دبیر کل اتحادیه عرب: بحران لیبی هیچ راه چاره نظامی ندارد

به گزارش بانیما، دبیر کل اتحادیه عرب با تاکید بر اینکه بحران لیبی هیچ راهکار نظامی ندارد، گفت که طرف های درگیر در لیبی باید وارد یک گفت وگوی سیاسی تحت نظارت سازمان ملل شوند تا به صلح فراگیر و دائمی دست یابند.

دبیر کل اتحادیه عرب: بحران لیبی هیچ راه چاره نظامی ندارد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، احمد ابوالغیط دبیر کل اتحادیه عرب روز یکشنبه تاکید نمود که بحران در لیبی راهکار نظامی ندارد و مداخلات خارجی در آن محکوم و مردود است.

ابوالغیط در بیانیه ای به مناسبت فرارسیدن عید فطر، طرف های درگیر در لیبی را به انصراف از گزینه نظامی و تعهد به توقف درگیری ها در همه خاک این کشور دعوت کرد و گفت: باید لیبیایی ها با حسن نیت وارد یک گفت وگوی سیاسی تحت نظارت سازمان ملل شوند؛ زیرا این، تنها راه دستیابی به صلح فراگیر و دائمی برای کشمکش هایی است که این کشور را چند پاره نموده است.

به گزارش پایگاه خبری اسپوتنیک، در این بیانیه که اتحادیه عرب در صفحه فیس بوک خود منتشر نموده آمده است: هیچ راهکار نظامی برای بحران فعلی در لیبی وجود ندارد به خصوص که همه تحولات نشان از ناتوانی هر کدام از طرف ها برای تحمیل راهکار های اجباری یا یک جانبه ایی است که بتواند منجر به دستیابی به امنیت یا گسترش ثبات در همه قلمرو لیبی گردد.

ابوالغیط از رهبران لیبی خواست به درخواست های بین المللی و کوشش های نمایندگی سازمان ملل در لیبی برای ازسرگیری فرآیند مذاکرات میان دولت وفاق ملی لیبی و تشکیلات موسوم به ارتش ملی لیبی در چارچوب کمیته نظامی مشترک پاسخ دهند تا به یک توافق رسمی برای توقف دائم و جامع درگیری ها دست یابند که شامل ساز و کارهایی معین برای نظارت بر آن زیر چتر حمایتی سازمان ملل باشد و سپس فرصت برای بازگشت به گفت وگوی جامعی فراهم گردد که نتیجه آن ایجاد راهکار کاملی برای بحران لیبی در همه زمینه های امنیتی، سیاسی و مالی باشد.

دبیر کل اتحادیه عرب از افزایش مداخلات نظامی خارجی در امور لیبی ابراز ناراحتی عمیق کرد و این قضیه را صرف نظر از علل آن، بر اساس قطعنامه های متعدد اتحادیه عرب مردود و محکوم خواند.

وی تاکید نمود: دستیابی به راهکار مطلوب برای بحران لیبی به نحوی که آن راهکار یک راهکار ملی ناب باشد جز به وسیله قطع دخالت هایی که هیزم به آتش جنگ انداخته و متاسفانه بافت اجتماعی در لیبی را تخریب نموده است، ممکن نیست.

نیروهای خلیفه حفتر، فرمانده تشکیلات موسوم به ارتش ملی لیبی با حمایت مصر، امارات و عربستان (و همچنین روسیه و چند کشور غربی) از اواخر فروردین 1398 با هدف اشغال پایتخت، عملیات نظامی علیه طرابلس را شروع کرد اما با مقاومت شدید نیروهای دولت وفاق ملی السراج و شبه نظامیان متحد با آن روبرو شده و تا به امروز پیروز نشده است به داخل شهر نفوذ کند. نیروهای دولت السراج نیز از حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا برخوردارند.

.

dorezamin.com: بیاید با هم به دور زمین چرخی بزنیم و همه چیز را از نزدیک ببینیم

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 9745

به "دبیر کل اتحادیه عرب: بحران لیبی هیچ راه چاره نظامی ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دبیر کل اتحادیه عرب: بحران لیبی هیچ راه چاره نظامی ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید