خبرنگاران عید زیر سایه کرونا

به گزارش بانیما، سنندج - خبرنگاران - سال جاری دومین سالی است که سایه کرونا بر عید نوروز سنگینی می نماید و عید ما کمتر رنگ و بوی سابق را دارد و کرونا مهمان ناخوانده ای است که گویی فعلا خیال رفتن ندارد.

خبرنگاران عید زیر سایه کرونا

هر سال نزدیک ایام عید، شور و شوق دیگری در دل مردم پدیدار می گردد، بساط مغازه های فروش ماهی قرمز، وسایل سفره هفت سین و سبزه پهن می گردد و حس و حال خوشی به خاطر نزدیک شدن به ایام فصل بهار به انسان دست می دهد.

جوانه های سبز سرِ شاخه درختان نیز رنگ و بوی بهار را از چند هفته قبل از فرارسیدن ماه فروردین با خود به همراه می آورند و امید نو شدن و طراوتی دیگر را در دل انسان زنده می نمایند.

دیدن دسته های گل نرگس از دستفروشان دوره گرد و نواختن سازهای موسیقی در خیابان ها و کوچه های پرتردد داخل شهر هم بر شوق و فرحِ آمدن عید نوروز می افزایند و چشم و دل را برای چند لحظه ای شاداب می نمایند.

سال جاری دومین عید نوروزی را جشن می گیریم که ویروس کرونا همچون مهمانی ناخوانده در کشورمان حضور دارد و هنوز نگرانی از ابتلا به این بیماری در میان ما وجود دارد؛ اگرچه سال جاری شاید نگرانی و ترسمان از این بیماری به اندازه عید پارسال نباشد.

مسافرت های نوروزی بخش جدایی ناپذیر از عیدهای سال های بدون کرونا بود اما سال گذشته و سال جاری در پی شیوع این بیماری، محدودیت های سفر در کشورمان اعمال شده و سال جاری مسافرت به شهرهای نارنجی و قرمز ممنوع است.

دورهمی، مهمانی و دید و بازدیدهای نوروزی نیز طی این دو سال به دلیل ترس از بیماری کرونا کاهش یافته است و ما اکنون پی می بریم که چقدر سال های گذشته لحظات شیرینی را بدون دغدغه در کنار عزیزانمان سپری نموده ایم.

بردن عیدانه شامل تخم مرغ های رنگی، شکلات و آجیل برای همسایه ها نیز که در گذشته از جمله رسوم استقبال از عید نوروز در شهری همچون سنندج بود، از عید پارسال به دلیل نگرانی از ابتلا به ویروس واگیر کرونا بسیار کمرنگ شده است.

کرونا با آمدنش بسیاری از رسوم و عادات ها را به اجبار تغییر داد و باعث شد قدر دلخوشی های ساده قبل را بیشتر بدانیم، کرونا به ما یاد داد که رفتن به خانه پدربزرگ و مادربزرگ و بوی شمعدانی ها و حوض آبی خانه قدیمی چقدر لذت بخش بود.

کرونا به ما یاد داد که سلام و احوالپرسی، روبوسی و گرمای دستان دوستانمان چقدر حالمان را خوب می کرد و انگار در آن لحظات غم نشانی نداشت.

البته کرونا حریف رنگ و بوی بهار نمی گردد، شاخه های سر به فلک کشیده و در هم تنیده درختان و عطر شکوفه های سیب و گیلاس همواره نویدبخش بهارانی فرح بخش هستند که روح و جانمان را جلا خواهد داد.

ما با آمدن واکسن کرونا امیدوار هستیم که این ویروس منحوس هم روزی به طور کامل رفتنی خواهد شد و ما هم بهاران و عید نوروزهایمان رنگ سابق را به خود می گیرد.

اگرچه که در سالی که گذشت کرونا متاسفانه جان عزیزان بسیاری را از ما گرفت که جای خالی آنها بسیار احساس می گردد، اما سال جاری شاید با استرس و اضطراب این بیماری بیشتر کنار آمده ایم و استفاده از ماسک و محلول های ضدعفونی نماینده هم بخش جدایی ناپذیری از زندگی ما شده است.

البته سال جاری در شهری همچون سنندج و در روزهای منتهی به عید، برای اینکه حال و هوای نوروز همچنان برقرار باشد، شهرداری مراسم هایی همچون سوارانه(عروسک گردانی) و جشن (سه ری سال) را در پیاده راه فردوسی این شهر برگزار کرد که مقداری بر شور و شعف آمدن عید اضافه کرد.

اما در این روزها می توان همچون سایر مقاطع حساس کشور، با همدلی و همراهی بیشتر مردم، نرفتن به مسافرت و سفرهای غیرضروری و رعایت بهتر مسایل بهداشتی بار سنگین بیماری کرونا را بر دوش کادر درمان کاهش داد و خانواده های کمتری را داغدار کرد.

در حال حاضر سه شهر استان کردستان، شامل شهرهای دیواندره و سقز و بانه جزو شهرهای نارنجی قرار گرفته و مسافرت به آنها و خروج از این شهرها ممنوع است و به مسافران برای خروج از این شهرها فرصت 72 ساعته داده شده است.

در روز شنبه 30 فروردین 61 بیمار جدید مبتلا به کرونا در کردستان شناسایی شد. هم اکنون 134 بیمار در مراکز درمانی بستری و 29 نفر آنها در بخش آی سی یو تحت مراقبت های ویژه قرار دارند.

در شبانه روز گذشته یک بیمار دیگر مبتلا به کرونا در استان جان باخت و شمار قربانیان کرونا از اسفند 1398 تا امروز به یک هزار و 97 نفر رسید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 15080

به "خبرنگاران عید زیر سایه کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران عید زیر سایه کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید