تیمسار دگمه روایت افرادی که در دنیای خود سیر می نمایند

به گزارش بانیما، خبرنگاران - عزت الله الوندی: سال ها پیش در یک کتاب قدیمی خواندم به تعداد تمام آدم هایی که روی کره زمین زندگی می نمایند، یا حتی به تعداد آن ها که پیش تر زندگی نموده اند، شخصیت وجود دارد. خیلی گذشت تا توانستم این حرف را با گوشت و پوستم درک کنم و این اتفاق تنها زمانی رخ داد که دانا را دیدم. همان لحظه اول که دیدمش، فکر کردم عقب افتاده است؛ اما بعدها فهمیدم حتی اگر عقب افتاده هم بود، به هیچ وجه معمولی نبود و مطمئنم تأثیرگذارترین آدم زندگی من همین داناست. حالا اگر داستانش را بشنوید، مطمئنم شما هم با من موافق خواهید بود که دانا یک آدم منحصربه فرد و یک شخصیت واقعی ست که با میلیاردها انسان دیگر فرق می نماید.

تیمسار دگمه روایت افرادی که در دنیای خود سیر می نمایند

آدم هایی که در کنار ما زندگی می نمایند، رازهایی دارند؛ گاه رازهایی کوچک و گاهی رازهایی عظیم. لازم نیست سر از این رازها دربیاوریم؛ اما ضروری است بعضی تفاوت ها را نادیده بگیریم.

نادیده دریافت تفاوت ها به ما یادآوری می نماید که در هر حال آدم ها با هم برابرند. یادآوری می نماید با نگاه کنجکاوانه آزارشان ندهیم. یادآوری می نماید با چشم دل سوزی به آن ها نگاه نکنیم. هر بار خودمان را جای یک کودک یا نوجوان معلول، یا دارای سندروم داون، یا یک بچه اتیستیک می گذاریم، این را به یاد بیاوریم که دنیا آن قدر عظیم است که تفاوت میان آدم هایش شمار ندارد. پس چرا ما این تفاوت ها را در ذهن خود به ماجرایی عجیب و غریب تبدیل کنیم؟

در دنیای ما، بچه هایی هستند که دچار اختلال اُتیسم اند. این اختلال تنها چند دهه است که از سوی روان پزشکان کشف و قابل تشخیص شده است؛ اما سال های بسیاری وجود داشته است؛ بی آن که ما از آن خبری داشته باشیم.

نخستین بار در سال 1908 شناسایی و تقریباً 70 سال بعد بیشتر شناخته شد. نام بچه های اتیستیک را گذاشته بودند بچه های زیر شیروانی؛ چون پدر و مادرشان از نگاه کنجکاو وترحم آمیز مردم خسته بودند و آن ها را در اتاق زیر شیروانی نگه می داشتند. از آن سال به بعد این اختلال به عنوان یک اختلال طیفی و بچه های زیر شیروانی به رسمیت شناخته شدند. وقتش بود که پدر و مادرها هم این تفاوت را به رسمیت بشناسند و آن ها را از اتاق های زیر شیروانی بیرون بیاورند تا دیگران هم آن ها را بشناسند.

به لطف پژوهشِ دانشمندان، درخودماندگی دیگر در دنیای امروز ناشناخته نیست. این اختلال در دوسالگی تشخیص داده و آموزش به بچه ها از همان دوسالگی شروع می گردد. چون این بچه ها احتیاج بیشتری به مراقبت دارند، ضروری است اختلالشان تعیین و به موقع فرایند آموزش به آن ها شروع گردد.

همه بچه هایی که اتیسم دارند، مثل هم نیستند؛ چون اتیسم شدت و ضعف دارد.

در این طیف اختلال، طیفی به نام آسپرگر هست که بعضی نشانه های اتیسم را با خود دارد. آسپرگرها در عین حال از قابلیت هایی بی نظیر و خارق العاده برخوردارند؛ درست مثل دانا.

دانا قهرمان رمان تیمسار دگمه است که در قالب مجموعه رمان نوجوان امروز از سوی انتشارات کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان منتشر شده است. دانا نوجوانی پانزده ساله است که اتیسم نعمت متفاوت بودن را به او بخشیده و چون متفاوت است، شخصیت داستانی ست و چون متفاوت است، قابلیت شاخص شدن دارد.

متاسفانه شخصیت های اتیستیکی که در رمان های خارجی و ایرانی به مخاطبان ارائه شده اند، انگشت شمارند. بهترینشان به نظرم قهرمانرمان ماجرای عجیب سگی در شب نوشته مارک هادون است. در ایران اما شخصیتی را که مثل دانا در دنیای خودش سیر کند، به یاد ندارم و رمانی درباره اش نخوانده ام. این متفاوت بودن، عظیم ترین انگیزه من برای خلق دانا بود.

ادعایی درمورد کیفیت، ساختار و نوشتار درام در تیمسار دگمه ندارم؛ اما بسیار امیدوارم که این تلاش سرشروع نگاه متمرکز نویسندگان کودک و نوجوان به اتیسم باشد.

14 فروردین روز دنیای اتیسم نام گرفته. این روز را به همه خانواده هایی که با شکیباییِ شگفت انگیزشان بچه ها خود را به رشد و بالندگی می رسانند و به داناهای متفاوت شادباش می گویم.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 12 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 15279

به "تیمسار دگمه روایت افرادی که در دنیای خود سیر می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تیمسار دگمه روایت افرادی که در دنیای خود سیر می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید