وزیر علوم: دانشگاه ها نردبان دانایی جامعه هستند
به گزارش بانیما، وزیر علوم با بیان اینکه دانشگاه ها نردبان دانایی جامعه هستند، گفت: اگر راستا تعامل علمی با جهان به وسیله دانشگاه ها توسعه یابد، می توانیم مرجعیت علمی کشور در جهان را به سایر زمینه های دیگر نیز تسری دهیم.
به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، محمدعلی زلفی گل با تأکید بر اینکه رشد و توسعه علم منوط به افزایش انتشار آن در سطح دنیای است؛ گفت: برای اثرگذاری و اثرپذیری در دنیا، راهی جز تعامل با دنیا نیست. باید از همه ظرفیت های موجود باید برای توسعه تعاملات علمی استفاده کنیم.
وی با اشاره به اینکه ما وارث تمدن برتر هستیم و باید آن را به وسیله توسعه تعاملات به دنیا هدایت کنیم، اضافه نمود: تاریخ درخشان کشور ما اثرگذاری بزرگان و هدایتگری آنان را نشان می دهد. مرجعیت علمی دانشمندان ایرانی بسیار بالاست و در این راستا بیش از 30 درصد انتشارات علمی دنیا با مشارکت دانشمندان ایرانی است.
زلفی گل گفت: دانشگاه ها نردبان دانایی جامعه هستند که هم می توانند مرجعیت ساز و هم مرجعیت پذیر باشند و در ابعاد بین المللی نقش آفرین باشند.
وی گفت: افق همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم پش بینی این هدف است که هر یک از اعضای هیات علمی دانشگاه ها بتوانند با حداقل یک عضو هیات علمی و دانشمند کشور های دیگر همکاری علمی و فناوری داشته باشد و بعلاوه هر یک از گروه های آموزشی در هر سال، بتوانند یک یا چند کارگاه آموزشی بین المللی در رشته تحصیلی خود برگزار نمایند.
وی اضافه نمود: تقویت ارتباطات علمی با دنیا یک پتانسیل، ظرفیت و فرصت برای معرفی توانایی های علمی کشور و اثربخشی در دنیا است؛ ما به وسیله همکاری های علمی می توانیم در نظام علمی دنیای، نقش هدایتگری و خط دهی داشته باشیم.
زلفی گل گفت: با بهره گیری از ظرفیت های دیپلماسی علم و فناوری این امکان به وجود می آید که تمدن غنی علمی و فرهنگی خود را به دنیا بشناسانیم و دنیای امروز بتواند از وجود دانشمندانی مانند ابوعلی سینا که با یکی از تألیفات خود با عنوان علم کیمیا راستا پژوهش و تحقیق را در در سالیان دور سامان داد و نظم نوینی را در راستا علم و پژوهش ایجاد کرد؛ آشنا گردد
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اعلام اینکه هم اکنون حدود 30 درصد اعضای هیئت علمی و دانشمندان ما در فعالیت های علمی بین المللی مشارکت فعال دارند؛ گفت: همکاری و فعالیت علمی مشترک با دانشمندان سایر نقاط دنیا باعث اثرگذاری بیشتر علمی جمهوری اسلامی ایران در دنیا می گردد و رشد علمی در داخل نیز تقویت می گردد.
وی با تأکید بر اینکه مقدار اثربخشی علم به دایره انتشار آن بستگی دارد، گفت: در مباحث علم و فناوری هر چقدر دانستنی ها و دستاورد ها را به دیگران معرفی کنیم و در اختیار دیگران قرار دهیم به همان مقدار می توانیم از علم و فناوری های نو استفاده کنیم.
زلفی گل گفت: دانشگاه ها نردبان دانایی جامعه هستند و اگر راستا تعامل علمی با دنیا به وسیله دانشگاه ها توسعه یابد، می توانیم مرجعیت علمی کشور در دنیا را به سایر زمینه های دیگر نیز تسری دهیم.
زلفی گل گفت: اگر سطح تعامل علمی و فناوری ما با دنیا در حد مطلوب باشد و بتوانیم از آخرین دستاورد های علمی و فناوری دنیا استفاده کنیم، هرگز به خام فروشی و خام سوزی رو نمی آور یم و منابع کشور را با استفاده از دانش و فناور روز دنیا به برترین نحو ممکن مورد استفاده قرار می دهیم که عملکرد این چنینی قطعاً به نفع نسل آینده کشور نیز خواهد بود.
وزیر علوم تأکید کرد: در مباحث علمی و فناوری شیوه های ثابت و مشخصی در کل دنیا حاکم است و ما باید از این تجربیات دنیا در مباحث علم و فناوری استفاده کنیم هر چند در بحث شیوه اجرایی آن با توجه به اقتضائات بومی می توانیم تغییرات و شرایط مورد نظر خود را لحاظ کنیم.
زلفی گل به استفاده مشترک از ظرفیت آزمایشگاه های مرجع دنیا، مجلات معتبر بین المللی و انتشار کتاب های علمی به وسیله انتشارات دنیای و به صورت مشترک با دانشمندان دنیا به عنوان زمینه های افزایش تعامل علمی با دنیای اشاره نمود و گفت: باید قوانین و مقررات همکاری های علمی را بروزرسانی کنیم تا زمینه همکاری علمی دانشگاه ها و اعضای هیئت علمی آسان تر از گذشته گردد.
وزیر علوم گفت: بیش از 80 هزار نفر عضو هیأت علمی مشغول فعالیت علمی پژوهشی در کشور هستند که اگر هر یک از اعضای هیئت علمی فقط با یک عضو هیأت علمی یا با یک گروه پژوهشی از سایر کشور های دنیا، تعامل همکاری داشته باشد سطح بالایی از مشارکت علم و فناوری را شاهد خواهیم بود و از این حیث خواهیم توانست دستاورد های زیادی را در زمینه انتقال و کسب فناوری های نو به کشور داشته باشیم.
زلفی گل بعلاوه گفت: برای استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی از فرصت های مطالعاتی، حضور اعضای هیئت علمی ایرانی در دانشگاه های خارجی و همایش های بین المللی و حضور اعضای هیئت علمی و دانشمندان خارجی در همایش های ایرانی باید شرایط تسهیل گردد. در این زمینه با استفاده از تجربیات کرونا و بهره گیری از شیوه برگزاری آموزش های غیرحضوری لزومی به برگزاری کارگاه های حضوری با حضور فیزیکی افراد نیست و می توان به راحتی هر ساله شاهد برگزاری چندین کارگاه آموزشی با اساتید معتبر دنیا برای هر گروه آموزشی به شکل غیر حضوری باشیم.
وی گفت: پیش از 1840 مجله علمی پژوهشی در کشور در حال انتشار است که ما اگر سالانه فقط چند درصد از این تعداد را در نمایه های معتبر بین المللی وارد کنیم خواهیم توانست دستاورد های فراوان علمی و پژوهشی کشور خود را در سطح دنیا معرفی و جایگاه علمی کشور را ارتقا ببخشیم و بعلاوه زمینه همکاری های علمی بیشتر برای اعضای هیئت علمی و دانشگاهی کشور را فراهم کنیم.
وزیر علوم با اشاره به فعالیت بیش از 80 هزار عضو هیئت علمی و تحصیل 800 هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها گفت: اگر امکان همکاری مشترک اعضای هیئت علمی فقط با یک عضو هیأت علمی دنیا فراهم باشد، دا نشجو یان تحت هدایت این اعضای هیئت علمی امکان گسترده ای را برای همکاری علمی با دانشمندان تراز اول دنیا خواهند داشت و ما شاهد هستیم که بعضی از اعضای هیئت علمی حتی با بیش از ده نفر از همکاران خود در دنیا تعامل علمی دارند که این شیوه ها باید برای اعضای هیئت علمی جوانان آموزش داده گردد.
وزیر علوم در خاتمه سخنان خود تأکید کرد: تجربیات دانشگاه های پیروز در زمینه تعامل و همکاری علمی با دانشگاه ها و پژوهشگاه های دنیا به شکل شیوه نامه های ابلاغی و بعلاوه برگزاری کارگاه های آموزشی برای سایر دانشگاه ها و اعضای هیئت علمی منتقل گردد تا شاهد رشد روزافزون تعاملات علمی در دنیا و اثربخشی آن باشیم.
منبع: خبرگزاری دانشجو