شایع ترین علل خلط خونی

به گزارش بانیما، تهران (پانا) - خلط خونی یا هموپتزی به دفع خون از مجاری تنفسی گفته می گردد. خون موجود در خلط، می تواند در حد رگه های خون یا در حجم بسیار زیاد باشد.

شایع ترین علل خلط خونی

به گزارش بهداشت نیوز، در صورتیکه خلط خونی به دلیل برونشیت حاد باشد، می توان تا یک هفته به میزان کم، خلط خونی داشت. خشکی مجاری هوایی و سرفه های مکرر می تواند به راه های تنفسی آسیب برساند و باعث خونریزی گردد.

اما اگر خونریزی بیشتر طول بکشد و یا همراه با علائم خطرناکی باشد، باید آن را با پزشک در اسرع وقت مطرح نمود و در پی دلایل ایجاد خلط خونی گشت. زیرا مواردی که جدی هستند و خلط خونی ایجاد می نمایند، می توانند خطرآفرین باشند و ضروری است که آن ها را به طور جدی پیگیری کرد.

در ادامه به شایع ترین علل خلط خونی می پردازیم؛

1. برونشیت حاد و مزمن

به التهاب مجاری هوایی (نای، نایژه ها و برونشیول) برونشیت گفته می گردد که در پی عفونت به وسیله باکتری ها و ویروس ها یا در اثر هوای آلوده و سیگار کشیدن ایجاد می گردد. برونشیت شایع ترین دلیل خلط خونی می باشد.

2. برونشکتازی

یک بیماری ریوی است که راه های هوایی ریه به صورت دائمی گشاد شده و یکپارچگی مخاط آن از دست رفته است. در این بیماری، بیمار معمولا علائمی مانند سرفه مزمن و خلط سینه دارد.

3. خلط خونی در سرطان ریه

در سرطان ریه، بیمار با علائمی مانند سرفه مزمن، درد قفسه سینه، کاهش وزن و خلط خونی مراجعه می نماید. توجه داشته باشید که هر کس سرفه خونی داشت و خلط خونی به بیرون تف کرد، سرطان ریه ندارد.سرطان ریه علائم خاص خود را دارد که بهتر است با آنها آشنا شوید.

4. خلط خونی در کرونا

خلط خونی به خصوص در افرادی که با ویروس کویید 19 درگیری ریوی دارند گزارش شده است. اما به عنوان یک نشانه ثابت و تکراری از کرونا شناخته نمی گردد. اگر کرونا دارید؛ تنگی نفس و سرفه و تب به همراه سنگینی قفسه سینه دارید، الزاما باید عکسی از ریه شما تهیه گردد. اگر خلط خونی را نیز تجربه می کنید؛ باید با پزشک ریه مشورت کنید.

نکته مهمی که در رابطه با خلط خونی در کرونا وجود دارد این است که بیمار دچار تنگی نفس باشد. اگر تنگی نفس دیده گردد و شب ها هنگام خواب نفس به سختی رفت و آمد کند، احتمال اینکه درگیری ریوی وجود داشته باشد، بسیار زیاد است. کسانی که درگیری ریوی دارند، باید تحت نظارت باشند. بنابراین تماشا خلط خونی، چه خطرناک باشد و چه نباشد، نیازمند آنالیز های ریوی است.

خلط خونی معمولا از علائم اولیه کرونا نیست و کم پیش می آید که اولین علامتی که فرد مبتلا می بیند، خلط خونی باشد. بعلاوه خلط خونی می تواند به صورت رگه هایی از خون در خلط و یا به صورت خونریزی روان و رقیق مشاهده گردد که هر دو نیازمند آنالیز هستند.

5. مصرف ضد انعقادها

ضدانعقاد ها داروهایی هستند که برای جلوگیری از ایجاد لخته و توقف خونریزی خورده می شوند. افرادی که سابقه سکته قلبی دارند و یا کسانی که جراحی نموده اند و احتمال ایجاد لخته برای آن ها وجود دارد، از این داروها استفاده می نمایند. برای مثال؛ مصرف بیش از حد داروی وارفارین می تواند موجب خونریزی و در پی آن خلط خونی گردد.

6. ذات الریه (پنومونی)

به عفونت بافت ریه، پنومونی یا ذات الریه می گویند. ذات الریه یا سینه پهلو، می تواند التهاب یکی از ریه ها و یا هر دوی آن ها با هم باشد. عفونت درگیر نماینده ریه ها باکتریایی است. در کیسه های هوایی انتهایی دستگاه تنفسی، مایع جمع می گردد و تنفس را سخت می نماید. ذات الریه با سرفه خشک همراه است و خلط خونی به بیرون تف می گردد. البته که خلط خونی چندان در سینه پهلو رایج نیست.

7. آمبولی ریه

به وجود لخته خون یا گاهی چربی در یکی از سرخرگ های ریوی که موجب تنگ شدن و یا انسداد کامل رگ می گردد آمبولی ریه گفته می گردد. بیمار با علائمی مانند تنگی نفس، درد قفسه سینه و خلط خونی مراجعه می نماید.

آمبولی ریه معمولا از رگ های پا به ریه منتقل می گردد و بسیار خطرناک است که به آن ترومبوز وریدی می گویند. اگر برای مدت طولانی پای شما بی حرکت باشد، این حالت ممکن است ایجاد گردد. اگر دیواره رگ های خونی آسیب دیده باشد و یا برای مدت طولانی حرکت ننموده باشید یا رگ هایی داشته باشید که احتمال لخته شدن بالایی داشته باشند، در معرض خطر برای آمبولی ریه هستید.

8. نارسایی احتقانی قلب

هنگامی که ساختمان و عملکرد قلب دچار اختلال گردد، قلب در خون گیری و پمپاژ خون دچار مشکل می گردد که به آن نارسایی احتقانی قلب می گوییم. نارسایی احتقانی قلب، غالبا در پی تنگی دریچه میترال ایجاد می گردد.

9. اندومتریوز ریوی

رشد بافت اندومتر (بافت داخل رحمی) در جایی بیرون از رحم را اندومتریوز گویند. در اندومتریوز، بافت اندومتر همچنان به فعالیت خود ادامه داده و در هر دوره قاعدگی ضخیم شده و خون ریزی می نماید. حال اگر این بافت در ریه باشد، هر ماه با خلط خونی خود را نشان می دهد.

دیگر دلایل شایع

علاوه بر دلایل شایعی که در بالا نام برده شد، موارد دیگری هم هستند که می توانند باعث ایجاد خلط خونی شوند. بعضی از آن ها عبارت اند از؛

بیماری های خود ایمنی و التهابی

سل (توبرکلوزیس)

ضربه و جراحت به قفسه سینه

ناهنجاری های شریانی وریدی ریه

مصرف کوکائین

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 23 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 23 اردیبهشت 1401 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 19462

به "شایع ترین علل خلط خونی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شایع ترین علل خلط خونی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید