خبرنگاران محققان ایرانی نانوذرات طلا با خلوص بالا و اندازه نسبتا یکنواخت تولید کردند

به گزارش بانیما، تهران- خبرنگاران- یک شرکت دانش بنیان برای تامین نانوذرات طلا مورد نیاز صنایع، روشی ارائه کرده است که می توان نانوذرات طلا را با خلوص بالا و ابعاد نسبتا یکنواخت به دست آورد.

خبرنگاران محققان ایرانی نانوذرات طلا با خلوص بالا و اندازه نسبتا یکنواخت تولید کردند

به گزارش روز سه شنبه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، نانوذرات طلا یکی از پرکاربردترین نانوذرات در صنعت است که به دلیل ویژگی های منحصربه فردی که دارند به شدت از سوی صنایع مختلف موردتوجه قرار دارند. طلا معمولاً به عنوان یک فلز بی اثر شناخته می شود ولی هنگامی که اندازه آن درحد نانومتری کوچک می شود، خواص آن کاملاً متفاوت شده و کاربردهای وسیع تری پیدا می کند.

این نوع نانوذرات طلا برای مصرف در بخش بهداشتی و سلامت تولید می شوند.

مرضیه اکبری مدیر بخش تحقیق و توسعه شرکت فناوران نانومواد مهام با اشاره به اینکه از نانوذرات طلا در بخش داروسازی، کاتالیست و تولید مواد آرایشی استفاده می شود، گفت: روش های مختلفی برای تولید نانوذرات طلا وجود دارد، یکی از رایج ترین روش ها، تولید نانوذرات از طریق واکنش های شیمیایی است، اما روشی که برای تولید نانوذرات استفاده کردیم متفاوت از روش های رایج است. ما از روش کندوسوز لیزری یا سایش لیزری (laser ablation) استفاده می کنیم که در آن با تابش پرتو لیزر به سطح ماده هدف، ذرات از سطح آن جدا می شوند.

وی درباره مزیت روش تولیدی این شرکت اضافه کرد: مزیت این روش آن است که می توان نانوذرات را با ابعاد نسبتا یکنواخت تولید کرد. در واقع با تنظیم طول موج لیزر و شدت تابش امکان تنظیم ویژگی های ابعاد محصول نهایی وجود دارد؛ به طوری که محصول به دست آمده از این روش، ابعاد یکنواخت تری نسبت به نانوذرات حاصل از روش شیمیایی دارد.

اکبری گفت: این سطح یکنواختی ابعاد برای برخی صنایع اهمیت زیادی دارد، صنایع آرایشی و بهداشتی و همچنین صنعت داروسازی و مواد استریل کننده نسبت به یکنواختی ابعاد حساسیت زیادی دارند، در نتیجه می توان گفت که نانوذرات طلای شرکت فناوران نانومواد مهام برای استفاده در این صنایع تولید می شود. البته این روش مزیت دیگری نیز دارد، خلوص نانوذرات در این روش نسبت به روش شیمیایی بالاتر است.

مدیر بخش تحقیق و توسعه شرکت فناوران نانومواد مهام از شروع سفارش گیری این شرکت برای عرضه نانوذرات طلا در بازار خبر داد و گفت: با توجه به کاربردهای ویژه این نانوذرات، در حال سفارش گیری از مشتریان هستیم تا برحسب میزان سفارش، محصول را تولید و در اختیار صنایع قرار دهیم.

منبع: ایرنا
انتشار: 18 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 10053

به "خبرنگاران محققان ایرانی نانوذرات طلا با خلوص بالا و اندازه نسبتا یکنواخت تولید کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران محققان ایرانی نانوذرات طلا با خلوص بالا و اندازه نسبتا یکنواخت تولید کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید