خودرو های جذابی با دو قلب تپنده!
به گزارش بانیما، وبسایت چرخان: خودرو هایی که می توان در درون کاپوت آن ها، موتور هایی دوقلو که در کنار یکدیگر کار می نمایند را مشاهده کرد، سابقه نسبتاً طولانی در صنعت خودروسازی دنیا دارند. درواقع می توان این گونه گفت که تولیدنمایندگان این گونه خودروها، می توانند اهداف خاص خود را دنبال نمایند.
در خودرو های مسابقه ای، به جای قرار دادن یک قلب تپنده بزرگ تر و سنگین تر، می توان با قرار دادن دو موتور به صورت حرفه ای، بیشتر به اهداف سرعت و شتاب در خودرو، دست پیدا کرد. حتی در خودرو های آفرود نیز با قرار دادن دو موتور، می توان توزیع وزن بین قسمت جلویی و عقب خودرو را متعادل نموده و گشتاور موردنیاز خودرو را با استفاده از یک موتور اضافه، دو برابر کرد.
ازاین دست خودرو های مجذوب کنندهی که از دو قلب تپنده، زیر کاپوت خود استفاده نموده اند، چه از نوع دست ساز و چه پیشرفته تر آن ها، همواره وجود داشته و دارند. با چرخان باشید تا با آن ها بیشتر آشنا شوید:
سیتروئن 2CV صحرا
خودروی مجذوب کننده و البته نوستالژی ما ایرانی ها بانام 2CV که در کشورمان بانام ژیان شناخته می گردد، نیز در این لیست ما جای گرفته است. درواقع، اواخر دهه 50 و 60 میلادی، هنگامی که فرانسوی ها، در پی نفت در آفریقای شمالی، خانه صحرای بزرگ آفریقا بوده اند، از 2CV استفاده نموده اند.
خودرویی که در کنار وزن سبک، استحکام بالا و سیستم تعلیق انعطاف پذیر برای سفر، ظاهر مجذوب کننده و خاصی را نیز در بین خودرو های دیگر آن موقع داشته است. درواقع می توان این گونه گفت که قرار داشتن یک موتور، درون 2CV مدل صحرا، در صحرای بزرگ آفریقا می تواند دو برابر کشنده تر و خطرناک تر از قرار داشتن دو قلب تپنده درون آن باشد.
مرسدس بنز A38 AMG
اولین نسل از خودرو های کلاس A مرسدس، ورود سختی را به دنیا خودرویی داشته اند. هنگامی که یک مجله، مرسدس A کلاس تازه وارد را وارد آزمون خودرویی به نام تست گوزن (Moose Test) کرد، خبرنگار سوئدی آن مجله، در طول آزمون، خودرو را واژگون کرد. خبری که در بین رسانه های دنیا، برای مرسدس یک فاجعه محسوب می شد.
اما AMG وارد میدان شد تا بتواند این موضوع را هرچه سریع تر حل وفصل کند. راه چاره مهندسان AMG، پایین تر آوردن سطح A38 و قرار دادن یک موتور دوم برای کاهش سطح عقب خودرو بود. البته دو برابر کردن تعداد موتور، به معنای دو برابر کردن قدرت خودرو نبوده، اما این کار توانست زمان شتاب گیری صفرتا 96 کیلومتر بر ساعت آن را به 5.7 ثانیه و سرعت نهایی آن را نیز به 230 کیلومتر بر ساعت برساند.AMG تنها 4 یا 5 نمونه اولیه از این خودرو ساخت و A38، هیچ گاه وارد مرحله فراوری نهایی نشد.
مینی توئینی
جان کوپر هیچ علاقه ای به ایده قرار دادن دو موتور درون اولین خودروی مینی نداشت؛ اما هنگامی که او سوار یکی از آن ها شد، از قدرت و گشتاور بی نظیر آن بسیار شگفت زده شده بود. پس تصمیم گرفت خودش یک نمونه از این مینی دوموتوره را بسازد. او یک موتور 1088 سی سی مسابقه ای باقدرت 82 اسب بخار را در جلوی خودرو و یک موتور 1212 سی سی باقدرت 96 اسب بخار را نیز در قسمت عقب خودرو قرارداد تا بتواند منجر به تولد خودروی مینی Twini گردد.
اگرچه مینی توئینی، هیچ گاه وارد هیچ مسابقه خودرویی نشد، اما توانست موفقیت های زیادی درزمینهٔ تست های سرعت از خود به جا بگذارد. متأسفانه، نمونه اصلی این خودرو به علت حادثه ای که برای کوپر در سال 1965 پیش آمد و منجر به مرگ وی شد، به کلی از بین رفت.
ام تی ام TT بی موتو
در سال 2007، خودروی آلمانی آئودی TT، به دستان شرکت تیونینگ MTM برای عمل های جراحی که بتواند آن را به یک نمونه دیگر تبدیل کند افتاد. یک موتور تقویت شده 1.8 لیتری با سامانه توربوشارژ درجایی نهاده شد که قبل از آن، صندلی های عقب در آنجا قرار داشتند.
موتور دومی که با ترکیب قدرت خود با موتور اول، درمجموع، 370 اسب بخار قدرت را به راننده تحویل می دادند. این خودروی تقویت شده، در پاپنبرگ آلمان نیز ازنظر سرعت، تست شد و به سرعت 392 کیلومتر بر ساعت رسید. سرعتی که هیچ گاه، آئودی TT معمولی نمی تواند به آن دست پیدا کند.
جیپ هوریکین (Hurricane)
طرح مفهومی هوریکین شرکت جیپ، در سال 2005 در موتورشو دیترویت آمریکا به نمایش عایدی. خودرویی که از دو موتور 5.7 لیتری 8 سیلندر که هر یک 330 اسب بخار قدرت فراوری می کردند، ساخته شده بود. یکی از قابلیت های مجذوب کننده این جیپ مجذوب کننده، غیرفعال سازی سیلندر ها بود که می توانست موتور را با 4 و 8 و یا 12 سیلندر به جای 16 سیلندر، راه اندازی و روشن کند.
یکی دیگر از قابلیت های منحصربه فرد این خودرو نیز، فرمان و سیستم تعلیق بی نظیر آن بود. فرمان این خودرو قابلیت چرخش 360 درجه را به راننده خود می توانست ببخشد.
آلفارومئو بای موتور (Bimotor)
در اوایل دهه 30 میلادی، شرکت آلفارومئو، در مسابقات سرعت به رقیبان خودباخته بود. برای همین در سال 1935، ایده مجذوب کننده قرار دادن دو قلب تپنده برای ماشین مسابقه ای این شرکت ایتالیایی به میان آمد. دو خودرو با این مشخصه ساخته شد و هردوی آن ها نیز در بحث سرعت، بی نظیر بودند.
یکی با موتور های 2.9 لیتری و دیگری با موتور های 3.2 لیتری که توانست رکورد سرعت 334 کیلومتر بر ساعت را به دست بیاورد. مورد عجیب در خصوص این خودرو نیز، این است که تمامی این قدرت زیاد، تنها به وسیله چرخ های عقب، به جاده منتقل می شدند.
تایگر Z100
صاحب این خودرو یعنی جیم دادلی، در سال 2001 قصد شکستن رکورد شتاب گیری اولیه را با این خودرو داشت. برای این کار نیز، او دو موتور متعلق به کاوازاکی ZX9R را با سیستم های انتقال قدرت مجزا، درون این خودرو قرارداد.
نتیجه این کوشش نیز، طبق ادعای خودش زمان شتاب گیری صفرتا 96 کیلومتربرساعتی 2.9 ثانیه شد. البته در یک تست غیررسمی نیز، تایگر Z100 توانست در 2.8 ثانیه به این سرعت دست پیدا کند.
پ
منبع: برترین ها