دیدار اوباما با دالایی لاما علی رغم هشدارهای چین

به گزارش بانیما، خبرنگاران: رئیس جمهور آمریکا روز گذشته در حالی با دالایی لاما رهبر معنوی تبت دیدار و مصاحبه کرد که دولت چین نسبت به تاثیرات منفی این اقدام واشنگتن بر روابط دو کشور هشدار داده بود.

دیدار اوباما با دالایی لاما علی رغم هشدارهای چین

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از رویترز؛ باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز گذشته با دالایی لاما رهبر تبت دیدار کرد و دولت چین مراتب اعتراض خود را نسبت به این اقدام اوباما اعلام نموده است. معاون وزیر خارجه چین سفیر آمریکا در پکن را فراخواند و اعتراض رسمی پکن نسبت به دیدار اوباما با دالایی لاما را به وی اعلام نموده است.

بر اساس این گزارش وزارت خارجه چین ضمن محکوم کردن این دیدار آمریکا را به دخالت در امور داخلی چین متهم نموده است. چین دالایی لاما را که به هند گریخته است گرگی در لباس گوسفند توصیف نموده که میخواهد با استفاده از روش های خشونت بار تبت را به استقلال برساند. دالایی لاما نیز ضمن رد اتهامات مقام های چینی تاکید نموده است که تنها به دنبال خودمختاری تبت است و به هیچ وجه قصد استفاده از روش های خشونت آمیز را ندارد.

دیدار خصوصی اوباما با دالایی لاما یک ساعت به طول انجامیده است. کاخ سفید با انتشار بیانیه ای خاطرنشان کرد، اوباما در این دیدار حمایت خود را از سنت های تاریخی، فرهنگی و مذهبی تبت اعلام نموده است. اوباما به دالایی لاما گفته است که از استقلال تبت از چین حمایت نخواهد کرد و دالایی لاما نیز تاکید نموده که اصلا به دنبال چنین چیزی نیست.

جی کارنی سخنگوی کاخ سفید نیز در پاسخ به سئوالی در مورد واکنش منفی چین نسبت به این دیدار گفت، ما متعهد به برقراری روابط سازنده با جین هستیم تا مسائل و مسائل منطقه ای و جهانی را حل و فصل کنیم. وزارت خارجه چین نیز با انتشار بیانیه ای تاکید نمود، این دیدار یک اقدام اشتباه از سوی آمریکا بوده که به معنای دخالت جدی در امور داخلی چین است و این مساله نقض آشکار تعهدات آمریکا برای عدم حمایت از استقلال تبت به شمار می رود.کارنی اضافه نمود، ما نگران ادامه تنش و وضعیت وخیم حقوق بشر در مناطق تبت چین هستیم. ما از دولت چین همچنان می خواهیم تا مذاکره با دالایی لاما یا نمایندگان وی را بدون معین پیش شرط شروع کند تا تنش ها کاهش یابد. جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز تاکید نمود، وی یکی از مقام های رسمی وزارت خارجه را به عنوان هماهنگ کننده ویژه امور تبت معین نموده است.

منبع: تسنیم
انتشار: 2 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 5019

به "دیدار اوباما با دالایی لاما علی رغم هشدارهای چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدار اوباما با دالایی لاما علی رغم هشدارهای چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید