رنوی خوش دست در دستان شما

به گزارش بانیما، در ابتدا رنو ساندرو وارد ایران شد و نسخه مونتاژشده اش زیر پای مشتریان ایرانی نهاده شد. اما بعد از امضای برجام و گشایش مالی و حضور برندهای معتبر در ایران، نسخه استپ وی این خودرو نیز با همکاری سایپا و در مجموعه پارس خودرو رونمایی شد. مدل استپ وی رنو ساندرو، درواقع نوعی هاچ بک کراس محسوب می گردد که غالباً در ایران بازار خوبی دارند.

رنوی خوش دست در دستان شما

سابقه رنو در ایران

برای دست یابی به درک دقیق تر درباره شرایط عرضه رنو ساندرو استپ وی در ایران، باید به گذشته سفر کنیم. رنو سابقه ای طولانی در ایران دارد. برند خوش نامی هم محسوب می گردد. قبل از این که حضور این کمپانی بنام فرانسوی در ایران منجر به فراوری رنو ساندرو و مدل استپ وی آن بگردد، شاهد فراوری خودروهایی دیگر از قبیل تندر 90، مگان، تندر پیکاپ و… هم بوده ایم؛ خودروهایی که جزو محصولات باکیفیت و محبوب بازار محسوب شده و می شوند. کمپانی رنو و شرکت پارس خودرو نیز با اتکا بر این سابقه درخشان و حس خوبی که برند رنو در دل ها و اذهان ایرانیان ایجاد می کرد، اقدام به فراوری و عرضه رنو ساندرو و مدل استپ وی آن کرد.

هاچ بک کراسی که ارتباطی با تندر 90 ندارد

رنو ساندرو استپ وی به عنوان یک خودروی کراس اوور شهری، یا دقیق تر هاچ بک کراس اوور، در سال 1395 به بازار ایران عرضه شد. اما در ابتدای عرضه این خودرو در بازار ایران، برای عده ای این شائبه به وجود آمد که رنو ساندرو، نوع هاچ بک شده رنو تندر 90 است که البته با این قاعده مدل استپ وی آن هم، که تفاوت چندانی با ساندروی معمولی ندارد، از نوادگان رنو تندر 90 محسوب می گردد! اما این تصور اشتباه است، چون کد اتاق این دو متفاوت بوده و در نتیجه نمی توانند مدل ارتقایافته یا تغییر داده شده یکدیگر باشند.

شباهت های بسیار دو خودرو

درحقیقت، تفاوت چندانی میان نسخه ساندرو و استپ وی آن وجود ندارد. به لحاظ فنی شباهت های بسیاری بین آن ها وجود دارد. مهم تر از همه این که، از همان پیشرانه 105 اسب بخاری ساندرو در مدل استپ وی هم استفاده شده است. ارتفاع بلند استپ وی نیز جزو تفاوت های آن محسوب می گردد. درواقع، طول و عرض استپ وی نزدیک به نمونه هاچ بک ساندرو است، با این تفاوت که ارتفاع آن 50 میلی متر بلندتر درنظر گرفته شده است. از دیگر وجه تمایزهای استپ وی نسبت به ساندرو، ضربه گیرهای مشکی روی قوس چرخ های آن و نوار کُروم رنگِ بخش زیرین سپر است که باعث شده این خودرو اسپرت تر و مدرن تر به نظر برسد. طراحی دو باربند فابریک روی سقف استپ وی با این هدف انجام شده است که ارتفاع آن از نظر ظاهری، بیش تر به نظر برسد و شباهتی هم به شاسی بلندها پیدا کند. از نظر داخلی نیز طراحی کابین استپ وی کاملاً شبیه ساندرو است؛ ساده و با متریال قابل قبول، ولی کمی خسته کننده.

همچنان پرطرف دار

نام واقعی این خودرو داچیا ساندرو استپ وی است. درکل، داچیا به نسخه های مالی و مقرون به صرفه خودروهای رنو گفته می گردد. اما در ایران به جای آرم داچیا، شما با لوگوی رنو روبه رو هستید. مدل محبوبی از رنو که قیمت کارخانه ای نسخه دستی آن 54 میلیون تومان و قیمت بازار آزاد آن 107 میلیون تومان تا تاریخ دهم آبان 97 معین شده بود. قیمت کارخانه ای استپ وی اتوماتیک نیز 61 میلیون و قیمت بازار آزاد آن 126 میلیون تومان تا تاریخ 15 آبان 97 بود. همان گونه که پیداست، تفاوت معناداری بین قیمت بازار آزاد این خودرو با قیمت کارخانه ای آن به چشم می خورد. البته، حتی با وجود قیمت بالای رنو ساندرو استپ وی در بازار آزاد، بازهم استقبال از این خودروی باکیفیت در بازار ایران چشم گیر است. درمجموع، با عطف به تغییرات ارزی، افزایش تورم و تغییرات ایجاد شده در اقتصاد کشور، می بایست قیمت کارخانه ای و حتی تا حدودی قیمت بازار آزاد این خودروی باکیفیت را در سطح متوسط ارزیابی کرد.

درحال حاضر، دسترسی به نسخه صفر رنو ساندرو استپ وی کمی مشکل است، زیرا پس از ثبت نام مشتریان و خرید این خودرو، سایپا هنوز اقدام به تحویل آن نکرده است و همین امر، باعث بروز انتقاد نسبت به این کمپانی خودروسازی شده است.

dorezamin.com: بیاید با هم به دور زمین چرخی بزنیم و همه چیز را از نزدیک ببینیم

منبع: دیوار
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 3640

به "رنوی خوش دست در دستان شما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رنوی خوش دست در دستان شما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید