خبرنگاران سازمان آموزش و پرورش استثنایی به سمت سازمان علم بنیاد حرکت می کند

به گزارش بانیما، تهران-خبرنگاران- رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: این سازمان قرار است به سمت سازمان علم بنیاد و مشارکت محور حرکت کند.

خبرنگاران سازمان آموزش و پرورش استثنایی به سمت سازمان علم بنیاد حرکت می کند

به گزارش روز دوشنبه سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در نشست شورای رصد و کاربست مطالعات ملی و بین المللی با موضوع بررسی بسته تحولی مدرسه انطباقی با تاکید بر استفاده از نظریات صاحبنظران حوزه آموزش و پرورش استثنایی گفت: برنامه ها و بسته های تحولی تدوین شده در راستای حرکت سازمان آموزش و پرورش استثنایی به سمت سازمان علم بنیاد و مشارکت محور است.

وی افزود: روزمرگی یکی از آسیب های سازمان ها است، این آسیب منجر به دوری از نوآوری و فاصله دریافت از تجدید حیات شوندگی می شود و در سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای دوری از این آسیب تمامی برنامه ها با رویکرد مشارکتی تدوین شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان این که سه بسته تحولی مدرسه انطباقی، مداخلات به هنگام طلایی و توسعه مشارکت، کاهش تمرکز واجتماعی شدن در سازمان آموزش و پرورش استثنایی تدوین شده است، گفت: تعداد کل برنامه های سال 1399 سازمان آموزش و پرورش استثنایی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش 13 برنامه با 52 فعالیت است که این برنامه ها مبتنی بر بسته های تحولی در قالب 8 برنامه و 36 فعالیت و برنامه های سالانه در قالب 5 برنامه و 16 فعالیت است.

حسینی یادآور شد: برنامه های سال 99 سازمان آموزش و پرورش استثنایی شامل انواع برنامه های تاسیسی، تکمیلی و تعدیلی است که 63 درصد از کل 52 فعالیت طراحی شده تاسیسی و نوآورانه است و 83 درصد فعالیت ها و برنامه های مبتنی بر بسته های تحولی نیز تاسیسی و نوآورانه است.

وی تاکید کرد: فلسفه آموزش و پرورش و مکتب فکری حاکم بر نظام آموزشی دانش آموزان با نیاز ویژه بر مبنای پذیرش هفت اصلی است که محور تمام تصمیم گیری ها به شمار می رود.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی همچنین گفت: توسعه انسان مبنا، پذیرش تفاوت های فردی، تطابق سازی، نظام تلفیقی فراگیر، توانمند سازی، توسعه فرصت آفرینی و تعادل بخشی و ایجاد عدالت هفت اصل حاکم بر تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه است و این اصول مبنای توسعه آموزش و پرورش استثنایی است.

حسینی در ادامه نشست با بیان ضرورت ها و چرایی تدوین بسته تحولی مدرسه انطباقی گفت: باید به سمت شکل دادن جامعه ای با حداقل محدودیت ها و دوستدار انسان حرکت کرد و این جامعه، جامعه دوستدارهمه انسان ها بویژه بچه ها و معلولین است.

وی افزود: براساس نظریه توسعه انسان مبنا و نظریه دارایی محور باید جامعه قبول کند که انسان های دارای نیاز ویژه در کنار محدودیت ها، مزایا و ویژگی های زیادی دارند و در واقع باید توانمندی این دانش آموزان را به رسمیت شناخت و رشد داد.

وی با طرح این پرسش که چرا دنبال مدرسه انطباقی هستیم، اظهار داشت: کمتر از پنج درصد از 20 هزار مدرسه پذیرای دانش آموزان با نیازهای ویژه برای این دانش آموزان مناسب سازی شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: میزان تجهیزات آموزشی، پرورشی و توانبخشی که باید دانش آموزان استثنایی داشته باشند 110 قلم است که کمتر از پنج درصد دانش آموزان با نیازهای ویژه به این تجهیزات دسترسی دارند و در بسته تحولی مدرسه انطباقی دسترسی 10 تا 15 درصدی این دانش آموزان هدف گذاری شده است.

حسینی ادامه داد: در بسته مدرسه انطباقی ایجاد یک مدرسه مناسب سازی شده ویژه دانش آموزان طیف اتیسم در هر استان و احداث 14 مدرسه مناسب سازی شده ویژه طیف اتیسم هدف گذاری شده است.

وی با بیان ارکان و مولفه های مناسب سازی گفت: معلمین، فضای مدرسه، کتب درسی، والدین، دانش آموزان عادی، و تجهیزات آموزشی، پرورشی و توانبخشی باید مناسب سازی شده و بدین طریق شرایط تعلیم و تربیت تطابق سازی شده برای رشد همه جانبه دانش آموزان و مبتنی بر تفاوت های فردی را فراهم سازند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با یادآوری این که در بسته مدرسه انطباقی سه برنامه و 9 فعالیت پیش بینی شده است گفت: ایجاد شبکه جامع آموزش و اطلاع رسانی دیجتیال، مناسب سازی مبتنی بر توانمند سازی مدیران و معلمان و مناسب سازی فضا و تجهیزات سه برنامه تدوین شده در بسته تحولی مدرسه انطباقی است.

حسینی با تشریح برنامه ایجاد شبکه جامع آموزش و اطلاع رسانی دیجتیالتصریح کرد: برای این برنامه سه فعالیت طراحی و تولید اپلیکیشن جامع دانش آموزان با نیازهای ویژه، راه اندازی سامانه ندای همراه ویژه معلمین رابط و پذیرا و والدین دانش آموزان تلفیقی- فراگیر در تمامی استان ها و ایجاد پایگاه جامع آموزش مجازی در تمامی استان ها طراحی و پیش بینی شده است.

وی با بیان این که سه فعالیت برای برنامه مناسب سازی مبتنی بر توانمد سازی مدیران و معلمان تدوین شده است، یادآور شد: آموزش زبان اشاره به چهار هزار نفر، آموزش مهارت های چندگانه به 10 درصد معلمین و آموزش خط بریل به هزار نفر از جمله فعالیت های مرتبط با این برنامه است.

معاون وزیر آموزش و پرورش مناسب سازی فضا و تجهیزات را سومین برنامه بسته تحولی مدرسه انطباقی ذکر کرد و افزود: ایجاد یک مدرسه مناسب سازی شده ویژه دانش آموزان طیف اتیسم در هر استان، ایجاد یک مدرسه پذیرای مناسب سازی شده الگو درهراستان و نهضت مشارکت توان افزایی از جمله فعالیت های پیش بینی شده مرتبط با این برنامه است.

منبع: ایرنا
انتشار: 23 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 10167

به "خبرنگاران سازمان آموزش و پرورش استثنایی به سمت سازمان علم بنیاد حرکت می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سازمان آموزش و پرورش استثنایی به سمت سازمان علم بنیاد حرکت می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید