کلیه پیش فروش های فعلی خودروسازی خلاف قانون است، خودروسازان پاسخگو باشند

به گزارش بانیما، سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت که کلیه پیش فروش های فعلی خودروسازی خلاف قانون است.

کلیه پیش فروش های فعلی خودروسازی خلاف قانون است، خودروسازان پاسخگو باشند

بهرام پارسایی در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به ارجاع طرح ساماندهی خودرو به کمیسیون صنایع اظهار کرد: خوشبختانه علی رغم لابی و ارتباطات قوی خودرو سازان، کلیات طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس به تصویب رسید. البته ما خواهان برگشت به طرح اولیه بر اساس آیین نامه بودیم اما این درخواست پذیرفته نشد و با توجه به تغییراتی که در محتوای طرح اتفاق افتاده بود، ناچار بودیم این طرح را مجددا به کمیسیون برگردانیم.

وی اضافه نمود: خوردوسازان بدون محابا همه کاری می نمایند. کلیه پیش فروش های فعلی آنها خلاف قانون است. زیرا طبق قانون خودرو ساز زمانی می تواند پیش فروش کند که یا خودرو و یا قطعات آن را داشته باشد یا این که برای واردات قطعات خودرو ال سی باز شده باشد. خودروسازان می گویند به واسطه تحریم نمی توانند به تعهدهای قبلی پایبند باشند ولی باز هم خودرو پیش فروش می نمایند. یا باید قبول نمایند که قانون را نقض کردند و یا شرح دهند که چرا پیش فروش های قبلی خود را تحویل نمی دهند.

نماینده مردم شیراز در مجلس با بیان اینکه خلاء قانونی در خودروسازی کاملا مشهود است، اضافه نمود: می توان با یک نظر سنجی از مردم دریافت که چند درصد آنها از وضعیت خودرو سازی رضایت دارند. ما امیدواریم طرح ساماندهی بازار خودرو بتواند واقعا به این وضعیت سر و سامانی ببخشد. گرچه بعضی می گویند شما می خواهید خودروسازی داخلی را زمین بزنید!

پارسایی با بیان این که یکی از پیشنهادات این طرح برگشت به تعرفه واردات خودرو در سال گذشته است، اضافه نمود: بعضی تصور می نمایند ما می خواهیم کل تعرفه واردات حذف گردد اما این طور نیست سال گذشته حداکثر واردات به 5 درصد بازار کشور هم نرسید و خودروسازها نتوانستند جوابگوی احتیاج بازار باشند. ما معتقدیم اگر تعرفه واردات سال گذشته اعمال گردد صرفا باعث می گردد که فضای رقابت کاملا بسته نماند.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 ادامه داد: در جلساتی که ما با خودروسازها داشتیم آنها خودشان می گویند واردات خودرو لطمه ای به ما نمی زنند زیرا آنها نمی توانند به تنهایی جوابگوی احتیاج بازار باشند. یکی از پیشنهادات دیگر ما در این طرح با توجه به مسائل آلایندگی و زیست محیطی خصوصا در کلان شهرها این بوده که از واردات خودروهای هیبریدی حمایت گردد و تعرفه واردات این خودرو ها مشابه سال گذشته باشد.

وی با بیان این که طبق طرح ساماندهی خودرو، خودروساز باید قیمت تمام شده را برای مراجع نظارتی شفاف کند، اضافه نمود: الان خودروساز به هر اندازه که دوست دارد یا خدمات نمی دهد، افزایش قیمت می دهد و تهدید می نماید که اگر شرایط سخت گردد کارگران بیرون می آیند و از این موضوع به عنوان یک حربه استفاده می نمایند.

نماینده مردم شیراز در مجلس با ابراز نگرانی از ناامن بودن بعضی از خودروهای داخلی گفت: می گویند به سمت استاندارد سازی می رویم همین که بعد از 5 دهه تازه می خواهند به این سمت بروند، نگران نماینده است. ما در این طرح می خواهیم خودروساز را بابت ایمن نبودن خودرویش جوابگو کنیم و اگر تصادفی رخ داد کارشناس بگوید چند درصد خودروساز مقصر است و باید جوابگو باشد. همچنین موارد متعددی در این طرح وجود دارد که هم خودرو ساز را وادار به ارتقاء کیفیت و هم وادار به جوابگویی به مشتری می نماید و هم موجب کاهش آلایندگی و مصرف سوخت می گردد. این که ما سالانه 200 هزار میلیارد تومان یارانه سوخت می دهیم هزینه سنگینی است که به ملت تحمیل می گردد.

وی در خاتمه یادآور شد: اوایل سال که این طرح را به مجلس ارائه کردیم بازار خودرو را نابسامان می دیدیم اما الان هرج و مرج در بازار خودرو مشهود است و اگر برای آن تدبیر نگردد دامن همه را خواهد گرفت.

چین: چین از اون کشورهایی هست که حتما یکبار هم شده باید در زندگیتون به اونجا سفر کنید

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 1655

به "کلیه پیش فروش های فعلی خودروسازی خلاف قانون است، خودروسازان پاسخگو باشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلیه پیش فروش های فعلی خودروسازی خلاف قانون است، خودروسازان پاسخگو باشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید