خبرنگاران کمبودهایی که مخرب تر از کرونا عمل می کنند

به گزارش بانیما، یاسوج- خبرنگاران- مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد تعطیل شده اند و این نشان می دهد موضوع کرونا جدی است اما ماسک و ژل ضدعفونی کننده در استان کمیاب شده قیمت ها در بازار افسارگسیخته بالا رفته و تنها آمادگی مسئولان استان برای رویارویی با این ویروس، بیمارستانی است که می گویند در صورت شیوع و وقوع بحران آماده پذیرش بیماران کرونایی است.

خبرنگاران کمبودهایی که مخرب تر از کرونا عمل می کنند

ممکن است تا هفته آینده که دوره خواب بیماری کرونا در استان به سرانجام می رسد مشخص شود هیچ کهگیلویه و بویراحمدی مبتلا به بیماری نشده است و یا در همین یک هفته چینی ها و یا هر کشوری داروی کنترل این بیماری را پیدا کنند.

حتی ممکن است تغییر فصل و یا تغییر اقلیم باعث ضعیف شدن و از بین رفتن این ویروس شود اما این ویروس وقتی به چین وارد شد یک بحران بود و نمی توان بعد از یک ماه ورود آن را به ایران یک بحران نامید زیرا از همان روز اول اخطار داده شده بود که هر لحظه امکان شیوع آن در سراسر دنیا وجود دارد و باید همه خود را برای رویارویی با آن آماده کنند.

پس تنها بخش بحرانی آن در ایران می توانست عدم درمان قطعی برای این بیماری باشد این در حالی است که ویروس کرونا همه بخشهای زندگی مردم را دچار بحران کرده است. و اثرات روانی کمبودهایی مثل ماسک، ژل، ویتامین ث، آشفتگی بازار و ناتوانی مسئولان در تامین این نیازها و کنترل بازار مخربتر از کرونا روان جامعه را نشانه گرفته است و مردم را مبتلا می کند.

همیشه اثرات روانی یک بحران برجامعه از خود آن بحران قویتر عمل می کند. این یکی از ریزنکات علم بازاریابی است که بر اساس آن می توان حتی تاثیرات بحران بر آینده یک جامعه را پیش بینی کرد. حالا به کرونا بر می گردیم. ویروسی که کشوری به وسعت و جمعیت چین را بیش از یک ماه تعطیل کرده است و هنوز هم معلوم نیست این تعطیلی چه زمانی به سرانجام می رسد.

کرونا به ایران آمده است و همانطور که هم در خاستگاه ویروس یعنی چین و هم در ایران هشدار داده اند برای رویارویی با بحران کرونا چند اقدام اصلی و فرعی وجود دارد.

مهمترین اقدام از نظر علم پزشکی شست، شوی مکرر و صحیح دستها با آب و صابون است. بعد هم در صورت امکان حضور در خانه و پرهیز از حضور در اماکن شلوغ که امکان تردد افراد مبتلا در آن زیاد است. تا اینجا مراقبت هایی است که هر فرد می تواند بر اساس مصالح پیش روی تصمیم بگیرد آنها را انجام بدهد و در پیشگیری از بیماری به خود کمک کند.

برخی مجبورند سرکار بروند

اما برخی افراد مجبورند سر کار بروند و یا دست کم برای تامین برخی مایحتاجشان مجبورند از خانه بیرون بروند و در این شرایط در محیط هایی قرار می گیرند که امکان آلودگی آنها بالاست. علم پزشکی برای این افراد هم اقداماتی پیشگیرانه معرفی کرده و حتی تاکید کرده که این اقدامات نمی تواند صد در صد پیشگیرانه باشد اما به هر حال احتمال ابتلا را سی درصد کاهش می دهد.

استفاده از ماسک یکی از این اقدامات است. در واقع آنچنان که کارشناسان می گویند ماسک ها حدااکثر 30 درصد در پیشگیری از ابتلا به بیماری موثر هستند. و افراد سالم نیازی به استفاده از ماسک ندارند و تنها برای کاهش ریسک می توان ماسک استفاده کرد. در محیط های کاری استفاده مکرر از ژل های ضد عفونی کننده دست از یک سو و ضد عفونی کردن محیط از سوی دیگر نیز می تواندبه پیشگیری از شیوع بیماری کمک کند. تقویت سیستم ایمنی بدن با استفاد از قرص ها، میوه و سبزی های حاوی ویتامین ث نیز یکی از راه های پیشگیری است.

اما آنچنان که گفته شد نه ماسک، نه ژل های ضد عفونی کننده و حتی نه ویتامین ث نمی تواند صد در صد سلامتی یک فرد را تضمین کند. با این حال همین سه اقدام کوچک اما می تواند به لحاظ روحی برای افرادی که مجبورند در محیط کارشان حضور داشته باشند و افرادی که مجبورند از خدمات این دسته از کارمندان استفاده کنند آرامش خاطری به دنبال داشته باشد که آنچه از دستشان بر می آمده انجام داده اند. زیرا استرس، اضطراب و ترس از ابتلا به بیماری خود می تواند عالی باشد که سیستم دفاعی بدن را ضعیف کند.

نداریم سوال نفرمایید!

اما حالا به کهگیلویه و بویراحمد بر می گردیم. در شهر یاسوج مرکز استان در هیچ داروخانه ای ماسک وجود ندارد. جالبتر آنکه لازم به ورود به داروخانه ها نیست و روی در آنها بر روی برگه هایی نوشته شده ماسک نداریم سوال نفرمایید!

برای خرید ماسک هم باید آشنا و پارتی پیدا کرد تا ماسکی را که همین ماه پیش 3 هزار تومان به فروش می رفت حالا به قیمت 30 هزار تومان خرید و احساس خوشحالی کرد.

این هم از عجایب است که در نخستین روزهای بحران که هیچ کشوری حاضر به همکاری، مراوده و کمک به چینی ها نبود ایران تنها کشوری بود که کمک های بشردوستانه خود از جمله ماسک را راهی این کشور می کرد!

پس از نا امیدی از ماسک حالا باید شانس خود را برای استفاده از ژل های ضد عفونی کننده امتحان کرد. در داروخانه ها ژل ضد عفونی کننده هم پیدا نمی شود آن طرف درها روی برگه دیگری نوشته شده ژل هم نداریم سوال نفرمایید!

تنها راهی که می ماند تقویت سیستم ایمنی با استفاده از ویتامین ث است. در هیچ داروخانه ای در شهر یاسوج قرص های ویتامین ث به هیچ شکل و قیمتی پیدا نمی شود.

بازار افسار گسیخته

در نتیجه باید به سراغ میوه و سبزیجاتی برویم که حاوی این ویتامین کمیاب هستند. لیمو ترش یکی از این مواد است. ، این میوه را که تا هفته پیش کیلویی 5 هزار تومان بود حالا کیلویی 17 تا 20 هزار تومان به مردم می فروشند این در حالی است که بخش گرمسیری استان خود تولید کننده لیمو ترش است.

زنجبیل، سیر و تمامی ادویه هایی که گفته شده ممکن است در پیشگیری از ابتلا به این بیماری تاثیر داشته باشند یا کمیاب شده اند و یا در همین یک هفته افزایش قیمتی 300 تا چهارصد درصدی داشته اند.

به همه این موارد دغدغه ها و ترسها و شایعاتی که در سطح ملی وجود دارد را هم باید اضافه نمود. مثل اینکه می گویند کیت تشخیص بیماری در کشور وجود ندارد و اگر هم باشد تعداد آن محدود است و یا اینکه آمارها ممکن است واقعی اعلام نشوند و یا احتمال احتکار اقلامی مثل ماسک و ژل و غیره...

نا آشنایی مردم و مسئولان با راه های شیوع بیماری و نحوه تکثیر آن در سطح جامعه را باید کنار همه عوامل گذاشت و حالا با این توضیح باید گفت کشور چین با جمعیت میلیاردی اش با یک بحران تمام عیار به نام کرونا روبرو شد. بیش از یک ماه تعطیل شد اما ساکنان این سرزمین تنها با خود کرونا روبرو بودند و این بحران برایشان تبعات روحی نداشت اما در ایران و در استان کهگیلویه و بویراحمد مدارس تعطیل شده اند و این نشان می دهد موضوع کرونا جدی است اما تنها آمادگی استان برای رویارویی با این ویرورس، بیمارستانی است که می گویند در صورت شیوع بیماری و وقوع بحران آماده پذیرش بیماران کرونایی است.

ممکن است تا هفته آینده که دوره خواب بیماری در استان به سرانجام می رسد مشخص شود هیچ کهگیلویه و بویراحمدی مبتلا به کرونا نشده است و یا در همین یک هفته چینی ها و یا هر کشوری داروی کنترل این بیماری را پیدا کنند. حتی ممکن است تغییر فصل و یا تغییر اقلیم باعث ضعیف شدن و از بین رفتن این ویروس شود اما این ویروس وقتی به چین وارد شد یک بحران بود و نمی توان بعد از یک ماه ورود آن را به ایران یک بحران نامید زیرا از همان روز اول اخطار داده شده بود که هر لحظه امکان شیوع آن در سراسر دنیا وجود دارد و باید همه خود را برای رویارویی با آن آماده کنند. پس تنها بخش بحرانی آن در ایران می توانست عدم درمان قطعی برای این بیماری باشد این در حالی است که ویروس کرونا همه بخشهای زندگی مردم را دچار بحران کرده است. و اثرات روانی کمبودهایی مثل ماسک، ژل، ویتامین ث، آشفتگی بازار و ناتوانی مسئولان در تامین این نیازها و کنترل بازار مخربتر از کرونا روان جامعه را نشانه گرفته است و مردم را مبتلا می کند.

تبعات روانی این بحران موثرتر از خود بحران در حال شیوع است به رغم آن بخشهایی از بازار که داغ شده، کرونا کل بازار را از رونق انداخته و مردم از ترس، قید خرید را زده اند و مجموع این شرایط باعث ایجاد شرایط بحرانی دربهار 99 خواهد شد. یعنی زمانی که کرونا هم نباشد ما همچنان درگیر تبعاتش خواهیم بود.

dorezamin.com: بیاید با هم به دور زمین چرخی بزنیم و همه چیز را از نزدیک ببینیم

منبع: ایرنا
انتشار: 22 مهر 1400 بروزرسانی: 22 مهر 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 7596

به "خبرنگاران کمبودهایی که مخرب تر از کرونا عمل می کنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کمبودهایی که مخرب تر از کرونا عمل می کنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید