عارضه ای که به طور خاموش موجب مرگ فرد می شود

به گزارش بانیما، فتوحی گفت: معمولا علائم و نشانه های این نوع عارضه با یک فرایند کند صعودی دیده می شود و ممکن است ماه ها هم طول بکشد.

عارضه ای که به طور خاموش موجب مرگ فرد می شود

زهرا فتوحی متخصص کلیه، مجرای ادراری و ارولوژیست در گفت گو با خبرنگار ، درباره اظهار کرد: این نوع عارضه به نام آدیسون در اثر کمبود هورمون فوق کلیه رخ می دهد. بیماری آدیسون مقدار کمی کورتیزول و آلدوسترون لازم بدن را تولید می کند. اگر فرد مبتلا این نوع عارضه را درمان نکند دچار عفونت و جراحت خواهد شد.

او در ادامه افزود: بیماری آدیسون دارای 2 نوع نارسایی اولیه و ثانویه است. اگر غده فوق کلیه به دلیل مسائل مختلف هورمون های ضروری بدن را تولید نکند دچار نارسایی اولیه غده فوق کلیه خواهد شد. در نوع دوم این نوع عارضه اگر فرد مبتلا تحت تاثیر دیگر مسائل سخت بدن قرار بگیرد دچار نارسایی ثانویه غده فوق کلیه می گردد.

او در ادامه درباره علائم بیماری آدیسون گفت: معمولا علائم و نشانه های این نوع عارضه با یک فرایند کند صعودی دیده می گردد و ممکن است ماه ها هم طول بکشد. بارزترین علائم آدیسون ضعف عضلانی و خستگی، کاهش وزن و اشتها، تیره شدن و تکه تکه شدن پوست خوردن زیاد نمک، کاهش قند خون هیپوگلیسمی، اسهال و استفراغ، درد عضلانی یا مفصلی، افسردگی، زود رنجی و تحریک پذیری هستند.

فتوحی گفت: اغلب این نوع علائم و نشانه ها به دلیل کاهش سطح هورمون های کورتیزون ظاهر می شوند. البته علل نارسایی غدد فوق کلیوی معمولاً نامعلوم است، اما پزشکان معتقدند که این نوع عارضه از نوع بیماری های خود ایمنی است. نارسایی غدد فوق کلیوی ممکن است در اثر بیماری هایی مانند سل، سرطان، غده هیپوفیز و ایدز تشدید گردد.

او گفت: برای تشخیص زود هنگام آدیسون بهتر است افراد یکسری آزمایشات لازم را انجام دهند.

آزمایش خون: از این نوع آزمایش برای اندازه گیری مقدار آنتی بادی ها، سدیم، پتاسیم، کورتیزول به کار می رود.

آزمایش تحریک: معمولا برای اندازه گیری مقدار هورمون کورتیزول قبل و بعد از تزریق مصنوعی استفاده می گردد. اگر در این آزمایش مقدار کورتیزول کم بود یا اصلا وجود نداشت، نشان می دهد که غده فوق کلیه آسیب دیده است.

آزمایش انسولین: اگر پزشک شک کند که غده هیپوفیز، موجب نارسایی کلیه شده یا خیر، انسولین را تزریق کرده و در زمان های مختلف قند خون و کورتیزول را محاسبه می کند. با انجام این آزمایش اگر مقدار قند کم و کورتیزول زیاد باشد، فرد سالم است.

سی تی اسکن شکم: از این نوع آزمایش برای بررسی دیگر مسائل غیر عادی که ممکن است موجب نارسایی غده فوق کلیه شوند به کار می رود.

ارولوژیست شرح داد: افراد بهتر است مصرف داروهای کورتیزونی خوراکی خود را قطع کنند، زیرا اگر دارو ها قطع نشوند، فعالیت غدد فوق کلیوی به حالت اول خود بر نمی گردد. درمان مبتلایان بیشتر از راه هورمون درمانی انجام می گردد. در صورت ورزش کردن زیاد یا گرم بودن هوا، داشتن درد معده و روده ای بهتر است افراد مبتلا کمی نمک مصرف کنند.

او در آخر تاکید کرد: بیماری آدیسون یک خطرجدی برای سلامتی محسوب می گردد. زیرا فشار خون و قند خون را پایین می آورد و پتاسیم خون بالا می برد. یکی از راه های درمان زودهنگام تزریق داخل وریدی هیدروکورتیزون، محلول سالین و شکر (دکستروز) است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 7287

به "عارضه ای که به طور خاموش موجب مرگ فرد می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عارضه ای که به طور خاموش موجب مرگ فرد می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید