نگاهی به کاربرد پزشکی سزبانیا

به گزارش بانیما، درختی است که می تواند به بلندی 8-10 متر برسد. برگ های مرکب آن 30 سانتی متر طول دارند و شامل 12 تا 20 جفت برگچه، گرد، باریک، بیضی مستطیلی با ابعاد 3-4 سانتی متر در 1 سانتی متر

نگاهی به کاربرد پزشکی سزبانیا

نویسندگان: کوهویی لینگ، چوا تانگ کیان، تان چای هون

مترجمان: دکتر حسین حسین زاده، دکتر محسن ایمن شهیدی، دکتر رامین رضایی

نام علمی (خانواده):

Sesbania grandiflora Pers. (Leguminosae)

نام انگلیسی:

Scarlet Wisteria Tree, Red wisteria, Daun Turi

نام فارسی:

ندارد. سزبانیا

مشخصات:

درختی است که می تواند به بلندی 8-10 متر برسد. برگ های مرکب آن 30 سانتی متر طول دارند و شامل 12 تا 20 جفت برگچه، گرد، باریک، بیضی مستطیلی با ابعاد 3-4 سانتی متر در 1 سانتی متر است. ضد باکتری، ضد تشنجی، ضد التهاب، اضطراب آور، مضعف سیستم اعصاب مرکزی، مدّر، محافظ کبدی، کاهنده قند خون، کاهنده فشار خون و همولیتیک. گل ها 5-10 سانتی متر در 3 سانتی متر بزرگی دارند و به رنگ صورتی رنگ پریده، قرمز، بنفش یا سفید دیده می شوند. نیام ها 25-50 سانتی متر، باریک، استوانه ای و دارای تعداد زیادی دانه به رنگ قهوه ای روشن تا قهوه ای قرمز است.

منشأ:

بومی مالزی و کشت شده در نواحی استوایی.

ترکیبات شیمیایی:

گراندی فلورول، لوکوسیانیدین +، الئانولیک اسید، لوتئین، بتاکاروتن، ویولازانتین، نئوزانتین، زئازانتین (zeaxanthin) و سایر مواد.

کاربرد در طب سنتی:

در فیلیپین این گیاه برای کاهش فشار خون به کار می رود. در طب سنتی هند برای درمان بیماری های کبدی به کار می رود. از عصاره برگ ها و گل های این گیاه به طور شایعی برای درمان زکام بینی و سردرد به شکل انفیه استفاده می گردد. فرآورده های مختلفی از برگ های این گیاه برای درمان حمله های صرعی به کار می رود. به طور موضعی برای درمان عوارض جذام به کار می رود. ضمادی از برگ ها برای کبودی ها سودمند است. از مخلوط عصاره برگ ها و عسل برای درمان برونشیت مادرزادی و سرماخوردگی در نوزادان استفاده می گردد.

آثار دارویی:

ضد باکتری، ضد تشنجی، ضد التهاب، اضطراب آور، مضعف سیستم اعصاب مرکزی، مدّر، محافظ کبدی، کاهنده قند خون، کاهنده فشار خون و همولیتیک.

پی نوشت:

برای مشاهده پی نوشت های این کتاب به منبع مقاله مراجعه گردد.

منبع مقاله :

لینگ، کوهویی - تانگ کیان، چوا - چای هون، تان؛ (1392)، راهنمای گیاهان دارویی: مصور و با رویکرد علمی و دارویی، مترجمان: حسین حسین زاده - محسن ایمن شهیدی، رامین رضایی، مشهد: بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی، چاپ اول.

منبع: راسخون
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 17755

به "نگاهی به کاربرد پزشکی سزبانیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به کاربرد پزشکی سزبانیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید