالی، قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان، افغانستان، ایران، سوریه، عراق و عربستان با برداشت سرانه بیش از 800 مترمکعب در سال بیشترین میزان برداشت سالانه را دارند.

به گفته اغلب صاحبنظران علوم طبیعی، این مصرف بالا به دلیل روش نادرست آبیاری کشت و صنعت است که در دوران شیوع این بیماری ضرورت اصلاح این فرایند را دو چندان می نماید.

به گزارش خبرنگاران هم سهم مصرف آب در جامعه ایران در بخش کشاورزی تقریبا 90 درصد، شرب 8 درصد و صنعت ومعدن 2 درصد است؛ این در حالیست که در کشورهای توسعه یافته سهم بخش کشاورزی 30 درصد، شرب 11 درصد و صنعت و معدن 59 درصد است و این شکل از مصرف به منظور جلوگیری از بحران های سال های آینده نیازمند اصلاح شیوه تقاضا است.

به گفته شماری از کارشناسان زمین شناسی ومحیط زیست، خشک شدن برخی تالاب ها همچون تالاب بختگان در استان فارس و گاوخونی در پایاب زاینده رود هم به جهت مصرف حقابه این منابع در صنعت و کشاورزی است.

زراعت در هر منطقه براساس آب وهوا و اقلیم منطقه انجام گردد

عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی وعلوم دریایی دانشگاه تربیت مدرس در این باره به خبرنگار اجتماعی خبرنگاران گفت: یکی از علل اصلی کمبود آب و خشک شدن تالاب ها، دریاچه ها و رودخانه ها، کاهش حق آبه منابع آبی است که عمدتا به جهت روش آبیاری غلط اتفاق می افتد.

پروفسور عباس اسماعیلی ساری اضافه نمود: با توسعه کشاورزی، روش کشت و آبیاری هم باید تغییر یابد. برخی گیاهان کم آبخواه و برخی از گیاهان پرآبخواه هستند، بنابراین کاشت گیاهان در هر منطقه باید براساس آب وهوا و اقلیم منطقه انجام گردد.

وی ادامه داد: گاه مزارع کشاورزی هم نیازمند آبیاری قطره ای و گلخانه ای است. اما آبیاری غرقابی (که سطح خاک را با لایه ای از آب می پوشاند) حجم وسیعی از منابع آبی را هدر می دهد.

اسماعیلی ساری اضافه نمود: بنابراین افزایش مصرف، حق آبه دریاچه، تالاب و رودخانه را کاهش داده و روش نادرست کشاورزی و زراعت آب را هدر می دهد. همچنین راه اندازی کارخانه های صنعتی همچون کارخانه ذوب آهن و فولاد در فرآیند فراوری محصولات صنعتی نیز حجم وسیعی از آب را مصرف می نماید.

به گفته استاد دانشکده منابع طبیعی وعلوم دریایی تربیت مدرس، این آب پیش از مصرف در فرایند فراوری محصولات صنعتی به تالاب رودخانه ها و... ریخته و این ریزش، تبعات مخرب زیست محیطی همچون آلودگی وگرد وغبار را نیز کاهش می دهد.

وی همچنین با اشاره به آب های زیرزمینی یادآور شد: افزایش مصرف آب با احداث چاه جدید و اضافه نمودن عمق چاه های قدیمی، ذخیره سفره آب های زیرزمینی را هم کاهش می دهد.

شیوه حکمرانی مصرف آب باید اصلاح گردد

اسماعیلی ساری با تاکید بر اصلاح شیوه حکمرانی مصرف آب اعلام کرد: شیوه حکمرانی بر مصرف آب باید با توجه به ظرفیت هر کشور طراحی گردد. به عبارت دیگر، فرهنگ یک کشور، شرایط آب وهوایی و اقلیم هر ناحیه در روش مصرف باید مورد توجه قرار بگیرد.

به گفته این استاد دانشگاه، مصرف اصلی آب در هر کشور به منظور کشت و صنعت هزینه می گردد و بر این اساس اصلاح الگوی کشت و مدیریت مصرف در صنعت از هدررفت بخش اعظم آب جلوگیری خواهد نمود.

اسماعیلی ساری یادآور شد: اصلاح حکمرانی مصرف آب، ضمن کاهش هدررفت منابع آبی با کاهش آلودگی محیط زیست وگرد وغبار سبب حفظ سطح سفره های آب زیرزمینی و جلوگیری از تخریب بیابان زایی نیز می گردد.

شاید با اصلاح تقاضا و تقدم بخشی حقابه تالاب ها بر حقابه اراضی کشاورزی وصنعت، بتوان احیا و تعادل بخشی منابع آبی کشور را به ویژه در دورانی که کرونا به عنوان دشمن مشترک کره زمین بخش اعظمی از این منابع را مصرف می نماید، دید.

از: الهام دربان

منبع: ایرنا
انتشار: 5 اسفند 1399 بروزرسانی: 5 اسفند 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 14072

به "خبرنگاران بحران کرونا و ضرورت اصلاح الگوی مصرف آب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بحران کرونا و ضرورت اصلاح الگوی مصرف آب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید