شرکت های دانش بنیان باید از بدنه اقتصاد بجوشند

به گزارش بانیما، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان یک نیاز اقتصادی کشور هستند، گفت: برای رسیدن به نتیجه مطلوب و کارکرد اصلی این شرکت ها باید به جای اینکه آنها مستقل از اقتصاد فعالیت کنند، از بدنه اقتصاد بجوشند.

شرکت های دانش بنیان باید از بدنه اقتصاد بجوشند

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، یعقوب فتح اللهی معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه برای شرکت های دانش بنیان در اقتصاد تعریف صحیحی انجام نشده است، گفت: برای اینکه شرکت های دانش بنیان به معنای واقعی فعالیت درستی داشته باشند باید در برنامه های مالی کشور برای آنها پیش بینی مالی در نظر گرفته شود؛ چرا که با این اتفاق به طور اتوماتیک لوازم اقتصاد این شرکت ها دیده می شود.

وی افزود: یکی از مسائلی که امروز شرکت های دانش بنیان دارند این است که در اقتصاد برای آ نها تعریفی انجام نشده است و با مسائل مختلفی با ارگان های خدماتی در پرداخت عوارض و قبوض که به صورت تجاری حساب می شود، دارند.

فتح اللهی افزود: فعالیت های دانشگاهی باید طوری انجام شود که آثار مالی و اجتماعی آن در جامعه دیده شود اما سوال اینجاست که چگونه این اتفاق باید بیفتد که در این رابطه کشورهای اروپایی در کنار دانشگاه های خود پارک های علوم و فناوری و مراکز رشد را راه اندازی کرده اند که ما هم آمده ایم از آنها اقتباس مستقیم کرد ایم؛ اما نتیجه ای که باید حاصل شود هنوز اتفاق نیفتاده است.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: به عقیده من شرکت های دانش بنیان به اندازه تعدادی که دارند کارآمد نیستند. چرا که ما باید با استفاده از تجربه جهانی در زمینه نهادسازی استفاده کنیم و براساس نیاز و اولویت برنامه های خودمان به بومی سازی بپردازیم.

وی شرح داد: فعالیت شرکت های دانش بنیان باید براساس فرهنگ خودمان باشد که اگر این اتفاق بیفتد شاهد نتایج مطلوبی خواهیم بود. در حال حاضر در کنار هر دانشگاه ما یک پارک علم و فناوری و مراکز رشد ساخته شده است اما آداب و رسوم، قانون و قواعد آن در اقتصاد ایران وجود ندارد. چرا که باید هر ایده ای که وارد کشور می شود درون اقتصاد تعریف شود. به طور مثال شرکت های دانش بنیان در حال حاضر با مسائلی مانند اداره مالیات و ادارات برق و گاز روبرو هستند؛ چون در سیستم مالی آنها تعریف نشده اند. این در حالی است که وقتی هر کاری منشا مالی داشته باشد و درواقع در برنامه مالی کشور پیش بینی شده باشد لوازم اقتصاد آن دیده می شود.

فتح اللهی با انتقاد از وزارت علوم گفت: متاسفانه وقتی ایده یا موضوعی از سوی وزارت علوم یا معاونت علمی و ریاست جمهوری نشات بگیرد مانند شرکت های دانش بنیان مسائل مختلف مربوط به آن ایده دیده نمی شود و باید پس از راه اندازی آنها به دنبال وصله و پینه باشیم. از طرفی باید بگویم برای شرکت های دانش بنیان شرایط خاص در نظر بگیرند که البته در مصوبات مجلس این شرایط وجود دارد اما عملیاتی نیست.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه تربیت مدرس افزود: اگر شرکت های دانش بنیان مسائلی که گفته شد را نداشته باشند می توانند نه تنها نتایج مطلوبی به همراه بیاورند بلکه باعث پیشرفت صنعت و دانشگاه شوند. به عقیده من در طراحی سازه های جدید مالی که می خواهند دانشگاه را به اقتصاد جامعه پیوند بدهند باید همه مسائل مربوط به آن را در قانون ببینند. درواقع باید در برنامه های دستگاه های مختلف کشور شرکت های دانش بنیان ریشه بدوانیم به طوری که همه نهادها با ادبیات شرکت دانش بنیان آشنا باشند.

وی افزود: در حال حاضر شرکت های دانش بنیان به جای آن که پول خود را در تکنولوژی انباشت کنند در خرید سکه، دلار و زمین فعالیت می کنند این در حالی است که آنها باید ارزش اضافه کرده خود را در تکنولوژی بدست بیاورند.

فتح اللهی ادامه داد: یکی از مسائل این شرکت ها این است که برای صادرات یا واردات قطعات خاص خود قوانین خاصی برای آنها وجود ندارد که اگر این قوانین در نظر گرفته شود آنها می توانند به راحتی محصولات و قطعات مورد نیاز خود را وارد یا پس از تولید صادر کنند. به عقیده من اگر می خواهیم تاثیری از این شرکت ها در سطح جامعه ببینیم باید آنها را در حوزه های اجتماعی، مالی، قضایی و حتی واردات و صادرات نه تنها قوانین خاص در نظر بگیریم بلکه به درستی آنها را معرفی کنیم.

وی گفت: اگر قرار است تغییر در اقتصاد با اکسیر شرکت های دانش بنیان بوجود بیاوریم باید به موازات آنها بانک های ما تغییر پیدا کنند. به این معنی که منابعی که در صندوق نوآوری و شکوفایی وجود دارد باید در بدنه بانکی کشور با قوانین خاص در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار گیرد که با این اتفاق دیگر نیازی به تاسیس صندوق جدید نیست. در حال حاضر در کنار موسسات مالی که در کشور وجود دارد یک موسسه مالی جدید ایجاد می شود که این کار درست نیست. اگر همان موسسات فعال را با آداب و رسوم شرکت های دانش بنیان آشنا کنیم آنها می توانند خدمات خوبی را ارائه کنند. از طرفی به عقیده من بانک ها باید همه جانبه وارد میدان شوند و وظیفه اجتماعی خود را انجام دهند که یکی از آن وظایف حمایت از شرکت های دانش بنیان و جوانان است. 10 درصد از منابع دورریز خود را از میان این شرکت ها ببینند که بدون شک حداقل 10 شرکت به نتیجه می رسد.

فتح اللهی گفت: بانک ها همانگونه که به ملک وام می دهند و کا رشناس رسمی دارند به فناوری هم تسهیلات بانکی بدهند و کارشناس رسمی استخدام کنند که با این کار هم شغل ایجاد می شود و هم مشکل این شرکت ها برطرف می شود.

وی در پایان گفت: ما افراد مبتکر زیادی را در سراسر ایران داریم که باید برای دریافت وام به صندوق نوآوری و شکوفایی مراجعه کنند اما اگر بانک های موجود در کشور با ایجاد یک کد تسهیلاتی به افراد خلاق وام بدهند مطمئن باشید هر یک از جوانان نه تنها برای خودش شغل ایجاد می کند بلکه کارآفرین خواهند بود.

انتهای پیام/

چین: چین از اون کشورهایی هست که حتما یکبار هم شده باید در زندگیتون به اونجا سفر کنید

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 3804

به "شرکت های دانش بنیان باید از بدنه اقتصاد بجوشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرکت های دانش بنیان باید از بدنه اقتصاد بجوشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید