تقدیر از سازنده واکسن برکت در روایت پیشرفت جشنواره عمار

به گزارش بانیما، ویژه برنامه روایت پیشرفت در دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور دانشمندان و پژوهشگران عرصه پیشرفت برگزار گردید. تقدیر از سازنده واکسن برکت و طراح ربات سینا از جمله اتفاقات این مراسم بود.

تقدیر از سازنده واکسن برکت در روایت پیشرفت جشنواره عمار

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، میلاد حبیبی، از پژوهشگران و نویسندگان عرصه تاریخ شفاهی پیشرفت که اجرای این برنامه را نیز بر عهده داشت در ابتدای برنامه گفت: در 40 سال گذشته روایات سیاسی زیادی از انقلاب داشته ایم اما کمتر پیش آمده پیشرفت های علمی نخبگان و پژوهشگران مان را به طور مطلوب و منصفانه بازگو کنیم و ما درحال حاضر در کشورمان با هویت زدایی در عرصه علم و دانش روبه رو هستیم.

وی با بیان این که فلسفه این ویژه برنامه این بود که با شناساندن نخبگان از طریق راویان پیشرفت، انگیزه و امید را در دل جوانان و مردم زنده نگه دارد، گفت: این برنامه در چهار قسمت از نخبگان موفقی که در عرصه های علمی به نوعی جهادگونه عمل نموده بودند و به موفقیت های چشمگیری نیز رسیده بودند دعوت نموده تا از خاطرات تلخ و شیرین راستا موفقیتشان بگویند.

پیشرفت با پاهای مصنوعی

در بخش ابتدایی این برنامه، حمیدرضا مقاره عابد روی سن آمد. جوانی سی و چندساله که مؤسس شرکت کامپوزیت گستر سپاهان بود.

وی به شراکت خود با شخصی به نام دکتر نصر اشاره نمود و گفت: دکتر نصر پیشنهاد داد که قسمتی از کوشش و کارشان را با هدف یاری به افرادی که احتیاجمند پاهای مصنوعی هستند، پیش ببرند؛ زیرا ایران در تحریم است و خانواده افراد معلول باید هزینه زیادی را بابت پاهای مصنوعی بپردازند.

مقاره عابد در ادامه گفت: بعد از مدتی کار شروع شد حدود یک سال طول کشید تا نمونه هایی ارائه گردد، مسائل زیادی بر سر راه بود، از بی مسوولیتی مسوولان موسسه ها برای خرید پای مصنوعی گرفته تا حتی اخاذی کردن برخی هاشان در جهت پیشبرد اهداف اقتصادی خود، اما آنقدر کوشش ها و پیگیری ها ادامه داشت تا در نهایت، حتی با وجود تحریم ها موفقیت حاصل شد.

بنا بر این گزارش پس از اتمام خاطره گویی مقاره عابد، لوح تقدیری از طریق محمد مهدی، پسر هفت ساله ای که با پاهای مصنوعی شرکت کامپوزیت گستر اصفهان راه می رفت به این کوششگر عرصه علم و صنعت اهدا شد.

مصائب ساخت یک واکسن

نفر بعدی که به روی سن دعوت شد تا راوی پیشرفت باشد اصغر عبدلی، ویروس شناس و دانشیار موسسه پاستور و سازنده واکسن کرونا (برکت) بود.

عبدلی گفت: ما منتظر هیچ چیز نماندیم و از همان روز نخست شناسایی نخستین فرد مبتلا به کرونا، تحقیقات خود را روی این ویروس شروع کردیم. او و همکارانش چندین ماه از خانواده های خود، به علت امکان آلودگی با ویروس، جدا شدند؛ چرا که موقع کشت ویروس بیشترین امکان انتقال وجود دارد، آزمایش ها و مطالعات زیادی انجام شد تا خاتمه نتیجه بخش و ثمر بخش بود.

وی با اشاره به سیاسی بودن مساله واکسن در جهان، گفت: خیلی ها خواستند تا واکسن برکت را تخریب نمایند اما به لطف خدا 15 میلیون دز واکسن زده شد و در حال حاضر، طبق تحقیقات دانشگاهی یکی از کم خطرترین واکسن های موجود است و حالا نیز منتظر تاییدیه سازمان جهانی هستیم.

عبدلی بعد از مطرح کردن این موضوع که بیشتر افراد مجموعه محققان را جوانان تشکیل داده اند، گفت: جوانان ما باید از مدرک گرایی دوری نمایند تا بتوانند مسائل را حل نمایند و شرایطی به جود آید که به راحتی کشور را ترک ننمایند.

وی در سرانجام از از سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بخش های دارویی و درمانی دعوت کرد.

در سرانجام صحبت های عبدلی، کتاب سلول های بهاری از طریق بهنام باقری از نویسندگان حوزه پیشرفت و نویسنده کتاب به این دانشمند ایرانی اهدا شد.

تعجب خارجی از فراوری سطح بالای محصول ایرانی

یعقوب زاده، مدیرعامل شرکت پویندگان راه سعادت نفر بعدی بود که روی سن آمد و گفت: بعد از فراوری ونتیلاتور (دستگاه یاری تنفسی) در سال های نخست که مشغول به کار شدیم، به سختی به آن ها جواز فراوری دادند و آن ها نتوانستند در طی سال ها بیشتر از 45عدد ونتیلاتور در به وزارت بهداشت بفروشند.

یعقوبی از حساس بودن کارش گفت و اینکه ونتیلاتور نیمی از امکانات تخت آی سیو است و استفاده نکردن وکردن از آن در مراقبت های ویژه به معنای مرگ و زندگیست.

تقدیر از سازنده واکسن برکت در روایت پیشرفت جشنواره عمار

وی اضافه نمود: در دوران کرونا کشور دچار بحران ونتیلاتور شد و وزارت بهداشت حدود 4000 عدد سفارش به شرکت آن ها داد و حتی به علت کمبود، مجبور شد ونتیلاتور 25000 یورویی را صد هزار یورو از خارج از کشور وارد کند. ما علاوه بر کمیت، کیفیت هم بسیار برایمان بسیار مهم بود، به همین علت کوشش کردیم و توانستیم دستگاه هایی بسازیم که هوشمندند و احتیاج به سرویس دهی های سه ماهه و شیش ماهه ندارند و بسیاری از شرکت های خارجی نیز از این موضوع تعجب کردند و در نهایت به یاری خدا توانستیم تمام احتیاج را برطرف کنیم و جای خوشحالی دارد که بیمارستان هایی که قبلاً به ونتیلاتور ایرانی اعتماد نداشتند، فقط از ایرانی ها استفاده می نمایند.

لوح تقدیر یعقوب زاده از طریق زمانیان ، نویسنده کتاب و روایتگر موفقیت هایش اهدا شد.

تماشا اشک یک بیمار مانع از مهاجرتم شد

در قسمت بعدی برنامه روایت پیشرفت، از علیرضا میرباقری، طراح ربات سینا، دعوت شد تا از خاطرات راستا موفقیت خود بگوید.

مجموعه او اولین ربات جراح ایرانی را ساخته و در عرصه بین الملل نیز مطرح شده است.

میرباقری با اشاره به اینکه او یکی از کسانی بوده که بیست سال پیش قصد مهاجرت داشته گفت: تنها چیزی که مرا اینجا نگه داشت، تماشا اشک بیماری بود که در همان حال دستان من را فشرد.

وی اضافه نمود: بعد از این ماجرا با تمام دشواری ها و با اینکه از هر هزارمسئول شاید فقط یک نفر همکاری می کرد،اما دست از کوشش برنداشتیم و با اینکه مجوز به ما ندادند ناامید نشدیم و درنهایت توانستیم نظر وزارت اندونزی را جلب کنیم و اولین قرارداد خود را در سطح بین الملل ببندیم.

وی با ابراز تاسف شدید از مهاجرت نخبگان و اساتید دانشگاه ها به کشورهای دیگر گفت: از اهل رسانه می خواهم تا در جهت اگاهی بخشی به جوانان کوشش نمایند

درسرانجام لوح تقدیر میرباقری از طریق روح الله رحیمی سازنده جوان مستند پازل، که به روایت داستان ربات سینا پرداخته بود، تقدیم او شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 فروردین 1401 بروزرسانی: 18 فروردین 1401 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 19034

به "تقدیر از سازنده واکسن برکت در روایت پیشرفت جشنواره عمار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقدیر از سازنده واکسن برکت در روایت پیشرفت جشنواره عمار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید