دامپزشکان و هزار راه نرفته تا یک دنیا، یک بهداشت ، چرا هیچ اشاره ای به دامپزشکان نیست؟

به گزارش بانیما، این روز ها که دنیا درگیر ویروس کرونا، ویروس مشترک میان انسان و حیوان است اما توجه چندانی به دامپزشکان نمی گردد با وجود اینکه همه دنیا خوب می دانند مهم ترین علت بحران دنیای کرونا، عدم تامین امنیت و سلامت غذایی تنها یک شهروند است که حال بحرانی را به جان تمام دنیا انداخته؛این یعنی فراموش کردن نقش دامپزشکان در نظام سلامت.

دامپزشکان و هزار راه نرفته تا یک دنیا، یک بهداشت ، چرا هیچ اشاره ای به دامپزشکان نیست؟

گروه اجتماعی خبرنگاران-سیده زهرا حسینی؛ کرونا وارد ایران شده بود و ما دو هفته سخت از شیوع آن را پشت سر گذاشته بودیم که در مصاحبه با دامپزشکی شنیدم، دامپزشکان در این ایام سخت هیچ اقلام بهداشتی برای مقابله با کرونا دریافت ننموده اند و دامپزشکانی که در سازمان دامپزشکی مشغول به کار هستند باید هر روز طی ماموریت هایی به روستا ها برای معاینه و درمان دام ها بفرایند بدون هیچ گونه پروتکل و اقلام بهداشتی که اغلب خود دامپزشکان این اقلام را برای حفظ سلامتی خود و خانه های روستایی که برای معاینه و درمان می فرایند، تهیه می کردند.

در ادامه مصاحبه با او که از متخصصین داخلی دامپزشکی بود به این جمله رسیدم که: هیچ پروتکل بهداشتی در ایام کرونا برای دامپزشکان طرح نشده است.

این اتفاق اما سخت تر هر عدم توجه دیگری بود که می توانست نسبت به دامپزشکان صورت بگیرد چراکه ویروس کرونا دقیقا حاصل عدم توجه سیستم پزشکی به بیماری های مشترک بین انسان و حیوان و در نهایت عدم توجه به نظام دامپزشکی است.

همه خوب می دانیم که ویروس کرونا در ابتدا اعلام شد که حاصل تغذیه از حیوانی آلوده که در اغلب مقالات خفاش اعلام شده، است. حال حتی اگر این مقالات بعد ها به روز شوند، اما باز این نکته تغییری نخواهد کرد که کووید-19 بیماری مشترک میان انسان و حیوان است که انتقال آن از حیوان به انسان تایید شده و ممکن است برعکس آن و انتقال از انسان به حیوان نیز در مقالات آینده تایید گردد.

با این حساب این سوال پابرجاست که چرا هیچ توجهی به دامپزشکان و بیماری های مشترک میان انسان و حیوان نمی گردد؟ ویروس کرونا و تبعاتش در کشور نتوانست این نکته را مسئولین گوشزد کند که باید به این حوزه بیش از پیش توجه گردد؟

همه خوب می دانیم که امنیت غذایی زمانی به طورکامل ایجاد می گردد که تمام مردم در همه اوقات به غذای مغذی و سالم و کافی برای زندگی فعال و سالم دسترسی داشته باشند اما ضایعات بالای محصولات کشاورزی و امراض دامی دو معضلی است که تامین غذای کافی و امنیت غذایی را برای کشور های دنیا به ویژه کشور های درحال توسعه مشکل ساخته است.

با این حساب سلامت، بهداشت و امنیت غذایی مقوله مهم و اساسی در زندگی انسان ها است و باید توجه داشت که بخش عمده ای از غذای انسان ها به وسیله دام و فرآورده های دامی تأمین می گردد و رعایت اصول بهداشتی و ایجاد امنیت و سلامت تغذیه از شاخصه های بسیار مهم در جامعه است و دامپزشکان در کنترل این شاخص مهم جامعه، نقش مهمی از روستا ها و مزارع تا سفره خانه ها دارند.

طبق آخرین گزارش های علمی، 60درصد از بیماری های عفونی انسان ها از حیوانات اهلی یا وحشی است، 75 درصد از بیماری های نوپدید و 80 درصد از عوامل بیماری زایی که بالقوه برای بیوتروریسم قابل استفاده هستند نیز درحیوانات است؛ این یعنی بیماری های حیوانی نه تنها قابل انتقال به انسان هستند که مسائل اساسی را در بهداشت عمومی و امنیت غذایی و در مواردی حتی اقتصاد کشورها، ایجاد می نماید؛ نمونه اش همین ویروس کرونا که توانست اقتصاد کشور های توسعه یافته را نیز بخواباند و علم پزشکی آن ها را نیز زیر سوال ببرد.

قطعا راه اصلی پیشگیری از این مسائل مطرح در بحث بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان و مسائل ناشی از آن، درمان بیماری های دامی و کوشش برای برقراری امنیت غذایی، هماهنگی لازم بین سیستم های بهداشتی کشور ها یا همان تفکر یک دنیا یک بهداشت است.

پیشتر ها وزیر سابق جهاد کشاورزی گفته بود: اگر بخشی از نقشی که دامپزشکان کشور در تامین غذای سالم و پروتئین کشور ایفا می نمایند، دچار نارسایی گردد، خسارت های زیادی بر جای خواهد گذشت.

او به مناسبت روز ملی دامپزشکی اظهار کرد که هرجا که نارسایی پیش آید و یا نوعی بیماری اپیدمی گردد، برای تولیدنماینده بحران مالی ایجاد می گردد.

با این وجود، در این روز ها که دنیا درگیر ویروس کرونا، ویروس مشترک میان انسان و حیوان است، اما با توجه به اظهارات دامپزشکان گویا توجه چندانی به دامپزشکان و نقش مهم آن ها در تامین سلامت نمی گردد با وجود اینکه همه دنیا خوب می دانند که علت بحران دنیای کرونا، عدم تامین امنیت غذایی و تامین سلامت تغذیه تنها یک شهفرایند است که حال بحرانی را به جان تمام دنیا انداخته.

سایت های خبرگزاری ها و تمام سایت های مرتبط با بهداشت و سلامت را بالا و پایین می کنم و حتی تمام اخبار مرتبط با ویروس کرونا را رصد، اما هیچ خبری از پروتکل لازم برای دامپزشکان و یا حتی خبری در مورد اهمیت و توجه به این قشر از جامعه پزشکی حداقل در ایام شیوع ویروس کرونا نمی بینم. از روش ضدعفونی کردن گوشت تا اینکه آیا حیوانات خانگی منجر به انتقال ویروس می شوند یا خیر، خبر و مقاله هست اما هیچ خبری از دامپزشکان نیست کما اینکه این مقالات نیز حاصل تحقیقات دامپزشکان است.

و این سوال که چرا ستاد ملی مقابله با کرونا که تقریبا برای تمام مشاغل و حِرَف پروتکل و دستور عمل تنظیم و یا نکاتی را بیان نموده، اما هیچ اشاره ای به دامپزشکان نداشته است؟

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 5 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 9707

به "دامپزشکان و هزار راه نرفته تا یک دنیا، یک بهداشت ، چرا هیچ اشاره ای به دامپزشکان نیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دامپزشکان و هزار راه نرفته تا یک دنیا، یک بهداشت ، چرا هیچ اشاره ای به دامپزشکان نیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید