اهمیت شناخت رفتار گردشگر برای مدیران کسب و کار های گردشگری

به گزارش بانیما، برای پاسخ به اینکه چگونه شناخت رفتار گردشگر برای مدیران اجرایی صنعت گردشگری مفید است، احتیاج به در نظر دریافت مسائل مختلف مهمی درباره فرایند های کنونی گردشگری داریم. به طور کلی، گردشگر از لحاظ رفتاری اینگونه تعریف می گردد: اشخاصی که از محل معمول زندگی خود، برای مدت موقت حداقل یک شب دور شده و به مسافرت می پردازند. رفتار گردشگران شامل جستجوی تجارب فراغتی، تعامل بین ویژگی ها و خصوصیات مکان هایی که انتخاب نموده اند و بازدید می گردد. با توجه به بیان لیپر، می توان ثابت کرد که شناخت رفتار مصرف نماینده گردشگری فقط جنبه آکادمیک ندارد، با وجود این، تجزیه تحلیل آکادمیک به برنامه ریزی و بازاریابی مؤثر گردشگری یاری می نماید. کین معتقد است جهان هنوز جهانی نشده است؛ بنابراین، رفتار مصرف نماینده گردشگری در هر کشوری هنوز متفاوت است و احتیاج است که با توجه به عوامل مشخص نماینده زیادی که بر عرضه و تقاضای گردشگری تأثیر می گذارد، شناخته گردد .به نظر اسواربروک و هورنر موضوع رفتار مصرف نماینده برای پی ریزی فعالیت بازاریابی که به منظور توسعه، ترفیع و فروش محصولات گردشگری انجام می گردد، بسیار کلیدی است. واضح است اگر درصدد بهینه سازی کارایی و اثر بخشی فعالیت های بازاریابی هستیم، باید به شناخت اینکه چگونه مصرف نمایندگان برای خرید یا استفاده از محصولات گردشگری تصمیم گیری می نمایند، بپردازیم. اگر الگوهای رفتاری آنها را بشناسیم، می فهمیم که چه زمانی احتیاج به مداخله در فرایند داریم تا نتایجی که می خواهیم بدست آوریم. در این صورت می دانیم در یک زمان خاص، چه محصول گردشگری را برای بازار هدف مورد نظر توسعه دهیم. از همه مهمتر، می دانیم که چگونه آنها را وادار کنیم که یک محصول خاص را بخرند که ما آن را برای رفع کردن احتیاج ها و خواسته های خاصشان، مؤثر تر طراحی نموده ایم. بنابراین شناخت رفتار مصرف نماینده، برای موفقیت در فعالیت بازاریابی، بسیار لازم است.

اهمیت شناخت رفتار گردشگر برای مدیران کسب و کار های گردشگری

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات میزان تمکن مالی برای ویزای تحصیلی کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های کانادا انتخاب و طی کنید.

چارچوبی برای تجزیه و تحلیل اهمیت شناخت رفتار گردشگر برای مدیران کسب و کار های گردشگری

نمودار بالا شرح می دهد که شناخت رفتار مصرف نماینده یک وسیله ضروری برای پیروزیت در توسعه، ترفیع و فروش محصولات گردشگری می باشد.

رفتار مصرف نماینده در صنعت گردشگری

برای اینکه یک مدیر پیروز در صنعت گردشگری شوید، باید قادر به شناخت و درک احتیاج ها وخواسته های مصرف نماینده و در پی آن برنامه ریزی بازاریابی باشید. با توجه به مطالب بالا، مدیران بازاریابی باید به تجزیه و تحلیل رفتار مصرف نماینده بپردازند. این احتیاج از زمانی شناخته شد که مصرف نمایندگان به سمت پیشنهادات خاص تمایل نشان می دادند و با پرسیدن و مقایسه محصولات و خدمات، فهمیده تر شدند.

اسمیت (1977) و کینگ و هاید (1991) اشاره می نمایند که عامل روان شناختی مهم تری در تجزیه و تحلیل رفتار گردشگری اهمیت زیادی دارد، زیرا مستقیماً با رفتار مصرف نماینده گردشگری سرو کار دارد. به نظر فیلیپ کاتلر طبقه بندی و گونه شناسی گردشگران برای برنامه ریزی و بازاریابی گردشگری بسیار سودمند می باشد. این طبقه بندی ها در زیر آمده است:

چگونه رفتار مصرف نماینده گردشگری برای توسعه محصولات گردشگری مفید واقع می گردد؟

پون (1994) معتقد است که گردشگران محصول تغییرات جمعیتی می باشند و امروزه بیشتر باتجربه، انعطاف پذیر و مستقل هستند. ارزش ها و شیوه زندگی گردشگران تغییر نموده است و این موضوع بر تقاضای گردشگری تأثیر می گذارد. پلاگ (1974) بیان می نماید که بیشتر گردشگران آمریکایی در جستجوی ارزش های فرهنگی و آموزشی می باشند در حالیکه گردشگران سنگاپوری به دنبال تازگی و تجارت هستند. با توجه به این مطالب، بیشتر محصولات گردشگری که در ایالات متحده امریکا توسعه می یابد، فرهنگی و آموزشی می باشند. به دلیل محدودیت های جغرافیایی، در سنگاپور بیشتر محصولات گردشگری تجاری و انسان ساخت می باشد.

آسیایی ها به دنبال تعطیلات با ارزش افزوده می باشند و تعطیلات شهری را ترجیح می دهند. امروزه فعالیت هایی از قبیل خرید و خوردن غذا در بیرون، جاذبه های اصلی گردشگران آسیایی می باشد. بنابراین، عجیب نیست که هنگ کنگ، سنگاپور و ماکائو در حال حاضر مقاصدی پر بازدید در منطقه می باشند. به این دلیل بیشتر محصولات گردشگری (فروشگاه های مدرن و رستوران های تجملی چند ملیتی) در هنگ کنگ، سنگاپور و ماکائو به سرعت در حال رشد هستند.

در کشور های غربی، ارزش های حفاظت، سلامتی و طبیعت به شدت توسط گردشگری و مسافرت دنبال می گردد. مرکز اطلاعات سفر اروپا (ETDC) بیان می نماید که گردشگران اروپایی خواستار جاذبه های طبیعی بیشتری در طول سفر خود هستند. به عنوان مثال گردشگران آلمانی را در نظر بگیرید. 60 درصد آنها در سال 1990 بیان نموده اند که تجربه طبیعت مهم ترین دلیل مسافرت آنها بوده است.

بنابراین می توان گفت بسیاری از کشور های متکی به گردشگری، به منظور پاسخگویی به تغییرات تقاضای گردشگری، محصولات گردشگری مختلفی از قبیل چشمه های آب معدنی ، تفریحگاه های طبیعی و مقاصد اکوتوریستی را عرضه نموده اند. به دلیل فرایند های کنونی گردشگری به سمت گردشگری سلامت، تایلند تعداد زیادی چشمه های آب معدنی و سایت های گردشگری بر مبنای سلامت، به منظور پاسخگویی به تقاضای گردشگری، عرضه نموده است.

مباحث بالا نقش مهم رفتار مصرف نماینده گردشگری در توسعه محصولات گردشگری را نشان می دهد. می توان گفت شناخت رفتار مصرف نماینده گردشگری برای توسعه محصولات گردشگری، تطبیق عرضه و تقاضا و پاسخگویی به تغییرات تقاضا، بسیار مفید است.

چگونه رفتار مصرف نماینده گردشگری برای ترفیع محصولات گردشگری مفید واقع می گردد؟

در عصر جهانی شدن، گردشگران به امنیت و سلامتی در سفر اهمیت می دهند. در پاسخ به این تقاضا، بسیاری از کشور ها به ترفیع محصولات گردشگری خود، با موضوع گردشگری بر مبنای سلامت، می پردازند.

برای مثال چشمه های آب معدنی را به عنوان یک جاذبه در اروپا در نظر بگیرید. حدود 20 میلیون اروپایی شامل روسیه از چشمه های آب معدنی بازدید می نمایند. با توجه به پروفایل مشتریان چشمه های آب معدنی اروپایی، آلمانی ها مشتاق ترین مصرف نمایندگان چشمه های آب معدنی هستند. بیش از 4/1 میلیون آلمانی مرتباً و 13 میلیون نیز به شکل موقتی از چشمه های آب معدنی استفاده می نمایند.

با توجه به این تقاضا دولت آلمان از سال 1995 به ترفیع چشمه های آب معدنی گردشگری پرداخته است. تا سال 1998، 330 چشمه آب معدنی در آلمان ساخته شده است. ترفیع چشمه های آب معدنی که توسط دولت آلمان انجام می گردد، نتیجه شناخت رفتار مصرف نماینده گردشگری می باشد و این شناخت باعث شده است که آلمان در صندلی نخست اروپا از لحاظ تعداد چشمه های آب معدنی، قرار گیرد.

چگونه رفتار مصرف نماینده گردشگری برای فروش محصولات گردشگری مفید واقع می گردد؟

کاتلر (1999) بیان می نماید که فرآیند تصمیم گیری خریدار از 5 مرحله تشکیل می گردد:

1. شناخت احتیاج

2. جستجوی اطلاعات (منابع شخصی، منابع تجاری و منابع عمومی)

3. ارزیابی گزینه ها (سیمای برند)

4. تصمیم خرید (نگرش دیگران، آفر های ویژه)

5. رفتار پس از خرید (ناهمگونی ادارکی- شناختی)

هر گردشگر شرایط متفاوتی را در هر مرحله می گذراند. برای مثال، گردشگران کوله پشتی ممکن است در مقایسه با گردشگران انبوه به سطح متفاوتی از شناخت و روش های متفاوت جستجوی اطلاعات احتیاج داشته باشند. بنابراین همه ذی نفعان گردشگری به منظور فروش مؤثر باید رفتار گونه های مختلف گردشگری را بشناسند.

در عصر جهانی شدن، تکنولوژی می تواند به بهبود کفیت خدمات یاری کند اما باید در نظر داشت که استفاده از تکنولوژی به عنوان وسیله ای برای بهبود خدمات برای همه گونه های گردشگری مناسب نیست. تکنولوژی در بخش های خاصی از ارائه خدمات استفاده می گردد اما برخی بخش ها هنوز به نیروی انسانی و تماس مستقیم برای فراهم کردن خدمات احتیاجمندند. مسافران درجه یک، به جای ماشین به خدماتی احتیاج دارند که توسط انسان فراهم شده اند، در حالیکه گردشگران انبوه صدور بلیط الکترونیکی را به دلیل صرفه جویی در زمان، ترجیح می دهند. بنابراین، برای فراهم کردن خدمات با کیفیت رضایت بخش، فروشندگان محصولات گردشگری احتیاج به شناخت رفتار هر گونه گردشگری دارند.

منبع: الی گشت
انتشار: 20 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 6772

به "اهمیت شناخت رفتار گردشگر برای مدیران کسب و کار های گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهمیت شناخت رفتار گردشگر برای مدیران کسب و کار های گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید