آغاز بازسازی بادگیرهای بندر لافت قشم

به گزارش بانیما، ایرنا/ براساس سخنان معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان، آغاز بازسازی بادگیرهای بندر لافت قشم صورت گرفت.

آغاز بازسازی بادگیرهای بندر لافت قشم

جهت دریافت خدمات بازسازی خانه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

بازسازی بادگیرهای اکو موزه بندر لافت قشم شروع شد

عباس نوروزی اضافه نمود: در این مرحله پنج بادگیر بندر تاریخی لافت به مدت 45 روز با مصالح بومی بازسازی می شوند که سه بادگیر احتیاج به اندود و اقدامهای حفاظتی داشته و 2 بادگیر به بازسازی کلی احتیاج دارند.

وی ادامه داد: اعتبار این بازسازی نزدیک به 2 میلیارد ریال بوده که با کسر شدن هزینه های بیمه، اقتصادیات و سود اوراق حدود یک میلیارد و 200 میلیون ریال برای بازسازی هزینه می گردد که البته این مبلغ برای رسیدن اکوموزه لافت به شرایط ایده آل کافی نبوده و باید در حدود 100 میلیارد ریال برای آن هزینه گردد.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: حفظ این اکوموزه که قدمت قلعه نادری آن به دوره افشاریه و خانه های سنتی از دوره قاجار تا انتها پهلوی دوم را شامل می گردد، برای تاریخ هرمزگان و به خصوص هویت معماری این استان دارای اهمیت بسیار زیادی است و مشاهده آنها می تواند اطلاعات فراوانی به پژوهشگران تاریخ، فرهنگ و معماری دهد.

نوروزی با تاکید بر اینکه مردم هرمزگان کوشش نمایند خانه های قدیمی و سنتی خود را حفظ نموده و حتی اقدام به ساخت خانه به شیوه و سبک سنتی خود نمایند، گفت: کارهای فرهنگی کمی در مورد حفظ بناهای سنتی قدیمی هرمزگان صورت گرفته و خانه های سنتی بسیاری از بین رفته اند که این ضایعه بزرگی برای تاریخ و هویت معماری این استان محسوب می گردد.

نوروزی توضیح داد: با توجه به محدودیت منابع اقتصادی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان بایستی فرهنگ حفظ و نگهداری خانه های سنتی و حتی ساخت خانه با استفاده از معماری بومی این استان به عنوان یک افتخار و هویت بومی جز معدود مناطقی محسوب می گردد که هنوز بافت سنتی تاریخی آن حفظ شد.

منبع: همگردی
انتشار: 8 آبان 1399 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 11994

به "آغاز بازسازی بادگیرهای بندر لافت قشم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آغاز بازسازی بادگیرهای بندر لافت قشم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید