گروه های آموزشی دانشکده ها باید نقشه راهی برای حل مسائل مردم داشته باشند

به گزارش بانیما، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مدیران گروه های آموزشی دانشکده ها باید نقشه راهی برای حل مسائل داشته باشند، آن موقع است که اخبار خوش آموزشی و پژوهشی برای جامعه و مردم معنا پیدا می نماید.

گروه های آموزشی دانشکده ها باید نقشه راهی برای حل مسائل مردم داشته باشند

به گزارش خبرنگاران، در جلسه رئیس دانشگاه با مدیران گروه های آموزشی علوم پایه که صبح یکشنبه 23 تیرماه در تالار شهید بهشتی برگزار گردید، دکتر محمد آقاجانی، رئیس دانشگاه برقراری ارتباط دوسویه در گروه های آموزشی پایه را عامل مؤثری در پیشبرد سیاست گذاری دانشگاه در حوزه آموزش و پژوهش دانست.

رئیس دانشگاه تدوین روشی مدون برای پیشرفت گروه های آموزشی و ورود به بازار کار را ضروری دانست و گفت: تنوع بالای گروه های آموزشی در دانشگاه بیانگر این است که هرگز با شیوه ای واحد نمی توان به بازار کار وارد شد.

وی با تأکید بر لزوم توجه به نیازهای گروه های آموزشی، توسعه و پیگیری جدی برنامه تحول در آموزش پزشکی را خواهان شد.

آقاجانی شعار، ستون و مأموریت اول دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را آموزش دانست و از توجه ویژه دانشگاه به این مهم اطلاع داد.

فراوری محصولات دانشی در دستور کار دانشگاه

وی در ادامه گستردگی و تنوع ارائه خدمات دانشگاه های علوم پزشکی در سراسر کشور را یادآور شد و اضافه نمود: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به بیش از 5 میلیون و 700 نفر از ساکنین پایتخت و خدمت رسانی به مردم سراسر کشور را عهده دار است.

آقاجانی گفت: دانشگاه مأموریت اول خود را توجه به علم و آموزش و فراوری محصولات دانشی می داند و توفیق در این راستا را در دستور کار خود قرار داده است.

رئیس دانشگاه استمرار جلسات گروه های آموزشی را خواهان شد و گفت: باید کوشش کنیم تا چراغ علم افروزی را در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی روشن نگاه داریم. راه اندازی و توسعه مرکز امور هیئت علمی به صورت متمرکز که تمامی فعالیت های اعضا در آن دنبال می گردد و همچنین کوشش برای جذب اعضای هیئت علمی جدید از دیگر مواردی بود که دکتر آقاجانی به آن اشاره نمود.

جذب 317 عضو هیئت علمی در دانشگاه

وی لزوم توسعه علمی دانشگاه را ضروری ذکر کرد و از جذب 317 عضو هیئت علمی فرهیخته به منظور دسترسی به این مهم اطلاع داد.

رئیس دانشگاه کوشش برای جذب نوابغ و اعضای هیئت علمی برجسته را راهکار مناسبی برای پیشبرد اهداف علمی پژوهشی دانشگاه عنوان نمود و اضافه نمود: کثرت اعضا و رشته ها، هیچ دانشگاهی را به قله های علم و دانش نمی رساند، بلکه حضور و ایده های ارزشمند نخبگان و ستارگان علمی می تواند سیستم علمی پژوهشی دانشگاه و کشور را متحول کند.

آقاجانی از تدوین نقشه جذب سه ساله اعضای هیئت علمی اطلاع داد و خطاب به مدیران گروه های آموزشی پایه گفت: جذب نخبگان را باید به عنوان یکی از ارکان اساسی دانشگاه در نظر داشته و برای تحقق این مهم کوشش کنیم.

شرحاتی درباره ادغام دانشکده بهداشت و ایمنی، سلامت و محیط زیست بخش دیگری از صحبت های دکتر آقاجانی را به خود اختصاص داد.

وی اضافه نمود: تأسیس دانشکده بهداشت و ایمنی باهدف پرهیز از موازی کاری و افزایش فراوریات علمی، موجبات تأسیس دانشکده ای قدرتمند در کشور را فراهم آورده که در حوزه بهداشت و ایمنی پیشگام است.

آقاجانی نقش دانشگاه را در توسعه مدیریت و آموزش سلامت موردتوجه قرارداد و از تأسیس دانشکده مدیریت سلامت در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اطلاع داد و گفت: با ایجاد دانشکده مدیریت سلامت و توسعه رشته های جدید، دانشگاه در سیاست گذاری سلامت و اداره آن در کشور نقش پررنگی ایفا خواهد نمود.

رشد علمی بدون ارتباط با دپارتمان های فنی و مهندسی امکان پذیر نیست

رئیس دانشگاه مشارکت گروهی اعضای هیئت علمی در حوزه بالین و پایه را خواهان شد و بر لزوم برگزاری جلسات داخل گروه در فواصل منظم و تعریف شده تأکید کرد.

آقاجانی بابیان این که دانشگاه نباید صرفاً مصرف نماینده باشد، اعلام نمود: دانشگاه باید ثروت آفرین باشد و به منابع عمومی وابستگی نداشته باشد، نمی توان با پول نفت دانشجو تربیت کرد یا پژوهش انجام داد.

وی تأکید کرد: باید بتوانیم در حوزه آموزش و پژوهش منابع اقتصادی موردنیاز دانشگاه را تأمین کنیم.

رئیس دانشگاه در ادامه گسترش ارتباط با صنعت را راهبردی مؤثر برای تأمین نیازهای آموزشی و پژوهشی گروه ها ذکر کرد و شرح داد: رشد دانشگاه های علوم پزشکی در کشور بدون ارتباط با دپارتمان های فنی و مهندسی امکان پذیر نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به رشد کمی 36 درصدی، رشد کیفی 49 درصدی در حوزه پژوهش طی یک سال گذشته در دانشگاه اشاره نمود و از 30 پله صعود دانشگاه در نظام لایدن به عنوان معتبرترین سیستم رتبه بندی بین المللی اطلاع داد.

دانشگاه باید در رفاه مردم و قدرت کشور اثرگذار باشد

آقاجانی حرکت دانشگاه به سمت تبدیل شدن به دانشگاه های نسل سوم و چهارم را ضروری ذکر کرد و گفت: زمانی اخبار خوش آموزشی و پژوهشی برای جامعه و مردم معنا پیدا می نماید که بتوانیم در رفاه، ثروت و قدرت کشور اثرگذار باشیم.

وی تأکید کرد: فراوریات علمی باید مشکل محور باشند و هر گروه آموزشی نقشه راهی برای حل مسائل کشور و مردم داشته باشد.

رئیس دانشگاه از فعالیت 103 گروه آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اطلاع داد و اضافه نمود: امیدواریم هر گروه بتواند یک مشکل از نظام سلامت، دانش و یا تکنولوژی سلامت را مرتفع کند، آنگاه انقلابی بزرگ در بهبود سلامت کشور و پیشرفت در حوزه های مختلف دانشی ایجاد خواهد شد.

آقاجانی هم افزایی بیشتر گروه های آموزشی را خواهان شد و گفت: گروه ها باید در خصوص اهداف پژوهشی خود اتفاق نظر داشته باشند و با برنامه ریزی حرکت نمایند.

وی در انتها اظهار امیدواری کرد که شورونشاط آموزشی و پژوهشی در دانشگاه توسعه یابد.

آهنگ توسعه به صورت شتابان در حال افزایش است

دکتر امیرمحسن ضیایی، معاون آموزشی دانشگاه نیز در این نشست اصلاح برنامه های آموزشی علوم پزشکی را موردتوجه قرارداد و گفت: تحول و پیشرفت در حوزه علوم پزشکی ذیل این اصلاحات ایجاد خواهد شد.

وی بابیان این که آهنگ توسعه به صورت شتابان در حال افزایش است، اصلاح زیرساخت ها و رشد بیش ازپیش فراوریات دانشی را خواهان شد.

معاون آموزشی دانشگاه گفت: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به عنوان یکی از متولیان حوزه سلامت، خود را مسئول رفاه و سلامت جامعه می داند بنابراین ضروری است برای ارتقا و افزایش خدمات برنامه ای مدون را تدوین کند.

ضیایی در ادامه با اشاره به اجرای برنامه تمایز در دانشگاه اعلام نمود: دنیای توسعه یافته بازار پررقابتی است، بنابراین دانشگاه باید بتواند با ملاک های کیفی لازم به تربیت دانشجو و درنهایت فراوری محصولات دانشی بپردازد.

وی گفت: تأثیر آموزش عالی باید حداکثر در بازه زمانی پنج ساله در درآمد، اقتدار و رفاه کشور اثرگذار باشد.

معاون آموزشی دانشگاه بابیان این مهم که آموزش و اقتصاد در راستا توأم با یکدیگر حرکت می نمایند، شایسته سالاری و توجه به نخبگان را موردتوجه قرارداد.

فناوری بدون فراوریات علمی فناوری نیست

دکتر افشین زرقی، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه نیز در این نشست ارتباط مؤثرتر اساتید و مدیران گروه ها با دانشجویان مقطع دکتری را ضروری دانست و گفت: ارتقا سطح دانش و تحصیل در مقطع دکتری تمرکز بر مهارت و توانمندی و همچنین کوشش برای برطرف مسائل کشور و مردم است.

وی ارتباط بیشتر گروه های آموزشی با صنعت را مورد تأکید قرارداد و اضافه نمود: فناوری بدون فراوریات علمی فناوری نیست؛ برجسته ترین فناوران کسانی هستند که بیشترین فراوریات علمی را از آن خود نموده اند.

دکتر کوروش وحید شاهی مدیر امور تحصیلات تکمیلی دانشگاه نیز در این نشست درباره آنالیز سیستماتیکOUTCOMبه عنوان ابزار کلیدی برای تحلیل نظام آموزش عالی شرحاتی ارائه داد.

وی با اشاره به اهمیت کاربرد دانش در فناوری، مواردی را درباره پروژه ریفرم عنوان نمود.

وحید شاهی بابیان این مهم که دانشجویان باید تمرکز ویژه ای به موضوع فناوری و خلق ثروت داشته باشند، تحول در سرفصل های آموزشی را خواهان شد.

آموزش بر مبنای توانمندی، استقرار لاگ بوک ها، ارزشیابی فراگیران، آموزش مسئله محور و بر مبنای توانمندی بخشی از موضوعاتی بود که دکتر وحید شاهی به آن اشاره نمود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نحوه مشارکت دانشجویان در بالین، اجرای برنامه تجلی داروسازی جامعه نگر، نحوه ارتباط گروه ها با صنعت، آموزش مبتنی بر شایستگی، ارتقا مهارت های دانشجویان در سلامت بلایا، توسعه عرصه های پرستاران در جامعه، تدوین برنامه های بازآموزی فارغ التحصیلان، تأمین تجهیزات و جذب نیروی انسانی ازجمله مواردی بود که مدیران آموزشی علوم پایه دانشگاه به آن اشاره نمودند.

dorezamin.com: بیاید با هم به دور زمین چرخی بزنیم و همه چیز را از نزدیک ببینیم

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 3725

به "گروه های آموزشی دانشکده ها باید نقشه راهی برای حل مسائل مردم داشته باشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گروه های آموزشی دانشکده ها باید نقشه راهی برای حل مسائل مردم داشته باشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید