توصیه های حیاتی در روزهای بارانی

به گزارش بانیما، خبرنگاران : هنگام سرما و به ویژه زمانی که به گرفتگی بینی و ذکام دچار می شوید، می توانید از گیاه اکالیپتوس و نعنا برای بخور بهره ببرید.

توصیه های حیاتی در روزهای بارانی

سرماخوردگی در روزهای سرد و بارانی پاییز بسیار شایع است.

به گزارش خبرنگاران، یک پزشک و متخصص طب ایرانی به بیان توصیه هایی برای روز های سرد و بارانی پرداخت.

زهره مرتجی گفت: بهتر است در روز های سرد داخل خانه ها بسیار گرم نباشد و محیط خانه و محیط بیرون اختلاف دمایی بسیاری با هم نداشته باشند، البته نمی گوییم محیط خانه باید سرد باشد، اما نباید بسیار گرم هم باشد چرا که اختلاف دما می تواند عاملی برای ابتلا به سرماخوردگی باشد و از این رو توصیه می گردد که هر دو ساعت یک بار به مدت 10 دقیقه پنجره ها باز گردد تا هوا در داخل خانه جریان داشته باشد و راکد نماند.

پیشگیری از سرماخودگی با مصرف دمنوش ها

وی ضمن اشاره به اینکه استفاده از بعضی دمنوش ها به صورت روزانه و مرتب می تواند تا حدی به پیشگیری از ابتلا به سرماخودگی و عفونت های تنفسی یاری کند، ادامه داد: از جمله دمنوش هایی که ایمن هستند و می توان به طور روزانه از آن ها استفاده کرد، پونه، بابونه، نعنا، ختمی، پنیرک و آویشن البته به اندازه کمتر هستند و از آنجایی که آویشن گیاه گرمی است، نباید به اندازه بسیار و طولانی مدت از آن استفاده گردد و برای استفاده روزانه نصف یک قاشق مربا خوری از آن کفایت می نماید و بعلاوه در صورتی که افراد سوزش حلق، حنجره و بینی دارند باید آویشن را به دمنوش خود اضافه ننمایند.

خوراکی های مفید برای گرفتگی بینی و ذکام

وی با بیان اینکه بعلاوه هنگام سرما و به ویژه زمانی که افراد به گرفتگی بینی و ذکام دچار می شوند، می توانند از گیاه اکالیپتوس و نعنا برای بخور استفاده نمایند، اضافه نمود: مصرف خوراکی هایی نظیر کدوحلوایی که حاوی مقادیر بسیاری از ویتامین سی است و به تقویت قوای جسمی یاری می نماید، استفاده از چغندر و شلغم هم به صورت خام و پخته و هم در آش و استفاده از آش ها و سوپ ها به طور کلی در روز های سرد توصیه می گردد.

نزدیک ظهر ورزش کنید

این پزشک و متخصص طب ایرانی متذکر شد: افراد نباید در این روز ها به علت سرما ورزش کردن را فراموش نمایند و بهتر است در این فصل هنگامی که هوا معتدل است یعنی نزدیک ظهر ورزش نمایند. البته باید حواسشان باشد که نزدیک به زمان غذا خوردن این اقدام را انجام ندهند و یک ساعت قبل از غذا و یا دو ساعت بعد از غذا خوردن این اقدام را انجام دهند و نیازی هم نیست که ورزش تخصصی انجام دهند و اگر که مشکل پا و کمر ندارند، درجا زدن و طناب زدن در خانه کفایت می نماید.

وی ضمن بیان اینکه بهتر است افراد اگر بیرون خانه ورزش می نمایند، لباس گرم بپوشند البته نه آنقدر گرم که عرق نمایند، اظهار کرد: همه افراد در برنامه روزانه خود برنامه پیاده روی را داشته باشند، چرا که ورزش کردند در همه فصول سال می تواند به سلامت بدن یاری کند.

نشانه های ابتلا به کرونا

این پزشک متخصص با اشاره به اینکه بهتر است حواس مان همچنان به علائم کووید باشد، شرح داد: تب، آبریزش بینی، گلو درد و سایر علائم می تواند از نشانه های ابتلا به کرونا باشد و بهتر است افرادی که دچار این علائم می شوند، ضمن رعایت قرنطینه و مصرف دارو هایی که به وسیله پزشک تجویز شده است از دارو های طب سنتی نظیر دمنوش ها نیز استفاده نمایند.

وی ضمن اشاره به اینکه معمولا در این فصل بسیار زیاد با خلط های پشت حلق روبرو هستیم، بیان کرد: ممکن است این عارضه در فصل سرما در بعضی افراد شدت یابد و یا اینکه در تعدادی از اشخاص سبز رنگ گردد که نشان دهنده عفونت است و افرادی که دچار این مشکل هستند بهتر است به پزشک مراجعه نمایند و برای پیشگیری از آن توصیه می گردد که بعد از حمام مو ها با دو حوله آب گیری شوند و بعد با باد ملایم سشوار کاملا کف سر خشک را نمایند و توصیه می گردد که افراد به هیچ عنوان با سر خیس از خانه بیرون نروند.

منبع: رکنا
انتشار: 2 بهمن 1400 بروزرسانی: 2 بهمن 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 18475

به "توصیه های حیاتی در روزهای بارانی" امتیاز دهید

3 کاربر به "توصیه های حیاتی در روزهای بارانی" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توصیه های حیاتی در روزهای بارانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید