آنتالیا یا آلانیا؟ کدام بهتر است؟

به گزارش بانیما، اگر به سفر به ترکیه فکر می کنید و گزینه های آلانیا یا آنتالیا را برای گردشگری انتخاب نموده اید، راهنمای مقایسه آنتالیا با آلانیا از مجله گردشگری خبرنگاران را از دست ندهید. هر دو مقصد جاذبه ها و امکانات خاص و منحصر به فردی را به گردشگران ارائه می دهند. خبر بهتر این که حتی می توانید از هر دو شهر در یک سفر یک روزه بازدید کنید.

آنتالیا یا آلانیا؟ کدام بهتر است؟

اما کدام شهر برای گردشگری بهتر است؛ آلانیا یا آنتالیا؟ در این راهنما، با مقایسه آنتالیا و آلانیا آنالیز خواهیم کرد که کدام مقصد از نظر سواحل مجذوب نماینده، تاریخ، جاذبه ها، غذا، مناسب بودن برای خانواده ها، هتل ها و تمام امکانات مدرنی که برای خوش گذرانی در یک تعطیلات دلچسب به آن ها احتیاج دارید، بهتر است.

مقایسه آنتالیا با آلانیا از لحاظ سواحل

آنتالیا و آلانیا هر دو در ریویرای ترکیه در بخشی از کشور که اغلب ساحل فیروزه ای نامیده می گردد، واقع شده اند. این سواحل زیبا به آب های شفاف و آبی مدیترانه متصل می شوند و یکی از دلایل اصلی بازدید مسافران از آنتالیا یا آلانیا هستند.

با مقایسه آنتالیا و آنالیا متوجه خواهید شد که هر دو مقصد سواحل زیبایی در خارج از مرکز شهر دارند که به راحتی با وسایل نقلیه عمومی قابل دسترسی است. تقریباً همه سواحل به خوبی نگهداری می شوند و دارای امکانات عالی هستند. بیشتر سواحل صندلی هایی برای اجاره، ناجیان غریق، و امکانات حمام با دوش و رختکن دارند. بعلاوه معمولا رستوران ها و بارهای ساحلی هم اطراف این سواحل زیبا وجود دارد.

از آنجا که آلانیا و آنتالیا هر دو در خارج از شهر دارای سواحل خیره نماینده ای هستند، برای مشخص اینکه بین آلانیا و آنتالیا کدام شهر سواحل بهتری دارد، نگاهی به سواحل مرکز شهر خواهیم انداخت.

در آلانیا، معروف ترین ساحل واقع در شهر، ساحل کلئوپاترا است که به افتخار ملکه باستانی مصر که ظاهراً در اینجا شنا می نموده، نامگذاری شده است. این ساحل ماسه ای طلایی و عریض مملو از استراحتگاه ها و پارک های وسیع است.

ساحل کلئوپاترا اغلب به عنوان یکی از زیباترین سواحل ترکیه در نظر گرفته می گردد و در فاصله چند قدمی مرکز شهر آلانیا واقع شده است. بعلاوه، به ساحل داملاتاش متصل است که یکی دیگر از سواحل زیبای این منطقه است.

شهر آنتالیا بیشتر به خاطر ساحل لارا که شن های سنگی تیره تری دارد مشهور است. این ساحل زیبا، بعلاوه دارای بعضی استراحتگاه های ساحلی است که از برترین های کشور به شمار می رود، اما ساحل معمولا بسیار شلوغ است و به میزان ساحل کلئوپاترا وسعت ندارد.

ساحل کنیالتی هم یک ساحل بسیار محبوب در آنتالیا است که بسیار خانواده پسند است و امواج ملایمی دارد. تعداد زیادی صندلی آفتابگیر و بارهای ساحلی در نزدیکی این ساحل وجود دارد.

توجه به این نکته لازم است که هر دو شهر از Side فاصله مساوی دارند که به خاطر ساحل و استراحتگاه های ساحلی در کلاس دنیای مشهور است.

برنده: هر دو آنتالیا و آلانیا سواحل بسیار خوبی در اطراف شهر دارند، اما از نظر سواحل مرکز شهر، ساحل کلئوپاترا آلانیا برترین است، زیرا فضای زیادی برای بازدیدنمایندگان دارد و دارای ماسه های طلایی نرم است.

مقایسه آنتالیا با آلانیا از نظر تاریخ

آنتالیا تاریخ گسترده ای دارد و قدمت آن به 200 سال قبل از میلاد می رسد، زمانی که این شهر به وسیله سلسله آتالید پرگامون تأسیس شد. گفته می گردد که شهر قدیمی و بندر باستانی تاریخی در 150 سال قبل از میلاد ساخته شده اند. این بندر زمانی به وسیله پادشاه آتالوس دوم به عنوان پایگاهی برای ناوگان دریایی مورد استفاده قرار می گرفت.

مدت کوتاهی بعد، شهر به وسیله رومیان فتح شد که دروازه هادریان و چندین آبادی خارج از شهر را ایجاد کردند. رومی ها چند قرن در این شهر اسکان داشتند، قبل از اینکه عثمانی ها در سال 1319 قدرت را در دست بگیرند.

بسیاری از تماشای های تاریخی آنتالیا هنوز در شهر به جای مانده است، مانند شهر قدیمی، بندر رومی و برج Hidirlik. بعلاوه می توانید خرابه های ترمسوس را ببینید و نگاهی اجمالی به گذشته باستانی آن داشته باشید. در طی یک سفر یک روزه، می توانید به شهر دمره، دروازه شهر باستانی میرا و مقبره ه ای صخره ای لیسیان برسید.

آلانیا یک سایت میراث دنیای یونسکو است که تصور می گردد از سال 1820 قبل از میلاد، پس از جنگ تروا، در آن زندگی جریان داشته است. بر اساس دست نوشته های مورخ هرودوت، مردم پس از جنگ به اینجا نقل مکان کردند و بسیاری از قبایل دور هم جمع شدند. سپس این قلعه ها را به عنوان دفاعی در برابر بیزانسی ها ساختند. بسیاری از این قلعه های باستانی را هنوز می توانید ببینید.

این شهر یک سکونتگاه مسیحی بوده تا اینکه در قرن سیزدهم به وسیله سلطان علاءالدین تصرف شد. این شهر در زمان حکومت علاءالدین رونق بیشتری داشت و بسیاری از قلعه ها و اسکله هایی که امروزه می بینید مربوط به زمان سلطنت او هستند.

پس از مرگ علاءالدین، سلف او آلانیا را به مصریان فروخت و آن را بخشی از قبرس می دانستند. حتی پس از تسخیر ترکیه به وسیله عثمانی ها، آلانیا تا سال 1871 بخشی از قبرس باقی ماند.

با مقایسه آنتالیا و آلانیا متوجه می شویم که هر دو تاریخ مجذوب نماینده و منحصر به فردی دارند. می توانید چندین بقایای باستانی را در هر دو شهر مشاهده کنید و هر شهر چیزی متفاوت برای ارائه دارد.

برنده: مقایسه آنتالیا با آلانیا از منظر تاریخی، مثل مقایسه سیب و پرتقال است. وقتی صحبت جاذبه های تاریخی آلانیا و آنتالیا می گردد، هر دو شهر برابر هستند.

مقایسه آنتالیا با آلانیا از نظر جاذبه های تماشای

آنتالیا و آلانیا هر دو جاذبه های گردشگری بسیار خوبی دارند. چه به صورت خانوادگی سفر کنید و چه یک سفر ماجراجویی کوله پشتی را انتخاب نموده باشید، جاذبه های مناسب زیادی در هر دو منطقه پیدا خواهید کرد.

آنتالیا یک شهر بزرگ است، بسیار بزرگ تر از آلانیا، بنابراین جاذبه های بیشتری را در این شهر خواهید یافت. در حالی که آلانیا یک پارک آبی دارد، آنتالیا چندین پارک آبی دارد. اما چیزی که واقعا آنتالیا را از نظر جاذبه های تماشای عالی می کند، آسان بودن سفرهای یک روزه است.

در یک سفر یک روزه در آنتالیا می توانید تقریباً برترین مکان های ترکیه را کشف کنید. مانند پاموکاله، مقبره های صخره ای لیسیا، شهر باستانی پرگه و حتی تا فتحیه.

بعلاوه می توانید برای سفرهای پیاده روی و ماجراجویی از دره ها و کوه ها و پارک های ملی اطراف تماشا کنید. شهر قدیمی مملو از موزه ها و بناهای باستانی برای کاوش است. متوجه خواهید شد که می توانید یک هفته در آنتالیا بمانید و هنوز هم تمام جاذبه های این شهر را ندیده اید.

آلانیا جاذبه های کمی در مرکز شهر دارد. می توانید چندین جاذبه تاریخی مانند قلعه آلانیا، برج سرخ و موزه باستان شناسی آلانیا را بیابید. بعلاوه یک شبکه غارهای زیرزمینی برای کاوش وجود دارد، و اگر با بچه ها سفر می کنید، می توانید از Aquapark هم تماشا کنید.

در آلانیا تفریحات آبی بسیار پرطرفدار است. این شهر یک نقطه پرطرفدار برای غواصی است و سفرهای قایقی زیادی برای کاوش در خلیج های اطراف پیدا خواهید کرد.

بعلاوه می توانید به مکان هایی مانند کوه های توروس و دره کوپرولو که برای پیاده روی و رفتینگ در آب های خروشان عالی هستند، سفرهای یک روزه داشته باشید.

برنده: وقتی صحبت از مقایسه آنتالیا با آلانیا از نظر جاذبه های گردشگری می گردد، آنتالیا یک سر و گردن بالاتر از آلانیا می ایستد.

مقایسه آنتالیا با آلانیا از نظر غذا

وقتی صحبت از غذا می گردد، هر دو آنتالیا و آلانیا غذاهای عالی دارند. در آلانیا، غذاهای سنتی ترکی را در بیشتر رستوران ها خواهید یافت که همواره تازه تهیه می شوند. بعلاوه غرفه های غذای خیابانی زیادی پیدا خواهید کرد که سیمیت، ذرت کبابی و آبمیوه های تازه سرو می نمایند.

این ها غذاهای سنتی هستند که می توانید در سراسر کشور پیدا کنید. بعلاوه رستوران های زیادی خواهید یافت که غذاهای غربی را برای مسافرانی که دوست ندارند در خصوص غذا ماجراجویی نمایند، سرو می نمایند.

بعضی از غذاهای محلی آلانیا شامل گل های کدو حلوایی شکم پر است و بعلاوه تنوع ویژه ا از İçli Bazlama (Gozleme) دارند که شامل پیاز، پنیر دلمه، جعفری و فلفل سیاه در خمیر است.

آنتالیا هم دارای تعداد زیادی رستوران با کیفیت بالا است که غذاهای ترکی تازه سرو می نمایند. با این حال، آنتالیا غذاهای خاص و منحصر به فرد منطقه مانند بستنی سوخته، بستنی عدس و غذاهای بر پایه تاهین را هم دارد.

ترنج در اطراف آنتالیا کشت می گردد و مردم محلی دوست دارند از مربای ترنج در کنار صبحانه ترکی خودشان استفاده نمایند.

Hibeş در آنتالیا و آلانیا محبوب است. بعلاوه خواهید دید که از بادام در بسیاری از دسرهای هر دو شهر استفاده می گردد. از آنجایی که هر دو منطقه آب و هوای مدیترانه ای و تاریخ مشابهی دارند، با مقایسه آنتالیا با آلانیا از لحاظ خورک، غذاهای مشابه یکدیگر بسیاری را خواهید یافت.

برنده: وقتی صحبت از غذا در آنتالیا یا آلانیا می گردد، این دو شهر با هم برابر هستند.

مقایسه آنتالیا با آلانیا از نظر سفرهای خانوادگی

اگر خانوادگی به ترکیه سفر می کنید، حتما می خواهید جایی امن و پر از فعالیت های سرگرم نماینده برای بچه ها را انتخاب کنید. خوشبختانه، آنتالیا و آلانیا هر دو دارای جاذبه های مناسب برای بچه ها هستند و بازدید از هر دو شهر کاملا امن است.

آنتالیا بسیار امن است، اگرچه بعضی از محله های خارج از مرکز شهر در شب کمی نامرتب هستند. با این حال، خانواده ها احتمالاً از این منطقه ها اجتناب خواهند کرد. استراحتگاه ها معمولا در ساحل یا در مرکز شهر هستند که بخش امن شهر است.

سواحل با امواج ملایم و ناجیان غریق مستقر در بیشتر سواحل برای خانواده ها مناسب هستند. اگر در کنار ساحل در پی جاذبه های خانوادگی مناسب هستید، موزه اسباب بازی آنتالیا، سندلند، و یکی از چندین پارک آبی و پارک موضوعی، مانند سرزمین افسانه ها را انتخاب کنید.

محبوب ترین پارک های آبی آنتالیا پارک آکتور، پارک کارالی اوغلو و واترهیل هستند. اگر می خواهید برای مدتی از شهر خارج شوید، چندین آبشار زیبا در آنتالیا وجود دارد که می توانید به گشت و گذار در اطراف آن ها بپردازید.

آلانیا نیز منطقه ای امن برای بازدید است، اگرچه بعضی از گردشگران می گویند که کیف قاپی در سواحل رایج است. این موضوع در آنتالیا نیز صادق است، بنابراین هنگام بازدید از ساحل همواره مراقب وسایل خودتان باشید.

آلانیا بعلاوه امواج ملایم خوبی دارد و در سواحل ناجیان غریق را خواهید یافت. چند جاذبه خانوادگی مانند کاوش در غارها، پاراگلایدر (برای بچه ها بزرگ تر) و چند نمایشگاه تفریحی وجود دارد. یک پارک آبی مجذوب نماینده هم در آلانیا هم خواهید یافت.

در آلانیا استراحتگاه های فوق العاده و همه جانبه برای خانواده ها را خواهید یافت که دارای سرسره های آبی و گزینه های تفریح برای بچه ها هستند.

برنده: با مقایسه آنتالیا با آلانیا متوجه خواهید شد که هر دو شهر خانواده پسند هستند و دارای استراحتگاه ها و جاذبه های عالی برای کسانی هستند که با بچه ها سفر می نمایند. آنتالیا چند جاذبه بیشتر برای انتخاب دارد، بنابراین به طور کلی آنتالیا برای خانواده ها بهتر از آلانیا است.

مقایسه آنتالیا با آلانیا از لحاظ هتل ها و استراحتگاه ها

هر دو شهر آنتالیا و آلانیا مسافران ساحلی را از سراسر دنیا جذب می نمایند و به همین علت، هیچ کمبودی در استراحتگاه های کلاس دنیای و هتل های ساحلی وجود ندارد.

استراحتگاه های آنتالیا و آلانیا که عمدتاً در ساحل واقع شده اند، استراحت گاه هایی با همه امکانات و سطح بسیار بالا هستند که مناسب خانواده ها طراحی شده و مملو از گزینه های تفریح هستند.

در تابستان، هر دو منطقه فوق العاده محبوب هستند و برترین هتل ها اغلب به طور کامل رزرو می شوند. با این حال، آنتالیا گزینه های بیشتری در خصوص استراحتگاه های همه جانبه دارد، بنابراین اگر در لحظه آخر برنامه ریزی می کنید، ممکن است موفقیت بیشتری در یافتن مکان مناسب برای اقامت در آنتالیا در مقایسه با آلانیا داشته باشید.

آنتالیا دارای بعضی از برترین استراحتگاه های سطح بالا در کل ترکیه است، از جمله هتل هفت ستاره Saturn Palace Resort. استراحتگاه های آنتالیا اغلب برای جذب زوج ها و مسافران بزرگسال طراحی شده اند تا خانواده ها. استراحتگاه های آلانیا معمولاً برای خانواده ها طراحی می شوند و سرسره های آبی و کلوپ های بچه ها را ارائه می دهند. البته می توانید استراحتگاه های مجلل و مخصوص بزرگسالان را هم در آلانیا پیدا کنید. بنابراین با مقایسه آنتالیا با آلانیا متوجه خواهید شد که در واقع مسئله ای برای یافتن یک استراحتگاه مناسب در هیچکدام از این دو شهر نخواهید داشت.

برنده: وقتی صحبت از مقایسه آنتالیا با آلانیا از نظر استراحتگاه ها و هتل ها می گردد، هر دو شهر با هم برابر هستند.

منبع: الی گشت
انتشار: 10 شهریور 1403 بروزرسانی: 10 شهریور 1403 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 23538

به "آنتالیا یا آلانیا؟ کدام بهتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنتالیا یا آلانیا؟ کدام بهتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید