درد بازو در افراد جوان و ورزشکار ممکن است مربوط به یک اختلال عروقی پنهان باشد

به گزارش بانیما، حتی اگر جوان و ورزشکار باشید،ممکن است دچار درد بازویی شوید که ناشی از یک اختلال عروق پنهان باشد.

درد بازو در افراد جوان و ورزشکار ممکن است مربوط به یک اختلال عروقی پنهان باشد

به گزارش خبرنگاران به نقل از هلث دی افراد جوانی که دچار درد بازو می شوند، ممکن است به نشانگان خروجی قفسه سینه مبتلا باشند که بیماری است که اغلب افراد در دهه های 20 و 30 زندگی را مبتلا می نماید و علل متفاوتی از بیماری های عروقی معمول دارد

بعضی از انواع این بیماری عروقی خاص احتیاج به فیزیوتراپی برای درمان دارند، اما در موارد شدیدتر احتیاج به جراحی وجود دارد.

نشانگان خروجی قفسه سینه اغلب بر منطقه ای از قاعده گردن اثر می گذارد که دسته ای از اعصاب، شریان ها و وریدها از آن عبور می نمایند. در بعضی از افراد از ابتدا فضای کافی برای عبور همه این اجزا وجود ندارد. در افراد دیگر، این فضا به دلیل اینکه فرد ورزشکار عضلات شانه و گردنش را پرورش می دهد، تنگ می گردد.

حدود 90 درصد از بیماران مبتلا به این نشانگان به گونه عصب زای (نوروژنیک) آن مبتلا هستند که در آن فقط دسته یا شبکه عصبی که از خروجی قفسه سینه می گذرد، تحت فشار قرار می گیرد. اما درد و بیحسی بازو در این نوع می تواند ناتوان نماینده باشد.

دو نوع دیگر این نشانگان- وریدی و شریانی است که هنگامی رخ می دهند که ورید یا شریان تحت فشار قرار می گیرد. این دو نوع نشانگان که در آنها جریان خون تحت تاثیر قرار می گیرد، وخیم تر شمرده می شوند و معمولا احتیاج به جراحی دارند.

نوع وریدی می تواند باعث تشکیل لخته خون گردد. انسداد ناشی از لخته خون باعث تورم بازو می گردد که گاهی آنقدر شدید است که حرکت بازو را ناممکن می نماید.

در نوع شریانی، یک اتساع دیواره شریان که آنوریسم نامیده می گردد، می تواند جریان خون را متوقف کند. این نوع می تواند به از دست دادن انگشتان، دست ها و حتی بازو منتهی گردد و در موارد شدید به مرگ بیمار را باعث گردد.

لخته های وریدی هم در صورتی که به سوی ریه ها بروند، نیز می توانند مرگبار باشند. اما معمولا آسیب فقط به بازو محدود می ماند. بیماری حاصل را ترمبوز ورید عمقی می گویند. لخته شدن خون را به اطراف محل انسداد می اند و تورم بازو رخ می دهد.

پزشکان برای گونه عصب زای بیماری فیزیوتراپی برای تسکین فشار عصبی پیشنهاد می نمایند. جراحی معمولا فقط در هنگامی توصیه می گردد که فیزیوتراپی شکست بخورد، اما در دو گونه دیگر وریدی و شریانی ضروری است.

برای تشخیص نشانگان خروجی قفسه سینه جراحان عروق جریان خون را با استفاده از آزمایش هایی مانند ونوگرام آزمایش می نمایند که در آن رنگ به درون خون تزریق می گردد و منطقه با پرتوهای ایکس عکسبرداری می گردد.

یک شیوه دیگر تشخیصی در نشانگان خروجی قفسه سینه الکترومیوگرافی (گرفتن نوار عضله) است که در آن سلامت عضلات و سلول های عصبی که آنها را کنترل می نمایند، آنالیز می گردد.

تشخیص این عارضه گاهی مشکل است و گاهی تصویربرداری با ام آرآی هم نمی تواند ناهنجاری ها را نشان دهد.

ممکن است پزشکان برای درمان لخته خون در وریدها دارو تجویز نمایند، اما دلیل ریشه ای یعنی وجود نشانگان خروجی قفسه سینه را تشخیص ندهند، و در نتیجه عوارض درازمدتی ایجاد گردد.

بنابراین اگر بیماری بدون ضربه خوردن دچار درد و تورم در بازو شده است، باید به احتمال لخته شدن خون در وریدهای عمقی بازو در زمینه نشانگان خروجی قفسه سینه فکر کرد.

بعلاوه اگر پوست دانه دانه و هنگام لمس کردن سرد است، مراجعه فوری به پزشک ضروری است. هر درد ناتوان نماینده یا دردی که بر توانایی شما در بلند کردن بازو را مختل می نماید، احتیاج به مراجعه به پزشک دارد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 شهریور 1401 بروزرسانی: 30 شهریور 1401 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 21061

به "درد بازو در افراد جوان و ورزشکار ممکن است مربوط به یک اختلال عروقی پنهان باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درد بازو در افراد جوان و ورزشکار ممکن است مربوط به یک اختلال عروقی پنهان باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید