خبرنگاران انتقاد از کم کاری جهادکشاورزی خراسان شمالی در مدیریت بازار مرغ

به گزارش بانیما، بجنورد- خبرنگاران- نشست کارگروه تنظیم بازار خراسان شمالی در حالی برگزار گردید که در آن کم کاری جهادکشاورزی استان و ناتوانی در مدیریت، یکی از علت های گرانی گوشت مرغ عنوان شد.

خبرنگاران انتقاد از کم کاری جهادکشاورزی خراسان شمالی در مدیریت بازار مرغ

معاون هماهنگی امور مالی استاندار خراسان شمالی روز سه شنبه در این نشست گفت: میزان مصرف گوشت مرغ در استان، بیش از میانگین کشور است.

محمود قنبری گفت: در استان سالانه 10 میلیون قطعه جوجه انجام می گردد در حالیکه میزان مصرف گوشت مرغ بیش از این میزان است.

وی اضافه کرد: در این استان، استقبال مردم به مصرف گوشت مرغ بیشتر است اما در فراوری آن، کمبود داریم با وجود این، مرغ زنده از استان خارج می گردد.

وی درباره افزایش قیمت گوشت مرغ گفت: در این زمینه باید آنالیز های لازم انجام گردد البته نظارت ها، تنها با سازمان صنعت، معدن و تجارت نیست، بلکه اتحادیه ها هم در این زمینه مسوولیت دارند.

معاون هماهنگی امور مالی استاندار خراسان شمالی با اشاره به اینکه کشتارگاه های استان، کار کشتار مرغ برای سایر استان ها را هم انجام می دهند گفت: برای کنترل بازار باید نظارت ها تشدید گردد، شرایط ویژه است و باید مردم و مصرف کننده مورد حمایت باشند.

وی اضافه کرد: در تامین کالاهای اساسی مسئله ای نداریم، حتی مرغ منجمد به اندازه کافی ذخیره شده است، در زمینه قیمت گوشت مرغ هم، باید تابع تصمیم های ستاد تنظیم بازار کشور باشیم و اگر محصول بالاتر از قیمت مصوب به فروش برسد باید برخورد لازم انجام گردد.

معاون هماهنگی امور مالی استاندار خراسان شمالی گفت: برای پاسخ به احتیاج استان و افزایش میزان فراوری، باید مجوزهای لازم برای توسعه واحدهای مرغداری داده گردد.

قیمت مرغ حتی مصوب آن، برای بعضی مردم بالا است

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان شمالی هم گفت: در شرایط کنون، تامین گوشت مرغ برای بعضی از مردم در استان، حتی با قیمت مصوب که 155 هزار ریال در هر کیلوگرم است، مشکل است، چه برسد به اینکه بالاتر از قیمت مصوب عرضه گردد.

سیدجواد سیدالموسوی گفت: در زمینه کنترل قیمت گوشت مرغ، صادر نشدن فاکتور یک تخلف محرز است و تاکید بر اجرای قانون است و باید صورت حساب و فاکتور عرضه مرغ زنده، ارائه گردد اما مجازات ها در این زمینه ناچیز است و بازدارنده نیست.

وی اضافه کرد: گرچه صادر نشدن فاکتور، زمینه ساز گران فروشی است اما بازدارنده نیست و نمی تواند حقوق مصرف کننده را بستاند، دردی از مردم دوا کند و نابسامانی را سامان دهد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان شمالی اعلام نمود: باید پیگیری گردد تا گران فروش در حلقه فراوری تا عرضه، شناسایی گردد، متخلفان مجازات گردد و رفتار آنان اصلاح گردد.

جهاد صورت حساب عرضه مرغ زنده را تحویل دهد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی هم با انتقاد از اینکه جهاد کشاورزی، صورت حساب فروش مرغ زنده را در اختیار قرار نداده است گفت: در این زمینه از جهاد کشاورزی انتظار می رود، یاری کار باشد تا بتوانیم بازار مرغ را بهتر مدیریت کنیم.

رضا فیروزه گفت: در بیش از یک سال گذشته، تحویل لیست عرضه مرغ زنده به کشتارگاه ها، انجام شد، با هماهنگی های اجرا شده با جهاد کشاورزی، لیست روزانه مرغ تحویلی به کشتارگاه ها، دریافت می شد و در یک سال گذشته، بازار مرغ، به خوبی مدیریت شد.

وی اضافه کرد: اکنون هم برای مدیریت بازار، باید بدانیم چقدر مرغ در اختیار کشتارکنندگان قرار می گیرد و چه میزان مرغ با چه قیمتی وارد شبکه توزیع می گردد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی اعلام نمود: ما به دنبال کاهش قیمت به کمتر از نرخ مصوب نیستیم اما باید کوشش گردد این محصول، بالاتر از نرخ مصوب عرضه نگردد و در این زمینه، انتظار از جهاد کشاورزی این است که الزام به ارائه فاکتور را مد نظر قرار دهد، در این صورت ما هم می توانیم به درستی نظارت کنیم تا با قیمت مصوب به مردم عرضه گردد.

افزایش جوجه ریزی در خردادماه

معاون بهبود فراوری دامی سازمان جهاد کشاورزی هم گفت: در بهار سال جاری بیش از 2 میلیون و 400 هزار قطعه جوجه ریزی در سالن های مرغداری استان اجرا شده است که این رقم نسبت به بهار پارسال سه درصد بیشتر است.

محمد محمدزاده گفت: در اردیبهشت ماه سال جاری میزان جوجه ریزی نسبت به مدت مشابه، 45 درصد کاهش یافت که آثار آن در بازار مشاهده شد، اما در خردادماه سال جاری میزان جوجه ریزی 65 درصد افزایش یافته و فراوری هم افزایش دارد.

زمام مرغدار دست جهاد نیست

یک کارشناس مالی در این نشست بشدت از عملکرد جهاد کشاورزی استان انتقاد کرد و خطاب به معاون بهبود فراوریات دامی سازمان جهاد کشاورزی گفت: به نظر می رسد مرغدار، از مدیریت شما خارج شده است و در اختیار شما نیست، مرغداری که با وجود تمام استدلال ها و مستندات، زیرش می زند و کار خود را می نماید و جهاد جلوی آن نمی ایستد.

شرافتی گفت: این نهاده ها که در اختیار مرغدار قرار می گیرد، از جیب مردم داده می گردد، چرا باید بر آن نظارت نگردد؟ چرا مرغدار باید بیش از قیمت مصوب به فروش برسد و فاکتور هم ندهد.

سالانه حدود 22 هزار تن گوشت مرغ در خراسان شمالی مصرف می گردد که حدود 6 هزار تن آن به وسیله دیگر استان ها تامین می گردد.

هم اکنون 94 واحد پرورش مرغ گوشتی در استان با ظرفیت 2 میلیون و 367 هزار و 430 قطعه مشغول به فعالیت هستند که در هر دوره، 650 هزار قطعه جوجه ریزی دارند.

سرانه مصرف گوشت مرغ در خراسان شمالی 20 کیلوگرم در سال است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 10671

به "خبرنگاران انتقاد از کم کاری جهادکشاورزی خراسان شمالی در مدیریت بازار مرغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران انتقاد از کم کاری جهادکشاورزی خراسان شمالی در مدیریت بازار مرغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید