هزار و یک دلیل برای سفر به تاجیکستان

به گزارش بانیما، به دنبال کشوری می گشت که از جمعیت گردشگران پر نشده و تاکنون بکر مانده است؟ کشوری که هنوز آلودگی مناظر طبیعی آن را از بین نبرده است؟ کشوری که مناظر بکر آن شما را جادو کند؟ پس دلایلی بسیاری برای سفر به تاجیکستان پیش روی شما خواهد بود که چند مورد از آن ها را در این مقاله مجله خبرنگاران برایتان بازگو می کنیم. تاجیکستان کشوری است که توسط کشورهای افغانستان، چین، ازبکستان و قرقیزستان، تماما احاطه شده و شگفتی هایش را درون مرزهایش به خوبی نگه داشته است. اگر اهل ماجراجویی هستید، اگر می خواهید با طبیعت دست و پنجه نرم کنید، اگر می خواهید به میان قبایل باستانی بروید، اگر می خواهید راجع به عشایر تحقیق کنید، سفر به تاجیکستان بهترین مقصد سفر بعدی شما خواهد بود.

هزار و یک دلیل برای سفر به تاجیکستان

مسیرهای راهپیمایی افسانه ای

تاجیکستان یکی از بهترین مکان ها برای سفر است که کمتر کسی از آن خبر دارد. در گذشته و در زمان جماهیر شوروی، بسیاری از روس ها سفر به تاجیکستان را برای عوض کردن آب و هوا مناسب می دانستند. با این حال پس از فروپاشی جماهیر شوروی و جنگ های داخلی دیگر، کشور تاجیکستان از ذهن ها فراموش شد و مسافران کمتری وارد این کشور شدند. این کشور هم اکنون برای گردشگران امنیت بالایی دارد و از مناظر بسیار زیبایی پوشانده شده است. در نتیجه مسافران بیشتری روز به روز وارد این کشور می شوند. اگر علاقه مند به طبیعت های بکر هستید از کوهستان های فان (The Fann Mountains) شروع کنید و در ادامه مسیرتان از دره یاگنوب (Yagnob Valley)، پامیرز (The Pamirs)، باچور (Bachor) و پیک انجلز (Pik Engels) گذر کنید. دلایل سفر به تاجیکستان برای طبیعت گردان بی نهایت است و ارزش سفر به این کشور را دارد.

تاریخ تاجیکستان

هر چند تاجیکستان هم اکنون به کشوری با ثبات بیشتر تبدیل شده است اما در طول آشوب ها و اتفاقات بسیاری درون این سرزمین رخ داده است. تاجیکستان در طول قرن ها تحت حکومت اعراب، مغول ها، تیمور، ترک ها، ایرانی ها و روس ها قرار گرفته است. حتی مارکوپولو نیز از این کشور عبور نموده است. تاریخ اقامت در این کشور به حدود 3000 سال پیش باز می گردد در حالی که جمهوری مستقل آن از سال 1991 شروع شده است. اگر دوست دارید که در تاریخ سفر کنید و به گذشته بروید، به راحتی می توانید به میان یکی از قبایل و مردم این کشور بروید. سفر به تاجیکستان می تواند برای هر گردشگری به معنای سفر در طول تاریخ باشد. شهر شیماک (Shimak) در مرزهای جنوبی تاجیکستان موقعیت بسیار استراتژیکی دارد. چرا که در این شهر مرزی به کشورهای افغانستان، چین و پاکستان دید خواهید داشت.

تنوع فرهنگی

باید در تاجیکستان تنوع و تفاوت فرهنگی بسیاری وجود داشته باشد. کشوری که در آن بسیاری از مسیرهای جاده ابریشم قرار گرفته باشد، قطعا تنوع فرهنگی بالایی نیز خواهد داشت. در قسمت های شرقی منطقه the GBAO می توانید به دیدن عشایر قرقیز (Kyrgyz nomads) بروید. در دره واخان (the Wakhan Valley) با مردم واخی روبرو خواهید شد که جزو مردم مسلمان این ناحیه هستند و زبان مخصوص به خود را به نام زبان واکی (Wahki language) دارند. در منطقه خورونگ با مردمی روبرو می شوید که به پامیری مشهور هستند و حتی زبانی متفاوت تر از زبان مردم تاجیک دارند. مردم بارتانگیس (The Bartangis) در میان دره زیبا و زلزله زده بارتانگ (Bartang Valley) زندگی می نمایند که به زبان بارتانگی نیز صحبت می نمایند. اگر به دنبال اقوامی هستید که تاجیک هستند باید به غرب تاجیکستان سفر کنید.

اگر می خواهید با زندگی مردمان باستان در این ناحیه آشنا شوید، باید به دیدن قومی بروید که در مرزهای جنوبی و در دامنه های زراوشان (Zeravshan) با نام اقوام یاگنوبیس زندگی می نمایند. این قوم باستانی هنوز به شیوه گذشتگان خود زندگی می نمایند و تا مدت ها با دیگر اقوام دنیا ارتباط نداشتند. حدود 10 قبیله در این دره یاگنوب (Yagnob Valley) زندگی می نمایند که به زبان باستانی سوگدیان صحبت نموده و مذهبی مربوط به اسلام ابتدایی دارند. در تاجیکستان مردم روسی که در زمان شوروی به این ناحیه کوچ نموده اند را خواهید دید. همچنین مهاجران و کارگران چینی نیز قابل رویت هستند. جدای از این اقوام می توانید مدرم تاجیکی بسیاری را در کشورهایی همانند افغانستان و ازبکستان پیدا کنید.

شهرهای تاجیکستان

شهرهای تاجیکی همانند دوشنبه (Dushanbe)، خوروگ (Khorog)، خوجاند (Khujand)، پنجیکینت (Penjikient)، مرغاب (Murghab) و … شهرهایی نیستند که زیاد نام آن ها را شنیده باشید. هر یک از شهرهای این کشور را می توان دلیلی برای سفر به تاجیکستان دانست. چرا که در هر یک از این شهرها می توانید جذابیت های خاص آن شهر را بیابید. به یک چایخانه بروید. تجربه شما در این چایخانه ها متفاوت از تجربیاتتان در چایخانه های ایرانی است. به دیدن سالن های نمایش، پارک های زیبا و تماشای زیبایی مساجد تاجیکستان بروید. حتی برای زندگی شبانه در اینجا می توانید تفریحاتی را پیدا کنید. تمام این موارد از دلایل سفر به تاجیکستان است.

مهمان نوازی مردم تاجیکستان

مهربانی مردم تاجیکستان دلیلی می گردد برای مهمان نوازی آن ها! در واقع بسیاری از گردشگران و طبیعت گرانی که به تاجیکستان سفر می نمایند، در نهایت بیشتر از مهمان نوازی این مردم صحبت می نمایند تا زیبایی مسحور نماینده طبیعت اینجا! بهترین خاطرات اکثر گردشگران مهمان نوازی مردم تاجیک بوده است. از دعوت به یک فنجان چای در بعد از ظهر و تماشای طبیعت بی کران این ناحیه گرفته تا پذیرایی بیش از حد این مردم، شما را متعجب خواهد نمود. مردم تاجیک شما را به خانه خود دعوت می نمایند؛ از شما مراقبت می نمایند؛ برای پذیرایی بهترین غذاها را بشقاب بشقاب در جلویتان قرار می دهند و تازه پس از صرف غذا باید منتظر خوردن شیرینی باشید. مردم تاجیک در حد ترکیدن از شما پذیرایی می نمایند! جالب توجه ترین موضوع این است که مردم تاجیک بسیار فقیر هستند و در واقع فقیرترین مردم را در میان مردم دنیا دارند.

با این وجود، این مردم بهترین مهمان نوازی را از شما خواهند داشت. پس توصیه می کنیم که با پرداخت مبلغی پول به آن ها یاری کنید و اگر قبول نکردند، آن را به فرزند بزرگ خانواده بدهید یا در گوشه ای از خانه پنهان کنید تا بعدا آن را همانند یک گنج بیابند.

انتها مسیر ماجراجویی

اینکه توانسته اید بالاخره برای سفر به تاجیکستان اقدام کنید، حرکت بزرگی برداشته اید و باید به شما تبریک گفت. اکنون خود را برای مبارزه با طبیعت وحشی اینجا آماده کنید. چرا که شاید با جاده هایی طولانی و خسته نماینده در روبرویتان روبرو شوید که شما را به مبارزه می طلبند. در مقابل شما در طول سفر به تاجیکستان شاید لازم باشد که از تونلی به طول 5 کیلومتر با تخته سنگ هایی که در وسط جاده دیده می گردد، گذر کنید. رانندگی در اینجا گاهی با موارد عجیبی شما را روبرو می نماید. ممکن است با ماشینی روبرو شوید که در وسط جاده ای پارک نموده است. مسابقات جیپ سواری در جاده هایی که انتهای آن ها تعیین نیست برگزار می گردد. همچنین پیاده روی در ارتفاعات بالا، دوچرخه سواری در جاده هایی که از میان بزرگراه پامیر می گذرد، کایاک سواری در میان دریاچه های کریستالی با آب های شفاف و واضح، اسکی بر روی برف های منطقه یا پیاده روی برای تماشای یخچال های طبیعی از دیگر جاذبه ها و دلایل سفر به تاجیکستان است که نمی گذارد احساس کسلی به شما دست دهد!

آیا برای دیدار از تاجیکستان به دلایل دیگری احتیاج دارید؟

اگر دلایلی که برای بازدید و سفر به گرجستان برایتان عنوان کردیم کافی نبود، پس بهتر است که به تورهای شلوغ و اکثرا فروخته شده برای سفر به تاجیکستان نگاهی بیندازید! بسیاری از افرادی که تنها یک بار به این کشور سفر می نمایند، برای سفری دوم به تاجیکستان برنامه ریزی می نمایند. همچنین دل کندن از این کشور بسیار سخت است! آیا می خواهید به سفری جاده ای در منطقه GBAO و پامیر بروید و از دیدن زیباترین کوه های این جاده دیدن کنید؟ بنابراین به دیگر مطالب نوشته شده در این زمینه در مجله خبرنگاران بروید تا بیشتر راجع به پامیر بدانید. راهنمای سفر به پامیر و بزرگراه آن یکی از بهترین مطالب برای بک پکرها و دنیاگردانی است که می خواهند به این منطقه سفر نمایند. به دیدن دریاچه هایی در میان کوه هایی همانند آلووادین (Alovaddin)، بولشوی آلو (Bolshoi Allo) و دیگر کوه های خیره نماینده کوهستان فن (Fann Mountains) بروید.

اگر یکی از جاده های فرعی بزرگراه پامیر را پیش بگیرید به یکی از مناطق روستایی و زیبای تاجیکستان به نام تاجیک واخان (Tajik Wakhan) خواهید رسید. منطقه ای که ترکیبی از فرهنگ افغان و تاجیک را به شما نشان می دهد و حتی نیم نگاهی به کشور افغانستان دارید. بزرگراه بارتانگ و دره بارتانگ (Bartang Valley) یکی از جاذبه های این سفر می تواند باشد. از دیگر جاذبه های تاجیکستان دریاچه سارز (Lake Sarez) است که به تنهایی می تواند هر گردشگر و دنیاگردی را به خود جذب کند. عاشق مسابقات محلی هتید پس به دره خفرازدارا (Khafrazdara Valley) بروید. حتی سفر به تاجیکستان برای افرادی که به تنهایی سفر می نمایند نیز مناسب است. اگر خانم هستید که دیگر اصلا نگران نباشید. این کشور امنیت بالایی برای گردشگرانی که به تنهایی سفر می نمایند دارد. همچنین تورهای عکاسی بین المللی بسیاری برای سفر به تاجیکستان و دو کشور چین و پاکستان برگزار می گردد که با جستجوی بیشتر می توانید راجع به آن ها بیشتر اطلاعات کسب کنید. در طول سفر خرید از عشایر را نباید فراموش کنید.

منبع: adventuresoflilnicki.com

منبع: الی گشت
انتشار: 1 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 1535

به "هزار و یک دلیل برای سفر به تاجیکستان" امتیاز دهید

2 کاربر به "هزار و یک دلیل برای سفر به تاجیکستان" امتیاز داده اند | 4.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزار و یک دلیل برای سفر به تاجیکستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید