احیای خانه تاریخی ارنست هولتسر در جلفای اصفهان

به گزارش بانیما، ارنست هولتسر در سال 1835میلادی (1214خورشیدی) در آلمان چشم به دنیا گشود و پس از طی کردن ایام کودکی و نوجوانی و تحصیل در دانشگاه، با آغاز عملیات احداث خطوط سراسری تلگراف (از اروپا به آسیا) و پس از راه اندازی خطوط تلگراف در ایران، در عصر سلطنت ناصرالدین شاه قاجار، از سوی دولت انگلیس مامور خدمت در واحد تگراف اصفهان شد و دفتر تلگراف اصفهان را در شهرک ارمنی نشین جلفای نو اصفهان راه اندازی کرد.

احیای خانه تاریخی ارنست هولتسر در جلفای اصفهان

هولستر پیشتاز در ثبت تصاویر حیات اجتماعی ایرانیان در سده نوزدهم میلادی

او که در طی سال های حضورش در اصفهان به ایران تعلق خاطر پیدا نموده و تصمیم به اسکان در جلفا نو گرفته بود با دختری ارمنی از اهالی جلفای اصفهان به نام مریم حق نظریان ازدواج کرد. هولتسر در ایام حضورش در ایران که بیش از 30 سال به طول انجامید، قصد داشت حاصل تجارب خود در ایران را به طریقی به ثبت برساند بنابراین در اوایل دهه 1870میلادی(1249خورشیدی) پس از سفری به آلمان و آشنایی با فن عکاسی، مقدمات این امر را فراهم نموده و با اسباب و لوازم عکاسی به اصفهان بازگشت. سپس در طی چند دهه اقامت در ایران، با استفاده از دوربین عکاسی، هزاران قطعه عکس از نقاط گوناگون اصفهان، قم، تهران و کاشان در تاریخ ایران به ثبت رساند.

هولتسر از عکاسان پیشگام نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی در ایران به شمار می آید که علاوه بر چهره نگاری و عکاسی از مساجد، کلیساها و بناهای آن موقع، آداب و رسوم، فرهنگ، مشاغل، صنایع، کشاورزی و تجارت مردم را نیز در قاب تصاویر خود گنجانده است. علاوه بر این، هولتسر با نگارش یادداشت ها و خاطره نویسی بر تکمیل این مجموعه کوشیده، با این وصف مجموعه عکس ها و یادداشت های هولتسر گنجینه ارزشمندی برای دانش مردم شناسی ایران محسوب می گردد.

هولتسر در سال 1911میلادی (1290خورشیدی) در جلفای نو درگذشت و در آرامگاه ارامنه اصفهان در کنار بقیه اعضای خانواده خود به خاک سپرده شد.

در سال 1969 میلادی (1349خورشیدی) نگاتیوهای شیشه ای کشف شده در حادثه ترکیدگی لوله آب در زیرزمین خانه نوه ارنست هولتسر در آلمان باعث کشف نگاتیوهای تصاویر به جای مانده از ارنست هولستر شد و پس از آن بود که برای نخستین بار این تصاویر از سوی رولاندهن دوست خانوادگی نوه هولتسر و هل موت ویتس یکی از دوستان هن در آلمان به چاپ رسید. سپس در سال 1973 میلادی (1352خورشیدی)، نوه هولتسر برای ملاقات از آرامگاه خانوادگی در جلفا نو، به ایران سفر کرد و ضمن ملاقات با خلیفه وقت مسروپ آشجیان، مقدمات برپایی نمایشگاهی از آثار پدر بزرگش را فراهم آورد. این نمایشگاه با حمایت خلیفه گری ارامنه اصفهان و خانم واردوهی داوید خانیان از بیست ویکم تا سی ام آوریل 1976میلادی (1354خورشیدی) در اصفهان، برگزار گردید.

احیای خانه تاریخی ارنست هولستر

ارنست هولستر در طول حیات و اقامتش در جلفای اصفهان در 2 خانه اقامت گزید. با این وصف خانه مورد نظر، بخشی از خانه دوم هولتسر در جلفای نو است که در سال 1892میلادی (1270خورشیدی) بنا شده است. این خانه در سال 1947میلادی (1325خورشیدی) خریداری و در سال های آینده متاسفانه به چند قسمت تفکیک و بخش هایی از آن به تدریج فروخته و ویران شد. با این وصف بخش به جامانده تا سال 2017میلادی (1395خورشیدی) در مالکیت ورثه هولتسر به صورت خانه مسکونی باقی ماند. خوشبختانه در سال 2017 میلادی (1395خورشیدی) این بخش به جامانده به دست یکی از اهالی خوش ذوق جلفا خریداری شد و طبق تصاویر باقی مانده از مجموعه عکس های ارنست هولتسر کاملا بازسازی و بازسازی شد.

با اتمام عملیات بازسازی، این بنا در سال 2018میلادی (1395 خورشیدی) به نام خانه تاریخی هولتسر به ثبت ملی رسیده و نگارخانه این اثر تاریخی با نمایشگاهی از تصاویر ارنست هولستر گشایش یافت.

با گذشت دو سال از افتتاح خانه تاریخی هولستر، این مجموعه به عنوان نگارخانه و مرکز فروش صنایع دستی به فعالیت خود ادامه داده و جزو مکان های مورد علاقه گردشگران و شهروندان اصفهانی به خصوص ساکنان جلفاست.

dorezamin.com: بیاید با هم به دور زمین چرخی بزنیم و همه چیز را از نزدیک ببینیم

منبع: گردشبان
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 15226

به "احیای خانه تاریخی ارنست هولتسر در جلفای اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احیای خانه تاریخی ارنست هولتسر در جلفای اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید