کلید چینی تورهای نوروزی

به گزارش بانیما، دو بخشنامه دولت هنوز نتوانسته قفل تورهای نوروزی برای مسافران سفرهای خارجی و حتی داخلی را بازکند. بیشتر تورهای عید به دلیل ممنوعیت پروازها به ایران و برعکس، لغو شده و اغلب خریداران بلیت های نوروزی اعلام انصراف نموده اند؛ اما آژانس ها قادر به بازگرداندن وجوه دریافتی نیستند. تجربه ماه گذشته آژانس های مسافرتی چین هنگام شیوع کرونا که همزمان با تعطیلات عید این کشور رخ داد، می تواند قفل کرونایی بازار گردشگری ایران را باز کند.

کلید چینی تورهای نوروزی

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

ورود کرونای چینی به ایران که آسیب بسیار جدی بر بازار گردشگری وارد نموده است به همراه خود پادزهر بهبود بازار گردشگری به عنوان کلیدی برای تورهای نوروزی لغو شده توسط مسافران که با مسائل استرداد وجوه خود از کارگزاران خارجی روبرو هستند نیز از چین آورده است. ورود ویروس کرونا به ایران و تبدیل شدن آن به یک اپیدمی، بازار توریسم را با رکود بی سابقه ای روبرو نموده و منجر به بروز دو موضوع چالش برانگیز شده است.

نخست اینکه بنابر ابلاغ دولت و انجمن صنفی خدمات مسافرتی و جهانگردی ایران کلیه دفاتر مسافرتی حداقل تا 20 اسفند از ارائه فروش پکیج های نوروزی خودداری نموده و تابع تصمیمات مقامات این حوزه هستند و موضوع دیگر توقف پروازهای دیگر کشورها به ایران است که البته بنابر اعلام این کشورها به آژانس های هواپیمایی لغو تعلیق پروازهای خطوط هوایی به ایران و برعکس از 15 مارس (25 اسفند) برقرار خواهد شد که البته این برطرف تعلیق مشروط به بهبود اوضاع سلامت و کاهش اپیدمی کرونا در ایران است. بازار گردشگری ایران پیش از وقوع کرونا نیز دچار سکته 40 درصدی شده بود و پس از شیوع کرونا به اوج فرایند نزولی خود رسیده است.

همزمان با مسائل مربوط به گرانی بنزین و قطع 10 روزه اینترنت و سپس تنش های مربوط به آمریکا در حوزه منطقه ای و روابط بین الملل و سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین و همچنین نوسانات ارزی و افزایش بهای دلار در حجم ورود گردشگر خارجی بر بازار تورهای خارجی سفر ایرانی ها به خارج تاثیر منفی گذاشت. اکنون شیوع ویروس کرونا در ایران در آستانه تعطیلات نوروز که هرساله بیشترین میزان سفرهای داخلی و خارجی در این ایام رخ می دهد آژانس های مسافرتی را در شرایط تعطیلی کلیه تورهای داخلی و خارجی قرار داده است. بنابر ابلاغ وزارت گردشگری و همچنین اعلام انجمن صنفی خدمات مسافرتی و جهانگردی ایران فروش تورهای نوروزی تا 20 اسفند متوقف و کنسل شده و آژانس های مسافرتی در حال حاضر از ارائه پکیج های نوروزی خارجی و حتی داخلی خودداری نموده و کلیه تورها را کنسل نموده اند. بنابر اعلام حرمت الله رفیعی رئیس انجمن صنفی خدمات مسافرتی و جهانگردی ایران، باتوجه به شرایط فعلی و گسترش شیوع کرونا و در پیش داشتن پیک خطر اپیدمی کرونا در روزهای پیش رو، احتمال تداوم لغو کامل کلیه تورهای نوروزی توسط آژانس ها تا فروردین ماه نیز وجود دارد.

اگرچه باتوجه به اتفاقات و حوادث طبیعی و انسانی اتفاق افتاده در سال 98 به ویژه در چند ماه اخیر، وقوع سیل، زلزله، سقوط هواپیما، چالش های ایران و آمریکا در ابعاد منطقه ای و بین المللی و در آخر شیوع ویروس کرونا که همه استان ها به آن مبتلا شده و ایران و بازار گردشگری رادر یک چالش عمیقی قرار داده است بازار گردشگری ایران بسیار آسیب دیده و رو به زوال است و خسارت های جبران ناپذیری برآن وارد شده است. اما با توجه به اینکه اولویت تاسیسات گردشگری بر سلامت و امنیت مسافران است و منافع ملی بر منافع شخصی ارجحیت دارد آژانس های مسافرتی نیز براساس مقررات و قوانین مشخص شده از مراجع ذی ربط موظف به تبعیت از این دستورالعمل ها هستند.

اپیدمی فراگیر کرونا در ایران منجر به فرایند نزولی سفرهای داخلی و خارجی شده و بازار گردشگری را در شوک رکود عظیم فرو برده است. با ورود کرونا به ایران کشورهای همسایه و هم مرز با ایران همچون ترکیه، عراق، کویت، گرجستان، امارات، قطر، ترکمنستان، هندوستان، عمان و بحرین مرزهای خود را بستند و پروازها را کنسل و سفر از ایران و به ایران را متوقف کردند. همچنین بسیاری از کشورهای دیگر همچون روسیه نیز پروازها به ایران و برعکس را به حالت تعلیق درآوردند. باتوجه به اینکه بعضی ایرلاین های خارجی به صورت موقت پروازهای خود را کنسل نموده اند پرواز بعضی دیگر به شکل محدود و موردی دایر است. با این حال ایرلاین ها به دفاتر مسافرتی اعلام کردند که از 15 مارس (25 اسفند) در صورت بهبود اوضاع سلامت ایران و کاهش شیوع ویروس کرونا پروازها از سر گرفته می گردد و سفرها از ایران به دیگر کشورها برقرار می گردد. شیوع کرونا در ایران منجر به لغو بسیاری از سفرها از جانب گردشگران شده که هر روز فراگیرتر می گردد. این امر خسارت های بسیاری را بر بازار گردشگری و دفاتر مسافرتی وارد خواهد نمود و تاثیر صد درصدی بر کاهش سفرها خواهد داشت.

وزارت گردشگری 6 اسفند با اعلام شرایط فوق العاده از تاسیسات گردشگری خواست چنانچه مسافری از اول اسفند 98 تا اطلاع ثانوی درخواست انصراف داشت بدون دریافت جریمه نسبت به استرداد وجوه دریافتی اقدام نمایند، همچنین با توجه به نداشتن امکان پیش بینی دامنه تبعات و آثار شرایط موجود از ایجاد هرگونه تعهد الزام آور برای سفرهای نوروزی خودداری گردد. اما این ابلاغیه با شبهات گسترده ای روبرو است؛ زیرا بسیار کلی و یک طرفه است و دامنه تبعات آن در نظر گرفته نشده است.

تاسیسات گردشگری نقدها گسترده ای را بر این ابلاغیه مطرح نمودند. مهم ترین انتقاد بر خریداری پکیج ها از کارگزاران خارجی که از چند ماه قبل از نوروز اجرا شده است. بر اساس عرف بین المللی گردشگری، برای کنسلی شرایطی وجود دارد و حداکثر تا یک ماه قبل از سفر هزینه سفر غیرقابل برگشت خواهد بود. همچنین بسیاری از هزینه ها همچون ویزا پس از ارسال مدارک به سفارتخانه و بلیت هواپیما غیرقابل بازگشت است و کنسلی از جانب مسافران منجر به کسر جریمه و کنسلی پروازهای عادی و سوخت کامل پروازهای چارتر می گردد.

به گزارش دنیای اقتصاد با شیوع کرونا در چین که همزمان با آغاز سفرهای تعطیلات عید چینی برای آنها با حجمی معادل 35 میلیون گردشگر چینی به کشورهای مختلف بود، کارگزاران تورهای چینی در کشورهای مقصد نیز تورهای مسافران چینی را کنسل کردند، اما هزینه ها به مسافران عودت داده نشده و مبالغ به صورت بیعانه نزد کارگزاران مقاصد گردشگری باقی ماند و به مسافران چینی فرصت یک ساله سفر به آن مقاصد داده شد. با توجه به عدم کسر جریمه در پکیج های خارجی باید برای دفاتر مسافرتی فرصتی ایجاد کرد تا با کارگزاران مقاصد کشورهای دیگر به منظور کاهش یا به حداقل رساندن جریمه کنسلی ها یا موکول کردن سفر به آینده مذاکره گردد که دفاتر مسافرتی بتوانند به واسطه آن خسارت ها و زیان های خود را جبران نمایند.

اما در ایران برای توقف سفرها و زمین گیر شدن تورها و آژانس های گردشگری هنوز تدبیر مناسبی صورت نگرفته است به این منظور رفیعی با ارسال دو نامه به علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی و اسلامی وزیر راه و شهرسازی به نقص ابلاغیه این دو وزارتخانه مبنی بر پرداخت تمامی مبلغ مسافران بدون جریمه نکاتی را مطرح نمود که در صورت عدم توجه به آن آژانس ها و استارت آپ ها با مسائل گسترده ای روبه رو می شوند. بعضی از شرکت های هواپیمایی حاضر به پذیرش بازگرداندن هزینه های مسافران بدون کسری جریمه نیستند به همین منظور بسیاری از دفاتر مسافرتی امکان استرداد وجوه دریافتی مسافران بدون همکاری شرکت های هواپیمایی و هتل های داخلی و خارجی را ندارند.

با وجود تاکید وزیر راه و شهرسازی مبنی بر ابطال بدون جریمه هزینه سفرهای هوایی زمینی و دریایی، بعضی شرکت های هواپیمایی از اجرای دستورالعمل فوق خودداری می نمایند. بنابراین دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی توان امکان استرداد وجوه دریافتی از مسافران را بدون همکاری شرکت های هواپیمایی و هتل های داخلی و خارجی ندارد. غافل ماندن معاونت گردشگری از توجه ویژه به بعضی نکات اساسی و عدم ارائه راه چاره مناسب در جهت استرداد وجوه دریافتی از آژانس ها و مسافران با توجه به پیامدهای ناگوار آن، یک قضیه فورس ماژور محسوب می گردد.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 4 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 7915

به "کلید چینی تورهای نوروزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلید چینی تورهای نوروزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید