راه آهن قزوین-رشت فردا افتتاح می گردد

به گزارش بانیما، معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: راه آهن قزوین- رشت فردا چهارشنبه 15 اسفند با حضور رییس جمهور افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید و بدین ترتیب بیست و دومین مرکز استان به دست توانمند مهندسان ایرانی به شبکه ریلی کشور متصل می گردد.

راه آهن قزوین-رشت فردا افتتاح می گردد

به گزارش خبرنگاران به نقل از شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل، خیرالله خادمی اضافه کرد: راه آهن قزوین- رشت خاتمه با کوشش شبانه روزی مهندسان ایرانی و با شکافتن رشته کوه های البرز تکمیل و آماده بهره برداری است.

وی اتصال پنج مرکز استان به شبکه ریلی کشور را اولویت اصلی توسعه زیرساخت های حمل و نقل خاطرنشان کرد و گفت: در حال حاضر 3300 کیلومتر راستا ریلی جدید در دست اجرا واقع شده است که 970 کیلومتر آن اولویت اجرا دارد.

وی اضافه کرد: سال گذشته استان همدان و کرمانشاه با حضور رییس جمهور به شبکه ریلی پیوست و سال جاری نیز استان آذربایجان غربی به راه آهن متصل شد که با بهره برداری از راه آهن قزوین- رشت چهارمین مرکز استان از پروژه های اولویت دار ریلی به راه آهن سراسری متصل خواهد شد.

خادمی با اشاره به میزان ساخت راه آهن در دو سال گذشته ابراز کرد: به طور متوسط با ساخت 440 کیلومتر ریل در سال گذشته و حدود 553 کیلومتر در سالجاری به طور متوسط سالیانه 500 کیلومتر به شبکه ریلی کشور اضافه کرده شده و می توان گفت دو سال طلایی ساخت راه آهن در کل تاریخ رقم خورده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت این ابر پروژه ریلی بیان داشت: راه آهن قزوین- رشت با عبور از دل رشته کوه البرز با مشخصات فنی بسیار بالا و با در نظر دریافت شرایط توپوگرافی منطقه و سازند بسیار پیچیده البرز احداث شده است و می تواند الگویی برای صدور خدمات فنی به کشورهای دیگر باشد.

خادمی راه آهن قزوین- رشت را مهمترین بخش کریدور شمال- جنوب معرفی کرد و گفت: این راستا ریلی با اتصال خلیج فارس به دریای خزر امکان ارتباط ریلی کشورهای شرق آسیا و هند را به سمت حوزه قفقاز، اروپا و روسیه تسهیل می نماید.

به گفته وی، با تکمیل راه آهن رشت- انزلی و رشت- آستارا مسافت و زمان طی شده از شمال به جنوب تقریبا نصف می گردد و 30 درصد هزینه های انتقال بار نیز کاهش می یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد اتصال راه آهن میانه تا بستان آباد به عنوان پنجمین اولویت ریلی کشور اعلام کرد: عملیات رلواژ خط تا بستان آباد تکمیل شده و به علت برودت هوا عملیات جوشکاری باقی مانده است که تا بهار سال آینده به طور کامل به اتمام می رسد.

وی تاکید نمود: ادامه خط از بستان آباد تا تبریز به طول 70 کیلومتر نیز تا انتها سال آینده تکمیل و قابل بهره برداری خواهد بود.

خادمی اتصال استان های باقیمانده به شبکه ریلی را بر اساس ظرفیت جا به جایی بار و مسافر دانست و اضافه کرد: اتصال مراکز استان های اردبیل، کردستان و کهگیلویه و بویر احمد اولویت های بعدی وزارت راه و شهرسازی و شرکت ساخت وتوسعه است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 2059

به "راه آهن قزوین-رشت فردا افتتاح می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه آهن قزوین-رشت فردا افتتاح می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید