جولان دلالان بازار خرید سیب صنعتی ، سکوت مسئولان جهاد کشاورزی چه معنایی دارد؟

به گزارش بانیما، سالانه نزدیک یک سوم سیب تولیدی باغداران در آذربایجان غربی به صورت زیر درختی و صنعتی به فروش می رسد.

جولان دلالان بازار خرید سیب صنعتی ، سکوت مسئولان جهاد کشاورزی چه معنایی دارد؟

به گزارش از ، آذربایجان غربی قطب اول فراوری سیب ایران و این روز ها ترکیب قرمز و زرد رنگ پاییز و نشانی برای یکسال کوشش باغدران این خطه است.

محصولی که چند سالی است به کام باغدارانش تلخ شده و موجب جولان دلالان سیب در بازار گرم خرید سیب زیر درختی شده است.

کاک شوانه یکی از کشاورزان نمونه شهرستان مهاباد در حالی که به سیب های زیر درختی باغش اشاره می کرد، در تبادل نظر با خبرنگار از ، گفت: 8 روز است سیب ها را جمع نکردیم، چون هزینه کارگر را در نمی آورد، این همه هزینه برای فراوری سیب می کنیم که یک سومش زیر درختی است و حتی نمی توانیم پول کارگر را دربیاریم.

یکی دیگر از باغدران دیگر از ، گفت: دلال ها که سیب صنعتی را از ما می خرند هر روز قیمت را بالا و پایین می نمایند، یک روز می گویند قیمت کارخانجات صنایع تبدیلی 600 تومان است یک روز می گویند 580 تومان است.

40 درصد سیب فراوریی در آذربایجان غربی صنعتی است

سالانه نزدیک 200 هزار تن سیب زیر درختی معادل یک سوم سیب فراوریی باغداران در استان به دست دلالان در حاشیه جاده ها نرخ گذاری می گردد.

جلیلی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی در تبادل نظر با خبرنگار از ، گفت: پیش بینی می گردد یک میلیون و 100 هزار تن سیب در آذربایجان غربی برداشت گردد که 600 هزار تن از آن تحویل سرد خانه ها می گردد و 150 هزار تن به مصرف تازه خوری می رسد.

حالا سوال اینجاست 950 هزار تن سیب مازاد استان چه می گردد؟

نبود نظارت برکارخانه های صنایع تبدیلی بخش خصوصی و ناهماهنگی بازار عرضه و تقاضا در بازار خرید تضمینی سیب صنعتی باعث شده است کشاورزان از روی ناچاری سیب زیر درختی، محصول یک سال زحمت خودشان را در حاشیه جاده ها با نازلترین قیمت به دلالان بفروشند.

مسئله ای که به رغم وعده های مسئولین هنوز رفع نشده

شهریاری استاندار آذربایجان غربی از ، گفت: برای حل این مشکل جلسات متععدی تشکیل دادیم و قرار شد تمام واحد های فراوریی با پیمانکارهایشان صحبت نمایند که سیب را با قیمت پایین تری از باغداران خرید ننمایند.

با یکی از واسطه ها که هم صحبت شدیم، او در از ، گفت: سیب را کیلویی 700 تومان از باغدار ها می گیریم، کیلویی 750 تومن به کارخانه می فروشیم.

این در حالی است که هزینه فراوری یک کیلو سیب در سال برای کشاورز 680 تومان تمام می گردد.

پیگیری ها برای تشکیل جلسه ای در جهاد کشاورزی و حل این مشکل

برای آنالیز این مشکل جلسه ای با حضور نماینده باغداران تعدادی از واسطه ها و مسئولین جهاد کشاورزی تشکیل شد.

حسن پور مسئول صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی مهاباد گفت: حدود 5 مرکز را در سطح شهرستان شناسایی کردیم و به سازمان جهاد کشاورزی معرفی کردیم تا سیب زیر درختی را با قیمت تضمینی از باغداران خرید نمایند.

به سراغ مسئول تعاون روستایی شهرستان مهاباد رفتیم، ولی به رغم پیگیری های متعدد متاسفانه آقای خیاطی حاضر به مصاحبه با ما نشد و در در تبادل نظر با خبرنگار از ، فت:زمانی که هیچ مجوز و دستورالعملی در خصوص خرید تضمینی سیب زیر درختی به ما ابلاغ نشده نمی توانیم مصاحبه کنیم.

این بار به سراغ ایمانیان مدیر اداره جهاد گشاورزی مهاباد که رفتیم، گفت: درخواست سهمیه جایگاهایی برای خرید تضمینی سیب زیر درختی کشاورزان کردیم و امیدواریم که بتوانیم برای سال آینده حدود 60 درصد این مشکل را حل کنیم.

و باغدارن آذربایجان غربی در نبود صنایع تبدیلی کافی همچنان منتظر تدبیر مسئولین دست کم در خرید تضمینی دسترنج یکساله خود هستند.

گزارش از نگار هنرمند

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 30 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 6018

به "جولان دلالان بازار خرید سیب صنعتی ، سکوت مسئولان جهاد کشاورزی چه معنایی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جولان دلالان بازار خرید سیب صنعتی ، سکوت مسئولان جهاد کشاورزی چه معنایی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید